DigiDay #22: Kreativní využití AI ve výuce

DigiDay #22: Kreativní využití AI ve výuce
Je AI tvůrčí nástroj?
Jedni říkají, že umělá inteligence ubíjí kreativitu. Jiní s ní dokážou vytvářet neskutečné věci.

A co vy? Vnímáte AI jako pouhého "chytrého papouška", nebo v ní vidíte příležitost, jak si ulehčit práci a posunout výuku na další úroveň?

Co zaznělo na streamu

Večerní vysílání pro všechny učitele DigiDay #22 EDU — AI chytře a kreativně, který se konalo 22. října 2024, přineslo učitelům mnoho inspirace a praktických tipů, jak efektivně a kreativně využívat umělou inteligenci ve výuce. Akce se zaměřila na to, jak AI může podpořit tvůrčí proces studentů, jak řešit právní a etické otázky spojené s jejím používáním a jak integrovat AI do různých předmětů

Patrik Zandl: Marie Terezie by měla radost!

Patrik Zandl, internetový publicista a vizionář, který se umělou inteligencí zabývá od roku 1988, se v úvodu zamýšlí nad tím, proč by zrovna Marie Terezie, panovnice osvícenství a reforem, měla radost z nástroje, který v mnoha lidech budí obavy.

Podělil se o zkušenosti ze zavádění AI do výuky a zdůraznil, že AI může učitelům ulehčit od rutinních činností. Představil virtuálního mentora, se kterým mohou žáci komunikovat a který je motivuje a podporuje. Dotkl se také otázky, k čemu se učit nazpaměť fakta, když je vše dostupné na internetu, a zdůraznil, že učením se trénuje mozek. Dále nastínil riziko zániku juniorních pozic a nutnost zamyslet se nad tím, jak zajistit získávání praktických zkušeností.

Barbora Karpíšková: Canva jako kreativní hřiště s AI

Barbora Karpíšková, lektorka a neskutečně kreativní člověk, nás vtáhla do světa vizuálních gamebooků v Canvě s využitím AI, kde čtenář sám rozhoduje o dalším postupu v příběhu. Zdůraznila, že děti by měly tvořit převážně rukama a AI používat jako doplněk. Vysvětlila, jak funguje strojové učení a jak souvisí s autorským právem.

Upozornila na riziko, aby AI nepřeválcovala dětskou kreativitu a aby se děti držely původních nápadů. Podělila se o tipy na využití nástrojů image to image a Sketch to Life pro generování obrázků z dětských kreseb.

Ivana Böhmová a Pavel Hodál: Právo a AI ve škole – znáte svá práva a povinnosti?

Ivana Böhmová, vedoucí pracovní skupiny pro umělou inteligenci při Národním pedagogickém institutu, a Pavel Hodál, učitel a lektor a člen stejné pracovní skupiny při NPI ČR se zaměřili na právní aspekty používání AI ve školách. 

Představili dokument o legislativě a autorských právech spojených s používáním AI ve školách. Vysvětlili, že používání AI ve výuce je legální, ale je nutné dodržovat věkové limity a další podmínky. Řešili otázku souhlasu rodičůautorských právodpovědnosti za vygenerovaný obsah. Zdůraznili, že AI nesmí hodnotit práci studentů.

Podívejte se na záznam nebo přímo na web, kde jsou přehledně zpracované nejčastější dotazy o generativní umělé inteligenci z hlediska legislativy

Eva Nečasová: Jak se stát pro AI neviditelným?

Eva Nečasová, zakladatelka organizace AI Dětem, se zabývá popularizací AI ve vzdělávání a vývojem metodik pro výuku o AI. Tentokrát představila metodiku pro výtvarnou výchovu.

Metodika “Algoritmicky neviditelní se zabývá technologií počítačového vidění a jejími etickými aspekty. Eva vysvětlila, co je počítačové vidění a jak funguje rozpoznávání objektů a tváří. Zmínila dazzle camouflageCV Dazzle makeup a ukázala, jak se žáci mohou kamuflovat před systémy a diskutovat o rizicích a přínosech těchto technologií.

David Spáčil: AI jako parťák filmaře

David Spáčil, kreativec a tvůrce videí, filmů a grafiky s pomocí umělé inteligence, nám poodhalil zákulisí tvorby audiovizuálních děl s AI. Ukázal, jaké nástroje a techniky se dají využít a na co si dát pozor.

Sám se věnuje využití AI ve videotvorbě a zaměřil se na různé generátory videa. Ukázal příklady ze své tvorby a zmínil Runway Gen 3 a další generátory videa. Doporučil zaplatit si neomezenou verzi generátoru videa pro náročnější projekty. Upozornil na obezřetnost při sdílení generovaného obsahu, protože běžná populace nemusí rozeznat, co je reálné a co je vygenerované AI. Koukněte určitě na jeho inspirativní YouTube kanál

Anička Štádlerová: Kreativní workshopy s AI – inspirace z terénu

Anička Štádlerová ze spolku Aignos má bohaté zkušenosti s vedením kreativních workshopů pro studenty a učitele. Podělila se s námi o praktické tipy a triky, jak zapojit AI do výuky tak, aby podporovala tvůrčí myšlení a rozvíjela kompetence žáků.

Podporuje tedy AI kreativitu?

DigiDay #22 jasně ukázal, že AI nemusí být jen nástrojem k podvádění, ale že záleží na nás, jak ji využijeme a jak k ní budeme vést naše žáky. Ať už se jedná o tvorbu vizuálních gamebooků, skládání hudby, psaní příběhů nebo natáčení filmů, AI nám může otevřít nové možnosti a podpořit naši kreativitu. Důležité je nechat se inspirovat, experimentovat a nebát se zkoušet nové věci.

Na akci spolupracovali:

Živý stream proběhl 22. 10. 2024