Nemá smysl složitě vymýšlet aktivity, které už někdo jiný dobře připravil. A navíc je dal zdarma a veřejně k dispozici.
Získáte tak výborně nachystané hodiny, videa a metodiky v rámci mediální výchovy. Jsou dílem organizace Člověk v tísni v rámci vzdělávacího programu Jeden svět na školách.
Obvykle na tu popisuji své vlastní aktivity v rámci výuky. V tomto případě ale udělám výjimku, protože lépe připravený materiál než Jeden Svět na Školách (JSNS) bych asi nenachystal. Pro ty, kteří se s programem JSNS ještě nesetkali, tu uvádím příklad hodiny, kterou jsme prošli s žáky 9. ročníku.
O co vlastně jde?
Když k žákům promluví Youtuber Kovy
Pětidílný pořad Kovyho mediální ring přináší praktické tipy, jak se zorientovat v komplikovaném světě médií. Průvodce pořadem, youtuber Kovy, si pokládá 5 klíčových otázek – KDO?, CO?, KOMU?, JAK? a PROČ?, kterými posuzuje důvěryhodnost a účel jednotlivých mediálních sdělení. Kromě toho přibližuje různá mediální témata – například roli médií ve společnosti, přesvědčovací techniky reklamy, sociální bubliny či internetové algoritmy. Součástí každého dílu je krátká analýza, anketa mezi žáky a vystoupení mediálního odborníka.
Kovyho mediální ring – 2. díl: CO?
Cíle lekce
-
zamýšlet se nad obsahem mediálních sdělení
-
umět posuzovat důvěryhodnost uvedených informací a zdrojů
-
rozpoznat, jaké názory či hodnoty sdělení obsahuje a jaké naopak chybějí
Takhle učí Kovy
Kovy prochází různá mediální sdělení a přemýšlí, CO jsou vlastně zač a CO je jejich obsahem. Sdělení ve videu je stručné, výstižné a dostatečně zábavné. Ostatně, přesvědčte se sami. Může tomuto konkurovat běžný učitel?
Pracovní list
a navazující otázky:
-
Co je obsahem sdělení?
-
Jaké názory či hodnoty jsou ve sdělení přítomny?
-
Jsou ve sdělení uvedeny zdroje a jak se dají obsažené informace ověřit?
-
Jaké informace či vyjádření nejsou ve sdělení zahrnuty?
Na tuto aktivitu navazuje další téma a výborné video „Já holka z Instagramu“ o sociálních sítích. K tomu ještě pracovní list ve formě dotazníku, základní otázky a odpovědi na téma sociální sítě, povídání o manipulaci a hoaxech a mnoho dalšího. Kdyby vám to nestačilo, je tu k dispozici film „Ve skutečném životě“ a spousta dalších aktivit.
Podpora pro učitele
Každá lekce má dobře vysvětlené a ozdrojované podklady pro učitele.
To vše dostanete v rámci jedné z celkových pěti lekcí. Je toho vážně hodně a je to dobré. Na podobných aktivitách můžete jako učitelé postavit opravdu hodně hodin.
Online a nebo v PDF
Jeden svět na Školách má velmi dobře udělaný web. K mediálnímu vzdělávání je zde více aktivit, než jen zde zmíněný Kovyho mediální ring. Takže registrace se určitě vyplatí. Nemusíte pak dohledávat jednotlivé materiály a videa na Youtube. Vše je tu pohromadě a logicky poskládané.
Pokud by vám web nevyhovoval a máte raději offline práci, můžete si stáhnout kompletní PDF „Být v obraze“ a novější „Být v obraze 2“. Právě v tomto druhém díle jsou zmiňované Kovyho aktivity.
No a kdybyste potřebovali tištěnou knihu, třeba do školní knihovny, můžete si ji zdarma objednat na webu https://www.jsns.cz.
292 stran hotových materiálů
Jedno volně dostupné PDF vám zajistí skoro kompletní náplň hodin mediální výchovy. Takže konečně odpadají trapné výmluvy, že nevíme, jak to téma vlastně uchopit a co v něm učit.
V nabízených materiálech najdete téměř vše. Nejsou ale kompletní učebnicí. Klasická mediální výchova, jak ji definuje RVP, totiž mimo jiné vede i k tvorbě vlastních mediálních produktů.
Fotit, točit videa, namlouvat podcasty nebo psát články na blog… To tu chybí. Člověk v tísni společně s Kovym nabídli učitelům obsáhlou sadu směřující více ke kritickému myšlení.
Další materiály můžete najít například na webu Svět médií nebo v tištěných placených učebnicích. Líbí se mi třeba Mediální výchova od nakladatelství Fraus.
Stručný návod ve 4 krátkých krocích
-
Zaregistrujte se na webu https://www.jsns.cz a pracujte online. Nebo si stáhněte PDF „Být v obraze 2“.
-
Projděte si připravené materiály pro mediální výchovu.
-
Učte a pracujte s nimi v hodině.
-
No a to je vážně vše.