Jak se píše falešná pravda: Reflexe žákovské práce s AI

Jak se píše falešná pravda: Reflexe žákovské práce s AI
Hranice mezi pravdou a fikcí se stírají rychleji, než kdy dřív. I proto jsme s žáky generovali dezinformace pomocí AI. To není nic nového. 

Důležitější mi připadá následná reflexe toho, co dělali a prožili. A k tomu jsem sepsal pár podkladů, které můžete využít. 

Dezinformace a manipulace v éře AI

Falešné recenze a debatu, zda ananas patří na pizzu jsme s pomocí umělé inteligence řešili už v roce 2022. Dnes to působí jako aktivita z pravěku. Zejména nástroje a možnosti AI se od té doby neskutečně posunuly. Schopnost generovat manipulativní text je bohužel nyní standardem.

V tomto kontextu mi připadá důležitější následná reflexe. A právě na ní byla postavena podobná aktivita v roce 2025. Jedná se o drobnost, kterou zvládnete s žáky za 2 vyučovací hodiny. V našem případě jsme jednu hodinu generovali texty a během druhé hodiny pak pracovali s reflexí. 

Zadání žákovské práce

Vaším úkolem je napsat text na zvolené kontroverzní téma. Pomocí AI si necháte vygenerovat návrh článku nebo blogového příspěvku a poté ho sami upravíte tak, aby působil co nejpřesvědčivěji – i když s jeho obsahem sami nemusíte souhlasit.

  1. Začněte tím, že AI vám pomůže definovat 5 úderných a přesvědčivých argumentů, které podpoří vaši teorii.
  2. Následně zadejte chatbotovi pokyn, aby na základě vašich argumentů napsal text, který přesvědčí čtenáře o správnosti daného názoru.
  3. Nezapomeňte definovat cílovou skupinu a formát.

Uveďte, v jakém stylu má text být:

  • novinový článek
  • blogový příspěvek
  • příspěvek na sociální sítě

Zaměřte se na to, aby text působil co nejvíce přesvědčivě. Využijte některé z těchto triků: Používejte silná slova a apelujte na pocity čtenáře (např. „Je to šokující realita, kterou si málokdo uvědomuje…“). – vybírejte jen fakta, která podporují váš pohled, a ignorujte protiargumenty. – zveličujte důsledky nebo dopady situace (např. „Pokud nezakážeme sociální sítě, naše děti už nikdy nebudou normálně komunikovat!“). – „Mnoho vědců tvrdí, že…“ (i když nejsou uvedeny žádné zdroje).

Důležité upozornění

Na začátek vašeho text uveďte toto důležité varování:

Toto je manipulativní text generovaný pomocí AI. Chtěl jsem v něm podpořit tyto falešné argumenty (uveďte téma a vaše falešné argumenty).

Nyní si ještě jednou přečtěte si svůj text a ověřte, zda je opravdu přesvědčivý. Ukažte ho spolužákovi a zjistěte, zda je i pro něj přesvědčivý.

Generujeme lež, přemýšlíme o pravdě

Prosím nevynechejte následnou reflexi!  

Mnohem důležitější než výše uvedená aktivita mi připadá následný rozbor toho, co si žáci odnesli z tvorby falešných textů pomocí umělé inteligence. Bez něj by se jednalo jen o tupé klikání, i když s použitím AI

Co jsem si z aktivity odnesl/a?

  • Jaké nové poznatky o manipulaci a dezinformacích jsem získal/a?
  • Překvapilo mě něco na tom, jak AI generuje argumenty?

Jaké manipulativní techniky jsem použil/a ve svém textu?

  • Které konkrétní techniky (emoce, jednostranné argumenty, přehánění…) jsem vědomě zařadil/a?
  • Jak moc přesvědčivý podle mě můj text byl?

Jak se mi pracovalo s AI?

  • Pomohla mi AI vytvořit silné argumenty?
  • Bylo pro mě snadné/nebo těžké napsat manipulativní text? Proč?

Co mě na aktivitě bavilo a co bylo nejnáročnější?

  • Co mě během aktivity nejvíc zaujalo?
  • Jaká část úkolu mi přišla nejtěžší?

Jak se na dezinformace dívám teď?

  • Jak snadné je podle mě zmanipulovat čtenáře?
  • Co mohu udělat, abych v budoucnu lépe rozpoznal/a manipulativní obsah?

Můj názor na práci s AI v médiích

  • Měly by být AI generované články v médiích jasně označené? Proč ano/ne?
  • Myslím si, že AI může být v budoucnu zneužita pro šíření dezinformací?

Učme žáky kritickému myšlení

  • Generování dezinformací s AI je snadné. Důležitá je následná reflexe.
  • Manipulativní texty jsou všude. Naučme se je rozpoznat a bránit se jim.