
Důležitější mi připadá následná reflexe toho, co dělali a prožili. A k tomu jsem sepsal pár podkladů, které můžete využít.
Dezinformace a manipulace v éře AI
Falešné recenze a debatu, zda ananas patří na pizzu jsme s pomocí umělé inteligence řešili už v roce 2022. Dnes to působí jako aktivita z pravěku. Zejména nástroje a možnosti AI se od té doby neskutečně posunuly. Schopnost generovat manipulativní text je bohužel nyní standardem.
V tomto kontextu mi připadá důležitější následná reflexe. A právě na ní byla postavena podobná aktivita v roce 2025. Jedná se o drobnost, kterou zvládnete s žáky za 2 vyučovací hodiny. V našem případě jsme jednu hodinu generovali texty a během druhé hodiny pak pracovali s reflexí.
Zadání žákovské práce
Vaším úkolem je napsat text na zvolené kontroverzní téma. Pomocí AI si necháte vygenerovat návrh článku nebo blogového příspěvku a poté ho sami upravíte tak, aby působil co nejpřesvědčivěji – i když s jeho obsahem sami nemusíte souhlasit.
- Začněte tím, že AI vám pomůže definovat 5 úderných a přesvědčivých argumentů, které podpoří vaši teorii.
- Následně zadejte chatbotovi pokyn, aby na základě vašich argumentů napsal text, který přesvědčí čtenáře o správnosti daného názoru.
- Nezapomeňte definovat cílovou skupinu a formát.
Uveďte, v jakém stylu má text být:
- novinový článek
- blogový příspěvek
- příspěvek na sociální sítě
Zaměřte se na to, aby text působil co nejvíce přesvědčivě. Využijte některé z těchto triků: Používejte silná slova a apelujte na pocity čtenáře (např. „Je to šokující realita, kterou si málokdo uvědomuje…“). – vybírejte jen fakta, která podporují váš pohled, a ignorujte protiargumenty. – zveličujte důsledky nebo dopady situace (např. „Pokud nezakážeme sociální sítě, naše děti už nikdy nebudou normálně komunikovat!“). – „Mnoho vědců tvrdí, že…“ (i když nejsou uvedeny žádné zdroje).
Důležité upozornění
Na začátek vašeho text uveďte toto důležité varování:
Toto je manipulativní text generovaný pomocí AI. Chtěl jsem v něm podpořit tyto falešné argumenty (uveďte téma a vaše falešné argumenty).
Nyní si ještě jednou přečtěte si svůj text a ověřte, zda je opravdu přesvědčivý. Ukažte ho spolužákovi a zjistěte, zda je i pro něj přesvědčivý.
Generujeme lež, přemýšlíme o pravdě
Prosím nevynechejte následnou reflexi!
Mnohem důležitější než výše uvedená aktivita mi připadá následný rozbor toho, co si žáci odnesli z tvorby falešných textů pomocí umělé inteligence. Bez něj by se jednalo jen o tupé klikání, i když s použitím AI.
Co jsem si z aktivity odnesl/a?
- Jaké nové poznatky o manipulaci a dezinformacích jsem získal/a?
- Překvapilo mě něco na tom, jak AI generuje argumenty?
Jaké manipulativní techniky jsem použil/a ve svém textu?
- Které konkrétní techniky (emoce, jednostranné argumenty, přehánění…) jsem vědomě zařadil/a?
- Jak moc přesvědčivý podle mě můj text byl?
Jak se mi pracovalo s AI?
- Pomohla mi AI vytvořit silné argumenty?
- Bylo pro mě snadné/nebo těžké napsat manipulativní text? Proč?
Co mě na aktivitě bavilo a co bylo nejnáročnější?
- Co mě během aktivity nejvíc zaujalo?
- Jaká část úkolu mi přišla nejtěžší?
Jak se na dezinformace dívám teď?
- Jak snadné je podle mě zmanipulovat čtenáře?
- Co mohu udělat, abych v budoucnu lépe rozpoznal/a manipulativní obsah?
Můj názor na práci s AI v médiích
- Měly by být AI generované články v médiích jasně označené? Proč ano/ne?
- Myslím si, že AI může být v budoucnu zneužita pro šíření dezinformací?
Učme žáky kritickému myšlení
- Generování dezinformací s AI je snadné. Důležitá je následná reflexe.
- Manipulativní texty jsou všude. Naučme se je rozpoznat a bránit se jim.