O tom všem byl žákovský projekt, na kterém jsme pracovali. Jenže zatímco otázka pózování na Instagramu bude aktuální i v budoucnu, o některých vtípcích a meme za půl roku neštěkne ani pes. Přibudou ale jiné.
Socsítě versus realita
Cíl tohoto žákovského projektu je jasný. Uvědomit si, že ne vše, co naši kamarádi a známí pouští do sociálních sítích, je reálné a odpovídá jejich osobnosti. Sám znám člověka, který kdysi plnil Facebookovou zeď nadšenými příspěvky z výletů a rozesmáté společnosti. Jenže později z něj vypadlo, že celou tu dobu měl těžké deprese, byl na pokraji psychického zhroucení a léčil se.
Jeho veřejný obraz se výrazně lišil od reality.
Pojďme tedy probrat tato důležitá témata:
-
Sebestylizace v sociálních sítích — ano či ne?
-
Naše pózy v síti.
-
Zdravý nadhled a schopnost posoudit realitu.
-
Příspěvky ostatních a jak se jimi nenechat ovlivnit nebo manipulovat.
-
Hranice vtipu a nadsázky.
Jenže takto podaný cíl hodiny může být zároveň velmi nudný a nezáživný. Přednáškou bych jej asi nerealizoval. Pracovní list? Fuj?! To chce praxi a vtip. Proto meme, debata a mobilní aplikace.
Tady máte seznam použitých materiálů a postupů. Jdeme na to.
Pár úvodních dotazů na úvod
Zjistíme, jak jsou na tom naši žáci. Má ten projekt vůbec smysl? Jaké jsou výchozí předpoklady práce? S jakou skupinou tu pracujeme?
Odpovězte na následující otázky:
-
Napadlo vás někdy, že lidé nejsou ve skutečnosti takoví, jací se prezentují v sociálních sítích? Co si o tom myslíte?
-
Stylizujete se vy sami nějakým způsobem při publikování příspěvků v sociálních sítích?
Schválně, víte, co znamená zkratka IRL v následujícím snímku? Setkáte se s ní běžně v článcích, vtipech, v komunikaci mládeže. Vysvětlení najdete dále v textu.
Meme jsou jako jepice
Internetové vtípky rychle vzniknou, proletí sítěmi a zaniknou. Některé jsou natolik virální, že jsou jako lavina a stanou se opravdovým pojmem. Nicméně po určité době po nich neštěkne ani pes. V této práci jsme využili dva hity poslední doby. Možná je neznáte, protože ve vaší virtuální bublině populární nebyly. Nebo nejste ta správná věková kategorie. Pravděpodobně jejich vlna dávno přešla a sítě dnes žijí něčím úplně jiným.
To je ale jedno. Využijte to, co je v dané době právě k dispozici, to, co letí, to, co žáky opravdu zaujme. Princip je stejný.
Každá síť má jiný styl
Meme pod hashtagem #dollypartonchallenge se nedávno rozšířilo internetem jako lavina. O co jde? Jedná se o čtveřici obrázků stejné osoby. Každý z nich je však stylizovaný úplně jinak.
-
Linkedin je seriózní
-
Facebook je osobnější a uvolněný
-
Instagram vysoce stylizovaný a plný grafických filtrů
-
Tinder je svůdný
Pro potřeby vyučování jsem poslední síť změnil na Tik Tok. Přeci jen jsme ve škole a nepředpokládám, že žáci jsou aktivní na Tinderu, že?!
Nechci a ani nemůžu tu prezentovat konkrétní žákovské práce. Takže nezbývá, než si udělat legraci sám ze sebe. Tady mě máte.
Jak na podobnou koláž
-
Takovouto čtveřici obrázků během posledního týdne zveřejnilo množství známých osobností, herců i zpěváků. Vyberte některého z nich a ukažte ho žákům pro inspiraci. Koukněte třeba na Twitteru na hashtag #dollypartonchallenge.
-
Videonávod k vytvoření koláže v Instagramu: https://youtu.be/VQBC8TPOiAs. Pozor, v Instastories vytvoříte koláž v odélníkovém formátu. Pro další šíření v IG je vhodnější čtvercový formát.
-
PicCollage je výborná aplikace na tvorbu fotokoláží — v ní fotky oříznete a vytvoříte čtvercový formát lépe než v Instagramu. Doplnit textové popisky je v ní velmi snadné.
Proč do toho jít?
Tyto 4 obrázky mohou být výborným startem debaty o stylizaci ostatních i sebe sama v sociálních sítích. Co si (snad) žáci uvědomí? Stejný člověk, čtyři různé styly sebeprezentace. Který je pravý? Který je jen přetvářka?
V praktické rovině se žák naučí fotit stylizované záběry, pracovat v prima aplikaci PicCollage nebo Instagram, přidávat text k fotkám, exportovat a sdílet grafiku.
Instagram v reálu
Vyfoť stylizované selfie nebo jiný stylizovaný záběr pomocí papírové šablony Instagramu. Vyfoť druhý podobný záběr, ale s jiným pojetím. Tedy například vážný-veselý nebo alarmující-klidný.
Jak na to
Stáhněte si šablonu instagramového příspěvku, vytiskněte ji na papír A3, vystřihněte a vybarvěte.
Pak už stačí jen vymyslet vhodnou scénu v reálném prostředí a fotit osoby, předměty, krajinu… přes tuto papírovou šablonu.
Opět tu nechci zveřejňovat žákovské práce. Zas tu máte mě samého. Ale žákovské fotky vznikly pěkné, věřte mi.
Naštvaná žena a stoická kočka
Další úkol není nutný. Ale vychází z oblíbeného meme, které kolovalo internetem a žáci ho dobře znají. Možná jste někde viděli tento obrázek a vůbec nechápali, o co jde a co je na něm vtipného.
Přečtěte si příběh jeho vzniku — What is The Cat Meme, and Why Is That Woman Yelling? V mých sítích koloval často a některé kousky byly vážně povedené.
Jak na podobnou koláž
Využijte web https://imgflip.com/memegenerator/Woman-Yelling-At-Cat.
V této webové službě už máte obrázky předpřipravené a stačí pouze doplnit Text 1 a Text 2. Hotovo, je to snadné. Otázka jedné minuty. Ale vymyslet opravdu vtipný text už je těžší. A vytvořit vtípek, který proletí internetem, to už je opravdová výzva.
Co by se tu mohlo trénovat?
Práce s jazykem, schopnost formulovat myšlenku v krátkém formátu… Napadá mě toho moc. Třeba by to o znalosti jazyka vypovídalo víc, než jazykové rozbory a správné určení slovesného vidu dokonavého.
(Mimochodem, těch šablon pro meme je na webu https://imgflip.com/memegenerator mnohem víc. Určitě jste některou z nich už viděli.)
IRL
IRL = zkratka pro anglické In Real Life — neboli “v opravdovém životě”. Používá se při online komunikaci k určení toho, že máte na mysli něco v reálném světě a ne v tom virtuálním.
Každý zvlášť a pak společně
Jedná se o projektovou výuku. Máme tedy rozdělené role a ne všichni dělají vše. Každý má svou část, za kterou je zodpovědný. Na konci to dáme dohromady a vyhodnotíme.
Průzkum a statistika
Část žáků se naučí tvořit Formuláře a ankety. Vymyslí otázky na téma “Nakolik odráží sociální sítě realitu”. Na jejich základě sestaví průzkum. Rozešlou jej celé třídě a vyhodnotí výsledky.
Co se naučí: Google Formuláře a jejich vyhodnocení, práce s grafy. Jak položit správnou otázku? Jak efektivně oslovit ostatní a jak získat co nejvíce odpovědí.
Zpětná vazba a zhodnocení
Výsledkem celé dvouhodinové práce není a nesmí být pár uložených obrázků. Na závěr je nutná debata o tom, co jsme vytvořili, proč jsme to celé dělali a co jsme si při tom uvědomili o sobě a své póze v sociálních sítích.
Naše sítě jsou přesně takové, jaké si je uděláme.
Z názorů žáků
Napadlo vás někdy, že lidé nejsou ve skutečnosti takoví, jací se prezentují v sociálních sítích? Co si o tom myslíte?
- Sociální sítě jsou pro mě svět perfektcionismu kde se každý snaží vypadat nejlíp ale většinou už to není jeho pravé já. (O.D.)
- Jistěže ano, většina lidí se na sociálních sítích snaží vypadat co nejlépe, i když skutečnost může být naprosto odlišná. Kolikát je krása na sociálních sítích jen fotka z dobrého úhlu, s mnoha filtry a daného člověka byste ve skutečnosti ani nepoznali. V tomto ohledu jsou sociální sítě neskutečně povrchní. Na druhou stranu se přes ně může člověk seznámit se zajímavými lidimi ze zahraničí, se kterými by se jinak nikdy nesetkal, či si psát se svými kamarády. I to má však svá úskalí. (B.K)
- Kdyby svět vypadal tak, jako na sociálních sítích, tak by byl svět bez problémů a bylo by všchno fajn. Ve skutečnosti to tak ale není… (A.L.)
Stylizujete se vy sami nějakým způsobem při publikování příspěvků v sociálních sítích?
- Většinou ne, fotky přidávám takové jak je vyfotím a snažím se aby byly přirozené. Když už je upravuju, tak upravím světlo, aby tam vůbec bylo něco vidět. (V.M.)
- Na fotkách by měla být radost a ne smutek a to stejné se snažím přenést i na svůj profil. Neukazuji bolest, ani nic podobného (M.S.)
- Ani moc ne, snažím se vypadat přirozeně. Stylizuji se jen v případě, že to tam fakt sedí nebo že fotka je v horší kvalitě. (D.K)