Generujeme písně v hudební výchově. Zabije AI kreativitu?

Generujeme písně pomocí AI v hudební výchově
Možnost generovat hudbu pomocí umělé inteligence je tu s námi už delší dobu. Teprve nástup služby Suno.ai však přinesl dostatečnou kvalitu výstupů v kombinaci se snadností používání.
Profesionály asi nenadchne. Nám všem ostatním bez hudebního sluchu umožnil konečně tvořit.

Z hudebky a trapného zpívání u klavíru se tak může stát tvořivá činnost pro každého z nás. Z mého úhlu pohledu došlo konečně k demokratizaci hudební tvorby.

Falešně a mimo rytmus

Mé pubertální pokusy zpívat a hrát na kytaru dopadly hodně špatně. Neudržím rytmus a zpívám falešně. Poslouchat se to nedalo a dodnes je mi líto všech, kteří to tehdy mlčky trpěli. Teprve až spolužačka na vysoké to řekla naplno a bez příkras — “Pavle, my tě máme rádi, i když ti to hraní nejde”.

Se službou Suno.ai jsem se k hudbě po letech vrátil a zas mě to baví. Ať si věhlasní umělci tvrdí, co chtějí. Podle nich generativní AI bere hudebníkům práci, produkuje šunt a porušuje autorská práva. 

Jim jde možná o ztrátu pracovních možností, mně se však celý nový svět hudby otevřel. Řeším hudební styly, rytmus, nástroje, melodii, pracuji s textem a hledám rýmy. Paráda. 

Generovat píseň není jen “kopírovat-vložit”

Možná jste krátce vyzkoušeli Suno.ai a svoji první píseň vytvořili během 2-3 minut. Poslechli jste výsledek, naznali, že nestojí za nic, a šli pryč. 

Byla by to ale škoda. Služba toho umí mnohem víc, než je na první pohled zřejmé. Vidím tu jasný přesah pro všechny učitele hudební výchovy a českého jazyka. Po konzultaci s kolegy tedy přinášíme pár rad pro ty z vás, kteří chtějí tuto AI v hodinách využít. 

Nechte se inspirovat

  • Poslouchejte hudbu, která vás oslovuje, a vnímejte, co vás na ní baví. 
  • Prozkoumejte ukázky stovek rozmanitých hudebních stylů na webu Suno.ai v sekci Explore
  • Objevte mnohé další hudební styly celého světa třeba na webu Everynoise.com.

Experimentujte

  • Zkuste různé kombinace slov, melodií a rytmů. 
  • Nechte se vést AI a vnímejte, kam vás dovede. První výsledky nemusí být úplně dobré. 

Doporučení pro Suno.ai

Nástroje generativní AI a zejména Suno.ai umí generovat skladbu automaticky doslova během pár minut. 

Existuje ale mnoho způsobů, jak výsledek upravit a napromtovat k lepšímu výsledku. Namísto jednoduchého “Create” spíše zapněte režim “Custom Mode” a zvlášť popište Lyrics a Style of Music. 

Můžete:

  • Určit, které akordy a jejich posloupnost v písni zazní,
  • nemusíte používat jen obecný styl a jeho definici. Například namísto „rock“ použijte „rock ve stylu 70 let 20. století“. Uslyšíš v něm prvky blues a folku. Naopak v soudobém rocku a metalu se míchají styly jako hip hop nebo elektronická muzika,
  • upřesnit region, který daný žánr proslavil, např. jižanský rock, berlínská elektronická scéna, africké kmenové rytmy,
  • i jeden konkrétní žánr může znít jinak v různých koutech světa. Např heavy metal v arabské stupnici, nebo mongolský heavy metal s alikvotním zpěvem a tradičními nástroji,
  • experimentovat a míchat různé žánry dohromady, 
  • pozor, v zadání nesmíte použít konkrétní názvy interpretů, např. vytvoř písničku ve stylu Rolling Stones.

V sekci Lyrics vyzkoušejte tyto příkazy (prompty): 

  • [start]: Označuje začátek písně.
  • [Intro]: Úvodní sekce písně, která nastavuje atmosféru.
  • [Verse]: Sloky, které vyprávějí příběh písně a rozvíjejí její téma.
  • [Chorus]: Refrén; opakující se část písně, obvykle nejzapamatovatelnější a emocionálně nabité.
  • [Bridge]: přechod; část, která často přináší kontrast nebo nový pohled do písně.
  • [Pre-chorus]: Předrefrén; sekce, která vede do refrénu a zvyšuje napětí.
  • (record scratching): Efekt, který lze přidat do písně pro zvýšení její dynamiky nebo pro přechod mezi částmi. Píšete do kulatých závorek. 
  • (la-la-la-la): Specifický zpěvný efekt, křoví nebo melodie zpívaná doprovodnými zpěváky. Píšete do kulatých závorek.
  • [Drum Solo]: Sólová pasáž pro bicí nástroje.
  • [Guitar Solo]: Sólová pasáž pro kytaru.
  • [Intense Guitar Outro]: Intenzivní kytarové outro.
  • [solo vocal, outro]: Sólový zpěv v závěrečné části.
  • [Outro]: Závěrečná část písně.
  • [Fade Out]: Postupné utišení písně na jejím konci.
  • [End]: Označuje konec písně.

Dále můžete určit: 

  • Hudební žánr (pop, hip hop, ambient, …)
  • Celková nálada/pocit (uplifting, scary, raw, filtered, happy, sad, …)
  • Tempo (vyjádřete jako bpm, ideálně v rozsahu 70140)
  • Hudební nástroje (Drums, Bass, Piano, Strings,…) 
  • Téma písně
  • Takt (například 4/4 nebo 6/8)
  • Tónina

Už pár dní s žáky takto tvoříme. Před vlastním generováním se nám osvědčilo odpovědět si na několik základních otázek. Výstupy pak byly mnohem kvalitnější. 

Video soubor

Pracovní list pro žáky

Téma

  • O čem bude tvá píseň? Jaké je hlavní téma? 
  • Jaké poselství chceš svou písní sdělit? Tvoříš taneční hudbu na party nebo třeba protestsong? 
  • Jaké emoce chceš u posluchačů vyvolat? Chceš pobavit, roztančit, agitovat?
  • Nálada písně: Má být veselá, smutná, energická, klidná?
  • Tempo písně: Má být rychlá, pomalá nebo někde mezi tím?

Hudební styl

  • V jakém hudebním stylu bude tvoje píseň? Např. pop, rock, elektronická hudba, folk. 
  • Proč sis vybral tento styl?
  • Čím je tento styl typický? 
  • Jaké hudební techniky a efekty chceš ve své písni použít?

Použité nástroje

  • Jaké hudební nástroje chceš ve tvé písni zazní? Např. kytara, bicí, klavír, syntezátor
  • Jaké zvuky a melodie chceš s těmito nástroji vytvořit?

Zpěv a vokály

  • Bude tvá píseň obsahovat zpěv?
  • Jaký typ vokálního projevu chceš použít? Např. sólový zpěv, sbor, rap. 
  • Budou v písni druhé hlasy, takzvané křoví? 

Další parametry

  • Struktura písně: Jaké části bude tvá píseň obsahovat? Např. intro, sloka, refrén, bridge, outro, …

Prompt

  • Jaký prompt jsi zvolil/a pro generování své písně a proč? 
  • Popiš, jaké klíčové slova nebo fráze jsi použil/a a jak ovlivnily finální styl a obsah písně.

Výsledný text písně

  • Pomocí umělé inteligence jsi vygeneroval text své písně. Vlož jej sem. 
  • Nyní do tohoto textu vyznač specifické prompty ze Suno.ai, které by měly ovlivnit výslednou skladbu. 

Zabije AI hudební kreativitu?

Ano, zabije. Pokud se u žáků spokojíme s pouhým “generuj — kopíruj — odevzdej” stylem práce. 

Mně osobně to celé přijde naopak nesmírně kreativní a zábavné. Zvlášť v propojení oborů hudebky a češtiny. Objeví se nová služba, během týdne už ji používáme s žáky a tvoříme texty a písně. To dříve možné nebylo. 

Všichni v našem okolí možná známe nějakou tu školu, kde se pouze hromadně zpívá u klavíru. AI to může změnit. 

služba suno.ai pro generování hudby

AI hudební generátor