Ananas patří na pizzu, umělá inteligence píše lépe, raději kočku než psa a tento text nenapsal člověk

Umělá inteligence píše lépe - Generováno pomocí AI
A taky, že Mekáč je lepší než KFC! Ne, nezbláznil jsem se. Jen jsme s žáky řešili, jak snadné je v dnešní době vygenerovat text pomocí Umělé Inteligence, jak to souvisí s manipulací čtenáře a kdo píše lepší texty - člověk nebo stroj?

Otestujte se sami.

S AI si nyní hraje každý, ale co s tím ve výuce?

S generátory obrázků pomocí Umělé inteligence si nyní hraje téměř každý. Věděli jste ale, že existují i generátory textů, které na první pohled nejsou rozeznatelné od práce člověka, jsou gramaticky správně a dokonce dávají smysl?

Až vám odevzdá první žák slohovku kompletně vygenerovanou umělou inteligencí a dostane za ni jedničku, možná bude pozdě honit bycha. Přemýšlel jsem proto, jak uchopit téma textu a umělé inteligence ve výuce, a tak jsme na to šli přes mediální výchovu (a trochu statistiky v informatice). 

Tato recenze je falešná

Jako motivační ukázku jsem použil falešnou recenzi školní jídelny. Klíčová slova: výborné buchtičky s krémem, hlučné prostředí a protivné kuchařky, dlouhá fronta. A toto je výsledek — sloh mírně skřípe, větná konstrukce je kostrbatá. Ale jde o první letmý pokus: 

Školní jídelna na naší základní škole je vynikající. Buchtičky s krémem jsou vynikající a prostředí je hlučné. Kuchařky jsou protivné, ale fronta před jídelnou je dlouhá.

(vygenerováno pomocí https://beta.openai.com

A stejné zadání, jen jiná AI

Školní jídelna naší základní školy je příjemným místem k jídlu, když máte hlad. Je naplněná chutným a levným jídlem. Hluk kuchařů je však nepříjemný a navzdory dlouhé frontě je vždy přeplněno.

(vygenerováno pomocí https://rytr.me

Možné otázky k debatě

  • Kde všude se můžeme setkat se zákaznickými recenzemi? 
  • Rozhodli jste se někdy vy sami na základě recenze ke koupi výrobku, služby nebo třeba k návštěvě restaurace? 
  • Jakou máme jistotu, že tyto recenze psali skuteční lidé a ne stroj? 
  • Za jakým účelem by někdo publikoval falešné a umělé recenze? 

Osnova referátu za 3 sekundy

Vyberte si téma, které budete dále v rámci týmu zpracovávat. Pomocí Umělé Inteligence si vygenerujte osnovu vaší eseje. Tuto osnovu dále rozpracujte pomocí generátoru textů do 3-5 odstavců. 

Příklad generované osnovy

Zadání: Napište mi osnovu eseje o významu ananasu na pizze:

Výsledek:

Ananas na pizze je kontroverzní téma. Někteří lidé si myslí, že ananas na pizze je dobrý, protože dodává pizze exotický a ovocný chuť. Jiní lidé si myslí, že ananas na pizze je špatný, protože je to neobvyklá kombinace a ananas je příliš sladký. Jaký je váš názor na ananas na pizze?

Až příliš snadná manipulace

No a konečně se dostáváme k vlastnímu žákovskému projektu. Abychom si ukázali, jak snadné je vytvořit manipulativní text pomocí umělé inteligence, rozdělil jsem žáky do více skupin. Každá skupina si zvolila své téma, pokud možno mírně kontroverzní. Například

  • ananas patří na pizzu
  • Mekáč je lepší než KFC
  • krupicová kaše se zásadně nemíchá
  • kočka je lepší než pes

Fantazii se tu meze nekladou a vaši žáci určitě sami něco originálního vymyslí také. 

V následném kroku jednotliví žáci vytvořili uměle generované texty, které jejich teorii podpoří a jiné texty, které vyznějí přesně naopak. Prostě pomocí AI generovali text plný argumentů, čísel a závěrů. Na pravdivost tvrzení jsme nedbali, účelem bylo ukázat, jak snadné je v dnešní době manipulovat čtenářem pomocí stroje a bez ověření informací snadno chrlit dlouhé a na první pohled přesvědčivé texty. 

Ukázky žákovských prací — uměle generované texty

Psi jsou lepší než kočky, vážně!

Pes je leší než kočka - Generováno pomocí AI

Krupicou kaši míchají jen barbaři!

Krupicovou kaši nemícháme - Generováno pomocí AI

Míchám si krupicovou kaši a chutná mi to!

Krupicovou kaši mícháme - Generováno pomocí AI

 

Nyní si představte generovaný text na libovolné kontroverzní politické téma nebo příspěvek v sociálních sítích. Zde už reálný dopad bude větší než nevinná hádka o krupicové kaši. Vidím tu jako učitel velký prostor pro mediální výchovu.

Kdo píše lépe? Člověk nebo stroj?

Nakolik dokážeme sami odlišit, jestli text psal člověk nebo umělá inteligence? Možná si sami myslíte, že je to snadné a že to určitě odhalíte. No uvidíme :-) 

V rámci skupin měli někteří žáci za úkol napsat krátkou úvahu, slohovku… prostě svůj text na stejné téma, které předtím zpracovali pomocí AI. Vznikly tak velmi zajímavé úvahy. Zde bych si určitě dokázal představit spolupráci s učitelem českého jazyka. 

Mezitím měl jiný člen skupiny za úkol najít v internetu novinový článek psaný profesionálním novinářem, část z něj okopírovat a s citací dát k dispozici ostatním. 

Tyto lidmi psané texty jsme dali dohromady s textem generovaným umělou inteligencí na stejné téma a doplnili obrázky generovanými pomocí AI — viz Hele, umělá inteligence, vygeneruj mi obrázek

No to ale pořád není vše

Části těchto textů jsme zpracovali do Formuláře ve formě kvízu a necháváme respondenty hádat, kdo ten text psal. Profesionální novinář? Žák základní školy v rámci slohovky nebo mrtvý stroj? 

Otestujte se sami, jestli toto dokážete rozlišit. Kvíz má 12 otázek a jeho vyplnění vám nezabere víc než 5 minut. Vaši úspěšnost se dozvíte hned po odeslání. 

Otestujte se v kvízu

Dosavadní výsledky jsou opravdu zajímavé. Se získanými daty budeme dál pracovat, ale to už patří víc do hodiny informatiky než k mediální výchově. 

Disclaimer na závěr

Tento text jsem psal sám bez pomoci umělé inteligence. Přísahám. 

Osobně i profesně jako učitel jsem opravdu zvědavý na další vývoj. Jsem si jistý, že téma umělé inteligence v generovaném textu nás bude ovlivňovat stále víc. My jako učitelé bychom se tím měli naučit při výuce pracovat. 

Ke generování textů vyzkoušejte tyto služby

Ke generování textů vyzkoušejte tyto služby