
Pokud jste byli u našeho posledního vysílání s Ludmilou Kovaříkovou, tak víte, že AI ve výuce není strašák, ale nástroj. A pokud jste nestihli živé vysílání, máme pro vás záznam.
Jedna nejdůležitější myšlenka
AI je nástroj, ne podvodná zkratka! Zadání úkolů musí vést ke kritickému myšlení, tvořivosti a spolupráci s AI. AI text je jen start, surovina k opracování – porozumění obsahu a ověření zdrojů je klíčové.
Žáci s AI podvádějí? Možná. Nebo taky ne.
Pokud zadáme slohovku typu „Moje prázdniny“, pak ano – AI ji sepíše během pár sekund. Ale co když to jde jinak? Co když místo boje proti AI zapojíme ji do výuky tak, aby rozvíjela kritické myšlení a kreativitu?
Ludmila ukázala svůj vlastní projekt, kde se studenti učili s AI, ne proti ní. Téma? Argentina.
📄 Podívejte se na dokument
A co vy? Zkusíte AI do výuky zapojit konstruktivně? Máme pro vás několik tipů, jak na to:
-
Zadávejte úkoly, které vyžadují analýzu, syntézu a kreativitu, ne jen kopírování faktů.
-
Využijte AI pro brainstorming a generování nápadů, ne pro hotové odpovědi.
-
Zahrňte sebereflexi žáků – jak AI použili a co jim pomohla pochopit?
Více tipů najdete třeba zde:
Potřebujeme AI detektory? Nebo spíš lepší zadání?
Nechte se inspirovat metodikami, jak s AI pracovat i v jiných předmětech:
-
Dějepis: Příčiny a překážky vzniku EU a moho dalších metodika na https://kurikulum.aidetem.cz od AI dětem.
-
Písemka až na závěr: Jak učitelé podvádí s AI (a co s tím)
A pokud vás zajímá podpora pro učitele a školy, podívejte se na:
-
NPI a AI ve výuce — velký rozcestník podpory a materiálů k AI ve výuce od NPI ČR.

Ludmila Kovaříková
Učí češtinu a angličtinu na základní škole ve Vranovicích a prozkoumává světy čtenářské a digitální gramotnosti, ve kterých hledá způsoby, jak rozvíjet myšlení dětí. A také se ráda učí nové věci.
Ve volných chvílích relaxuje u knih a meditací.
Je členkou GEG Učte s námi, publikuje na svých stránkách https://ludmilakovarikova.cz a sociálních sítích.