Nejen žáci, ale i dospělí bohužel často věří všemu, co najdou v internetu. Informace si neověřují a nepochybují o nich. Kopírují z prvního webu, na který narazí.
Přesně o tom je toto krátké cvičení vhodné nejen do hodiny informatiky.
Hodnocení webových stránek
Následující čtyři weby se všechny nějakým způsobem dotýkají Brna. Píšou o něm a nebo je mají v názvu.
Máte deset minut na to, abyste si tyto stránky prošli a zhodnotili jejich důvěryhodnost.
- 1. WEBSITE 1: http://brno.cz
- 2. WEBSITE 2: https://necyklopedie.org/wiki/Brno
- 3. WEBSITE 3: https://www.tripadvisor.cz/Attractions-g274714-Activities-c47-t163-Brno…
- 4. WEBSITE 4: http://cs.wikipedia.org/wiki/Brno
Nutné otázky, které si musíme položit
- Který z webů obsahuje velké množství důvěryhodných informací?
- U kterého webu si nejsme jistí, kdo jej píše a jestli informace zde uvedené, jsou pravdivé?
- Který web je oficiální prezentací města?
- Který web obsahuje nesmysly a je podvodem?
- Který web pouze parazituje na zajímavé doméně?
Další důležité otázky
- Pojmenujte znaky důvěryhodného webu.
- Jak jste poznali, že informace uvedené na některém webu nejsou pravdivé?
- Kde a jak byste ověřovali informace, které použijete ve vašich referátech a pracích?
- Myslíte si, že někdo, kdo není obeznámený podrobně se situací, řekněme z druhé strany světa, může uvěřit, že z Brna je to pouhých 30 km do Saúdské Arábie? Toto je skutečně uvedeno na jednom z těch webů.
Odpovězte na tyto otázky a hlavně své rozhodnutí zdůvodněte.
A jak to dopadlo?
Většina žáků našla vyložený podvod. Wikipedii také znají a umějí ji využít. Větší problém vznikl v rozeznání oficiální prezentace. Zde si žáci nebyli jistí. Mnozí také nedokázali zdůvodnit, podle čeho hodnotí případnou důvěryhodnost/nedůvěryhodnost webů.
Proč je nutné, aby žáci pochybovali a ověřovali
Asi každý učitel někdy viděl domácí úkol nebo referát, ve kterém byla uvedena zjevná hloupost. Já jsem například loni hodnotil prezentaci na téma operační systémy, kde žákyně v dobré víře vložila obrázek s logem Windows. Bohužel si nevšimla, že jej stáhla z nějaké satirické stránky.
Okno bylo rozbité a za ním prosvítal tučňák. Ti znalejší se zasmáli, holka dostala jedničku, a mě v tu chvíli zatrnulo a říkal jsem si, čemu všemu jsou žáci v internetu schopni věřit.
Je rolí školy a učitele vysvětlit žákům, že ne všemu v internetu se dá věřit. Zejména dnes, kdy publikovat, psát na blog a v sociálních sítích může opravdu každý.
Jo a abych nezapomněl…
Závěrem musím zmínit, že Brno opravdu neleží vedle Saúdské Arábie, nejezdí tu metro a informace o tom, že „v posledních 80 letech, díky pomoci z Prahy, se Moravistánci v Brně mohli poprvé dozvědět o existenci vzdělání, elektřiny, automobilů a vlaků“ je také falešná :-)