Čemu se podobají herbářové položky nejvíce? Přece Pinterestu!
Takže jsme v rámci hodin informatiky propojili svět sociálních sítí a přírodopis. Obrázková služba http://www.pinterest.com je k tomu ideální. Vedly mě k tomu následující důvody.
- registace účtu je jednoduchá
- služba je čistě obrázková – tím odpadají prvky, které by odváděly pozornost na jiných službách a sociálních sítích
- interakce účastníků a přidávání komentářů tu jsou možné v přiměřené formě
- vlastní používání je jednoduché a intuitivní
Krátké shrnutí pro ty, co neví, jak funguje Pinterest, najdete na české Wikipedii:
Pinterest je webová stránka, která svým uživatelům umožňuje zdarma vytvářet tématické kolekce obrázků či fotografií, které najdou online nebo je nahrají z vlastního počítače. Jedná se tedy o službu, která umožňuje online bookmarking (záložkování) obrázků. Takto vytvořené kolekce (či nástěnky) mohou procházet ostatní uživatelé a jednotlivé obrázky z nich komentovat, označovat tlačítkem „Like“ nebo si je rovnou přidat do své vlastní online nástěnky. Zároveň se jedná o sociální síť, jelikož všichni uživatelé spolu mohou interagovat, komunikovat a vytvářet obsah společně. Používání Pinterestu je zcela zdarma, neexistuje ani žádná placená verze.
(zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Pinterest)
Zadání práce
- Založte si účet na http://www.pinterest.com. Pokud nechcete těsné propojení s jinými sociálními sítěmi (Facebook), zvolte registraci pomocí emailu (doporučeno).
- Seznamte se s prostředím. V nabídce používaných jazyků najdete i češtinu.
- Vytvořte si dvě nástěnky. První nástěnku pojmenujte Herbář a druhou pak podle konkrétní čeledi rostlin.
- V rámci hodin přírodopisu vytváříte skutečné botanické herbáře (viz konkrétní zadání vyučujícího). Na první nástěnku budete tedy špendlit (Pin = špendlík, proto tedy Pin-terest) obrázky rostlin, které jste skutečně natrhali, určili, vylisovali a nalepili do vašeho skutečného herbáře. Pokud ještě nemáte kompletní sadu podle pokynů vašeho učitele, přišpendlete si na nástěnku obrázky rostlin, které se teprve chystáte sbírat.
- Jednotlivé obrázky popište stejně jako fyzický herbář. Doplňte tedy česky rodové a druhové jméno rostliny a čeleď, do které patří.
- Pokud na nástěnku dáváte vlastní fotky, doplňte i datum a místo sběru případně jen pořízení snímku (volitelné)
- Na druhou nástěnku vytvořte sbírku rostlin z jedné z vybraných čeledí, které znáte z hodin přírodopisu. Vyberte si konkrétní čeleď, podle sešitu nebo učebnice zjistěte zástupce, kteří do ní patří. Vyhledejte jejich obrázky v internetu nebo pořiďte vlastní snímky a připíchněte je na nástěnku.
- Sdílejte sbírky mezi sebou navzájem.
- Pečlivě si prohlédněte sbírky svých spolužáků a kontrolujte, zda popisek skutečně odpovídá zobrazené rostlině. Na případné chyby spolužáka upozorněte.
- Volitelné – vytvořte si libovolné množství tematických nástěnek a připněte si snímky rostlin od vašich spolužáků
- Bonus — fotovycházka v rámci hodin přírodopisu, pořízení vlastních botanických fotek a jejich připnutí na nástěnku v Pinterestu.
Možnosti, jak používat Pinterst
- nahrání vlastních snímků
- přišpendlení cizího obrázku z internetu na vlastní nástěnku v Pinterestu
- přišpendlení cizího obrázku z nástěnek uživatelů Pinterestu na vlastní nástěnku
Jak to dopadlo
Dopadlo to dobře a elektronické herbáře vznikly rychleji, než jsem předpokládal. Posbírat obrázky rostlin (a stromů) včetně úvodního popovídání, co vlastně budeme dělat, a nutné registrace, zabralo dvě vyučovací hodiny. Vznikly tak série obrázků jako ekvivalenty skutečných herbářů a také nástěnky s různými zástupci jedné čeledi rostlin.
Za mě dobrý
- Mám pocit, že si mnozí žáci uvědomili, že je nejvyšší čas začít pracovat na skutečném herbáři. Takže rozhodně plus.
- Skutečně jsme propojili informatiku a přírodopis.
- Žáci si obrázky rostlin opravdu prohlíželi. Takže předpokládám, že jejich povědomí o tom, jak vypadá pomněnka, chrpa nebo svízel je nyní podstatně vyšší.
- Žáci hledali zástupce čeledí v sešitě a učebnici – někteří prý poprvé :-)
- Někteří z žáků si procvičili cizí jazyk při překladu českých názvů rostlin do angličtiny.
No a to nejlepší na závěr. Ti nejšikovnější si vzorky do svého herbáře sami nafotili během víkendu, upravili v počítači, určili o co se jedná a vytvořili z nich nástěnku v Pinterestu. Na jednu takovou povedenou se můžete podívat zde:
http://www.pinterest.com/ma2739/rostliny/
Věřím, že si tyto rostliny budou skutečně pamatovat.
Tipy
- Když žáci hledali rostliny pod českými názvy, přímo na Pinterestu jich mnoho nenašli. Pomohlo, pokud si vyhledali anglický překlad názvu rostliny. Pak bylo nálezů mnohem víc. Podívejte se pro srovnání na výsledek hledání slova „chrpa„a jeho anglického ekvivalentu „cornflower“.
- Pokud ani angličtina nezabrala a nebo chtěli někteří žáci mít přesné výsledky, otestovali jsme hledání podle latinských názvů rostlin, které jsme dohledávali na online botanických herbářích. Chrpa modrá je latinsky „Centaurea cyanus“. V tomto případě byly výsledky ještě přesnější a podívali jsme se při tom do internetových herbářů.
- Při hledání rostlin pomocí obrázků Google jsou výsledky samozřejmě mnohem přesnější. Většina z žáků tedy volila tuto možnost a přišpendlla si pak na nástěnku fotky přímo z jiných webů.
Pár perliček z informatického pravěku
O jistou formu toho, jak dělat herbáře jinak, se pokouším už několik let. Už před deseti lety jsme dělali naše elektronické herbáře v textovém editoru. Učil jsem při tom tvorbu šablon, vložení tabulky do textového dokumentu a práci s obrázky. Nicméně po letošní velmi pozitivní zkušenosti budu už používat jen Pinterest.