Technologie ve výuce

Mobilní zařízení, online služby, rozmanité aplikace… To vše nám pomáhá ve výuce. Také grafika, sociální sítě, prevence kyberšikany, kancelářské aplikace, cloud a spolupráce, tvorba multimédií

a mnohé další obory.

To vše by dnešní učitel měl ovládat. Ale hlavně to ve své práci používat.

Zapiš svoje jméno do map – s prvňáčky a chromebookem

Naši prvňáčci už umí skoro všechna písmena. Služba Landsat zase dokáže najít tvary připomínající písmena na satelitních snímcích.

Dohromady je to skvělá aktivita pro žáky – procvičí si psaní písmen a k tomu poznají trochu geografie. To vše díky chromebookům a kreslení na dotykovém displeji.
Číst více

Generujeme písně v hudební výchově. Zabije AI kreativitu?

Možnost generovat hudbu pomocí umělé inteligence je tu s námi už delší dobu. Teprve nástup služby Suno.ai však přinesl dostatečnou kvalitu výstupů v kombinaci se snadností používání.
Profesionály asi nenadchne. Nám všem ostatním bez hudebního sluchu umožnil konečně tvořit.

Z hudebky a trapného zpívání u klavíru se tak může stát tvořivá činnost pro každého z nás. Z mého úhlu pohledu došlo konečně k demokratizaci hudební tvorby.
Číst více

Když se slova mění v obrázky…

Přemýšlím, jak souvisí naše imaginace a bohatost slovní zásoby s generativní umělou inteligencí.

Prompt je pro mě algoritmus, ale také i slohovka. Dá se umělá inteligence využít v hodině českého jazyka?

Ukamenují mě pak klasičtí češtináři?
Číst více

Modrá Karkulka je vážně blbost. Žáky musíme naučit správně se Umělé Inteligence ptát

“Já chci hru!”

Toto napsal žák v ChatGPT jako první prompt ve chvíli, kdy jsme se učili pomocí AI kódovat. Bohužel takové zadání pro AI nezafungovalo vůbec.
V tu chvíli jsem si jako učitel uvědomil, že nás všechny čeká změna a je tu něco důležitého, na čem musíme tvrdě pracovat: Na schopnosti dobře, výstižně a strukturovaně se Umělé Inteligence ptát.
Číst více