
Dne 20. ledna 2025 proběhl DigiDay #23, který se zaměřil na komunikaci s umělou inteligencí a nabídl pokročilé a praktické tipy a triky pro všechny učitele.
AI není jen Chatbot
Učitelé už umí s AI generovat testy nebo připravovat materiály. Ale co když vám řeknu, že od ní můžete chtít mnohem víc? Na streamu, který trval přes tři hodiny, se o tom mluvilo opravdu do hloubky.
Pokud ale nemáte tolik času nebo vás zajímají jen konkrétní části, přináším vám tu stručný přehled. Přeci jen, vstřebat takovou nálož hutného obsahu není jen tak.
Nejzásadnější momenty DigiDay #23
- AI jako partner ve vzdělávání: DigiDay #23 se nezaměřoval pouze na nástroje, ale především na smysluplné a efektivní začlenění AI do vzdělávání. Několikrát zaznělo, že AI by měla sloužit jako podpora učitelů a žáků v procesu učení.
- Důležitost kvalitního promptování: Kvalitní komunikace s AI je klíčová pro získání relevantních a užitečných odpovědí. Je důležité znát pravidla promptování, jedná se o novou a důležitou gramotnost.
- AI není jen o usnadnění práce, ale i o rozvoji kreativity: AI může učitelům pomoci s přípravou materiálů, testů a dalších úkolů, ale také může inspirovat a posouvat jejich kreativitu.
- AI gramotnost jako nová kompetence: Lektoři opakovaně kladli důraz na to, aby se žáci učili kriticky přistupovat k informacím získaným z AI a ověřovat jejich správnost.
Praktické tipy a triky z DigiDay #23
Během vysílání zazněla řada konkrétních tipů a triků, jak efektivně využívat AI ve výuce:
Využití AI pro jazykové vzdělávání — Petra Mazancová
Jako první na DigiDay #23 vystoupila Petra Mazancová (v čase 14:34), která se zaměřila na využití AI pro jazykové vzdělávání. Sdílela svou zkušenost, jak si během chvilky vytvořila aktivitu do výuky jazyka s pomocí AI a zdůraznila, že učitelé se učí nejlépe od sebe navzájem.
Uvedla dva příklady:
- Lekce o Janu Palachovi: AI jí pomohla najít anglické video na YouTube a navrhnout prompt pro jeho vyhledání. Následně vytvořila pomocí AI pracovní list. Určitě koukněte na podrobnosti ve videu.
- Slovíčka do lekce angličtiny: S pomocí Copilota vytvořila seznam slovíček o digitálních technologiích pro studenty, který pak importovala do Quizletu.
Zdůraznila, že jí AI pomáhá s kreativitou a že prezentaci, kterou sdílela, vygenerovala AI na základě jejího “líného promptu”. Doporučuje nebát se, experimentovat a sdílet své zkušenosti s kolegy.
Tvorba kvízů a pracovních listů s AI — Martin Mareš
Martin Mareš se ve své prezentaci (v čase 37:40) zaměřil na práci s AI, která přesahuje základní zadávání příkazů. Ukázal, jak AI umožňuje efektivní převod textů do tabulek a zpět, analýzu a interpretaci vizuálních dat (grafy, obrázky) a tvorbu myšlenkových map pro vizualizaci složitějších konceptů.
Konkrétně se zaměřil na:
- Využití tabulek a dat: Ukázal, jak si nechat analyzovat tabulku z Kahootu pomocí chatbota a jak ji upravit pro nahrání otázek do kvízu. Zdůraznil, že příprava kvalitního promptu je klíčová.
- Excelovské tabulky a AI: Popsal, jak pomocí AI zjednodušit práci s tabulkami v Excelu, například generovat vzorce. Upozornil na důležitost správného zadávání a ověřování výsledků.
- Využití AI pro tvorbu kódu: Zmínil možnost využití AI pro generování kódu pro jednoduché aplikace nebo myšlenkové mapy.
- Tvorba interaktivních webových stránek: Prezentoval, jak si nechat vygenerovat kód pro interaktivní kvíz na webové stránce.
Martin zdůraznil, že tázání se pomocí chatbota je kompetence a dovednost, která může zvýšit efektivitu práce učitele i žáka. Dále doporučil otočit výuku a nechat žáky tvořit.
AI asistenti pro pedagogy — Eva Nečasová
Eva Nečasová se (v čase 1:02:00) zaměřila na téma AI asistentů a na to, jak je tvořit a jak to naučit děti. Zdůraznila rozdíl mezi běžným chatbotem a AI asistentem. AI asistenty si vytváříme pro specifické a často se opakující úkoly, abychom nemuseli chatbotovi pokaždé znovu zadávat kontext.
- Rozdíl mezi asistenty v ChatGPT, Microsoft Copilot a Google Gemini: Eva uvedla rozdíly mezi asistenty ve zmíněných nástrojích. V době konání DigiDay #23 byl ChatGPT jediný, který umožňoval tvorbu asistentů i v bezplatné verzi. V placených verzích lze vytvářet personalizované roboty (GPTs), které ale používají standardní hlas. V bezplatné verzi lze přizpůsobit chat GPT pomocí “Custom instructions”.
- Tvorba asistenta v ChatGPT: Eva ukázala, jak vytvořit asistenta v ChatGPT. Doporučila testovat asistenta, a to nejen sobě, ale i někomu dalšímu, kdo ho nikdy neviděl. Asistenti mohou sloužit pro specifické úkoly a je možné je propojit s vlastními daty.
- Metodika “Školní hackaton — vytváření AI asistentů”: Představila také metodiku “Školní hackaton, vytváření AI asistentů”, která je dostupná na webu https://kurikulum.aidetem.cz. Tato metodika popisuje, jak uspořádat ve škole hackaton, během kterého žáci vytvářejí AI asistenty pro zlepšení výuky. Součástí metodiky jsou i pracovní listy, prezentace a testovací listy pro žáky.
Využití API pro získávání aktuálních dat — Tomáš Kapler
Tomáš Kapler se (v čase 01:24:40) zaměřil na využití API. Vysvětlil, že API umožňuje komunikaci mezi počítači a získávání skutečných a aktuálních dat, což je užitečné napříč různými předměty.
Kapler rozlišil dva způsoby využití API ve spojení s AI:
- Využití API třetích stran v nástrojích jako ChatGPT: Umožňuje získávat data z různých aplikací do chatbotů. Ukázal, jak si vytvořit asistenta, který dokáže předpovídat počasí pomocí API služby Open meteo com a zobrazit interaktivní graf.
- Využití API samotných jazykových modelů: Programátoři mohou využít API jazykových modelů, jako je GPT, k vytváření aplikací. Doporučil vyzkoušet Google AI Studio, kde si lze hrát s modely a získat kód v různých programovacích jazycích. Ukázal, jak si vytvořit individualizované příklady pro žáky pomocí API.
Zdůraznil, že API a Open data jsou podobné technologie, a že využití API může být předstupněm k programování.
AI jako osobní “roztleskávačka” — Kateřina Švidrnochová
Kateřina Švidrnochová (v čase 01:48:00) představila ChatGPT jako osobní “roztleskávačku”. Zdůraznila, že ChatGPT už není jen nástroj pro tvorbu podkladů do výuky, receptů nebo analýzu dotazníků. Díky hlasovému asistentovi se z něj stává osobní kouč, který umí:
- Učit anglicky.
- Brainstormovat.
- Připravovat na prezentace nebo obhajoby projektů.
- Pilovat přednes.
Zmínila novou funkci “Úkoly”, která upozorní, kdy objednat dítě k zubaři nebo kdy se protáhnout. Chaty si lze řadit v “Projektech” pro lepší orientaci. Zdůraznila, že ChatGPT může pomoci s osobním rozvojem.
Zaměřila se na to, jak využít stávající chatboty jako osobní kouče nebo učitele angličtiny a jak s nimi povídat hlasem. Představila Advanced Voice Mode v placené verzi ChatGPT, který umožňuje přirozenou komunikaci s chatbotem. Ukázala, jak využít Custom instructions pro trénink rozhovoru.
Dále se věnovala nástrojům Gemini od Googlu, Google AI Studio a notebook LM od Googlu.
AI v chemii a přírodních vědách — Monika Pelikánová
Monika Pelikánová se (v čase 02:18:00) na DigiDay #23 podělila o své praktické zkušenosti s využitím umělé inteligence ve výuce chemie a přírodních věd. Zdůraznila, že prezentované materiály a asistenti jsou ověřené ve výuce.
Monika popsala svůj začátek s promptováním a cestu, jak začala komunikovat s AI:
- Pro základní komunikaci je důležité nastavení role chatbota (např. oborový didaktik se zaměřením na moderní výukové metody, učitel s dlouholetou praxí, expert na specifický předmět).
- Doporučila zeptat se chatbota, zda chápe svou roli.
Představila několik konkrétních příkladů využití AI ve výuce:
- Simulátor ústního zkoušení na téma atomu.
- Simulátor na téma radioaktivita, který vtáhne žáky do děje.
- Chemický Tutor, chatbot pro tvorbu didaktických materiálů a analýzu článků.
- Tutor na biologii, asistent pro studenty, který vede studenty sokratovskou metodou.
Uvedla příklady jí vygenerovaných materiálů:
- Pohádka o hmyzožravcích pro propojení biologie s češtinou.
- Rozhovor mezi SpongeBobem a zoologem na vyvrácení miskoncepcí.
- Detektivka na téma radiouhlíkové metody.
V závěru prezentace se zaměřila na využití Artefaktů od Anthropic. Popsala, jak pomocí tohoto nástroje vygenerovat infografiku, myšlenkové mapy, schémata a interaktivní kvízy. Uvedla příklad využití artefaktů pro tvorbu schématu na téma PH a indikátory.
Zdůraznila, že i když AI nabízí mnoho možností, je důležité, aby si studenti ověřovali správnost informací a rozvíjeli své kritické myšlení. Také je potřeba brát ohled na to, že každému sedí něco jiného, a proto je důležité využívat různé metody a nástroje.
Základy promptování pro děti — Eva Nečasová
Eva Nečasová se ve svém příspěvku (v čase 02:42:20) “Základy promptování pro děti — pracovní listy Chatboti ve škole” zabývala tím, jak efektivně využívat chatboty ve vzdělávacím procesu dětí. Zaměřila se na metodický přístup k začlenění chatbotů do výuky a představila konkrétní materiály, metody a strategie, které bylo možné ve školách použít.
Zmínila, že materiály k tomuto tématu jsou dostupné na webu https://chatveskole.cz a https://kurikulum.aidetem.cz, kde je k dispozici 43 metodických materiálů. Tyto materiály obsahují i projekty a pracovní listy zaměřené na vytváření AI asistentů a školní hackathony pro zlepšení výuky.
Kromě toho Eva sdílela tři jednoduchá pravidla pro práci s chatbotem:
- Vytvářet srozumitelná zadání.
- Přemýšlet nad textem od chatbota.
- Ověřovat si informace, pokud jsou důležité a děti o nich nic neví.
Doporučení na závěr
- Experimentujte a sdílejte: Nebojte se experimentovat s AI ve výuce a sdílet své zkušenosti s kolegy. Učitelé se nejlépe učí od učitelů.
- Využívejte AI s rozvahou: Používejte digitální nástroje jen tehdy, když mají přidanou hodnotu. Pokud je efektivnější papír a tužka, není na tom nic špatného.
- Rozvíjejte AI gramotnost žáků: Učte žáky kriticky přistupovat k informacím získaným z AI a ověřovat jejich správnost.
Záznam z DigiDay #23 si můžete prohlédnout na YouTube. Zůstává tam k opakovanému shlédnutí, ke studiu i k vašim komentářům.
Na akci spolupracovali:
- GUG — https://gug.cz
- NPI ČR — https://www.npi.cz
- AI dětem — https://aidetem.cz
- a moje maličkost
Živý stream proběhl 20. 1. 2025