Přišel tedy čas na projekt, ve kterém bychom všechny získané dovednosti uplatnili v praxi. Jako téma práce jsem vybral aktuální dění na Ukrajině a jako formu pak skupinovou práci a sdílené dokumenty.
Podmínky zadání
- tři vyučovací hodiny
- skupinová práce
- důležitá je dělba jednotlivých úkolů
- pracujeme online v Google Dokumentech
- v maximální míře využíváme online zdroje a nástroje
hodina 1
Zadání práce proběhlo pomocí QR kódu, který byl promítnutý na tabuli.
Otázky obsažené v QR kódu:
- Jaké je hlavní město Ukrajiny?
- Jaké je hlavní město Krymu?
- Je Krym spojen pevninsky s Ukrajinou nebo Ruskem?
- Která moře odděluje Kerčský průliv?
- Bylo podle tvého názoru referendum o odtržení Krymu demokratické?
- Jaký zájem má Rusko v Sevastopolu?
- V kterém roce se stal Krym součástí Ukrajiny?
- Najdi a přečti si dva články týkající se Ukrajinsko-Krymské krize. Uveď hlavní myšlenku článku a svůj souhlas či nesouhlas. Hlavní body přečteného textu zpracuj do myšlenkové mapy.
- Porovnej rozlohu Krymu a ČR.
hodina 2
- Sepiš stručnou historii Ukrajiny (1 odstavec), nekopíruj z Wikipedie! Skutečně si něco přečti a vypiš jen podstatné informace.
- Památky a turistické zajímavosti. Proč jet na Ukrajinu? Vytvoř stručný text včetně obrázků. Znázorni v mapě pomocí http://scribblemaps.com
- Ukrajinské nerostné suroviny a průmysl. Kde? Co? Znázorni pomocí mapy.
- Plynovod a ropovod procházející Ukrajinou. Najdi trasy a mapy.
- Průzkum veřejného mínění — použij formuláře v Google. Vytvoř anketu/průzkum týkající se aktuálního dění na Ukrajině a nasdílej jej spolužákům (min. 10 respondentů). Zpracované odpovědi z výzkumu vlož do společného sdíleného dokumentu
hodina 3
- dokončení online průzkumu
- dokončení společného dokumentu
- korektury
První část — vyhledávání informací — proběhla naprosto bez problémů a žáci našli odpovědi na všechny otázky.
Také čtení vybraného zpravodajského článku k aktuálnímu tématu a zpracování jeho hlavních ideí do myšlenkové mapy se povedlo. Žáci tvořili myšlenkvé mapy již v předchozích hodinách a podle reakcí některých z nich je považují za přínosné. Myšlenkové mapy nám pomohly najít souvislosti a uvědomit si šíři tématu.
Problematická se ukázala otázka na historii Ukrajiny v druhé části práce. Jelikož článek na české Wikipedii je velmi obsáhlý a podrobný, měli žáci poněkud ztíženou práci. Odtud se skutečně nedalo nic převzít a funkce CTRL + C a CTRL + V zůstala nevyužita. Chtěl jsem po žácích, aby si historii pročetli a udělali stručný, zhruba 5-10větný výtah. Toto zvládla jen část z nich. Od ostatních jsem dostal dlouhé odstavce kopírovaného, často neupraveného textu.
Ti, co hledali turistické památky, zvládli svoji práci o poznání lépe. Všiml jsem si, že skutečně nalezená místa ověřovali na více webech a dokonce je hledali na mapách. Úspěšné zakreslení do online mapa a export ve formě obrázku byly už jen takovou malou příjemnou třešničkou na dortu.
A takto kreslili mapový náčrt na online mapách.
V případě nerostných surovin všichni správně našli Doněck — Donbas, sepsali výčet nerostných surovin a lokalizovali jej na mapě.
Jen věty typu
“Nerostné bohatství Ukrajiny se stalo hlavním tahounem sovětské ekonomiky”
mě poněkud zaskočily a marně přemýšlím, odkud je žáci vzali :-)
Také trasy ropovodů a plynovodů našli žáci úspěšně. Na podobné téma existuje množství materiálů a měli z čeho čerpat. Potěšilo mě, že při stáhnutí obrázků z cizích webů už tak nějak automaticky citovali zdroj.
Poslední část práce se týkala průzkumu veřejného mínění. K vytvoření ankety jsme použili Google formuláře. Žáci sestavili jednoduchou anketu týkající se aktuální situace na Ukrajině a šířili ji mezi sebou navzájem pomocí emailu, chatu a směrem ven pak pomocí sociálních sítí. Minimální počet respondentů jsem stanovil na deset a zejména díky sdílení na Facebooku a mnou pak na G+ v komunitě učitelů se toto číslo podařilo přesáhnout.
Výsledky jsme už z principu fungování formulářů zpracovávat nemuseli, prezentovali tedy jen hotové grafy a své krátké shrnutí. Jsem rád, že dokázali formulovat smysluplné otázky a nad odpověďmi se zamyslet.
Moje zhodnocení
Celý projekt dopadl rozporuplně. Na jednu stranu jsem byl nadšený z některých z žáků a jejich práce. Skutečně dokázali efektivně pracovat, vyhledat informace a zpracovat je. Sdílení dokumentů online jim nedělá problémy a zejména pod tlakem ubíhající hodiny byli schopni ze sebe dostat maximum. Dobře formulovali myšlenky a vyvozovali závěry.
Co mě naopak zklamalo, byla jejich ochota domluvit se na celkovém dokončení práce. Protože pracovali v týmu 4–6 lidí, nedokázali někteří z nich na sebe vzít tu zodpovědnost a během týdne splnit svoji část úkolu. Tedy zbytek skupiny na ně čekal a práce se vlekla.
Také vlastní dokončení celého projektu bylo poněkud rozpačité. I přes to, že někteří z nich odevzdali velmi dobré příspěvky do sdíleného společného dokumentu, nedomluvili se na závěrečné úpravě, sjednocení a korekturách. Pokud bych aktivitu opakoval příští rok, je nutné přidat jednu hodinu navíc a důsledně trvat na celkové úpravě celé práce.