
Jedni říkají, že umělá inteligence ubíjí kreativitu. Jiní s ní dokážou vytvářet neskutečné věci.
A co vy? Vnímáte AI jako pouhého "chytrého papouška", nebo v ní vidíte příležitost, jak si ulehčit práci a posunout výuku na další úroveň?
Co zaznělo na streamu
Večerní vysílání pro všechny učitele DigiDay #22 EDU — AI chytře a kreativně, který se konalo 22. října 2024, přineslo učitelům mnoho inspirace a praktických tipů, jak efektivně a kreativně využívat umělou inteligenci ve výuce. Akce se zaměřila na to, jak AI může podpořit tvůrčí proces studentů, jak řešit právní a etické otázky spojené s jejím používáním a jak integrovat AI do různých předmětů.
Patrik Zandl: Marie Terezie by měla radost!
Patrik Zandl, internetový publicista a vizionář, který se umělou inteligencí zabývá od roku 1988, se v úvodu zamýšlí nad tím, proč by zrovna Marie Terezie, panovnice osvícenství a reforem, měla radost z nástroje, který v mnoha lidech budí obavy.
Podělil se o zkušenosti ze zavádění AI do výuky a zdůraznil, že AI může učitelům ulehčit od rutinních činností. Představil virtuálního mentora, se kterým mohou žáci komunikovat a který je motivuje a podporuje. Dotkl se také otázky, k čemu se učit nazpaměť fakta, když je vše dostupné na internetu, a zdůraznil, že učením se trénuje mozek. Dále nastínil riziko zániku juniorních pozic a nutnost zamyslet se nad tím, jak zajistit získávání praktických zkušeností.
Barbora Karpíšková: Canva jako kreativní hřiště s AI
Barbora Karpíšková, lektorka a neskutečně kreativní člověk, nás vtáhla do světa vizuálních gamebooků v Canvě s využitím AI, kde čtenář sám rozhoduje o dalším postupu v příběhu. Zdůraznila, že děti by měly tvořit převážně rukama a AI používat jako doplněk. Vysvětlila, jak funguje strojové učení a jak souvisí s autorským právem.
Upozornila na riziko, aby AI nepřeválcovala dětskou kreativitu a aby se děti držely původních nápadů. Podělila se o tipy na využití nástrojů image to image a Sketch to Life pro generování obrázků z dětských kreseb.
Ivana Böhmová a Pavel Hodál: Právo a AI ve škole – znáte svá práva a povinnosti?
Ivana Böhmová, vedoucí pracovní skupiny pro umělou inteligenci při Národním pedagogickém institutu, a Pavel Hodál, učitel a lektor a člen stejné pracovní skupiny při NPI ČR se zaměřili na právní aspekty používání AI ve školách.
Představili dokument o legislativě a autorských právech spojených s používáním AI ve školách. Vysvětlili, že používání AI ve výuce je legální, ale je nutné dodržovat věkové limity a další podmínky. Řešili otázku souhlasu rodičů, autorských práv a odpovědnosti za vygenerovaný obsah. Zdůraznili, že AI nesmí hodnotit práci studentů.
Podívejte se na záznam nebo přímo na web, kde jsou přehledně zpracované nejčastější dotazy o generativní umělé inteligenci z hlediska legislativy.
Eva Nečasová: Jak se stát pro AI neviditelným?
Eva Nečasová, zakladatelka organizace AI Dětem, se zabývá popularizací AI ve vzdělávání a vývojem metodik pro výuku o AI. Tentokrát představila metodiku pro výtvarnou výchovu.
Metodika “Algoritmicky neviditelní” se zabývá technologií počítačového vidění a jejími etickými aspekty. Eva vysvětlila, co je počítačové vidění a jak funguje rozpoznávání objektů a tváří. Zmínila dazzle camouflage a CV Dazzle makeup a ukázala, jak se žáci mohou kamuflovat před systémy a diskutovat o rizicích a přínosech těchto technologií.
David Spáčil: AI jako parťák filmaře
David Spáčil, kreativec a tvůrce videí, filmů a grafiky s pomocí umělé inteligence, nám poodhalil zákulisí tvorby audiovizuálních děl s AI. Ukázal, jaké nástroje a techniky se dají využít a na co si dát pozor.
Sám se věnuje využití AI ve videotvorbě a zaměřil se na různé generátory videa. Ukázal příklady ze své tvorby a zmínil Runway Gen 3 a další generátory videa. Doporučil zaplatit si neomezenou verzi generátoru videa pro náročnější projekty. Upozornil na obezřetnost při sdílení generovaného obsahu, protože běžná populace nemusí rozeznat, co je reálné a co je vygenerované AI. Koukněte určitě na jeho inspirativní YouTube kanál.
Anička Štádlerová: Kreativní workshopy s AI – inspirace z terénu
Anička Štádlerová ze spolku Aignos má bohaté zkušenosti s vedením kreativních workshopů pro studenty a učitele. Podělila se s námi o praktické tipy a triky, jak zapojit AI do výuky tak, aby podporovala tvůrčí myšlení a rozvíjela kompetence žáků.
Podporuje tedy AI kreativitu?
DigiDay #22 jasně ukázal, že AI nemusí být jen nástrojem k podvádění, ale že záleží na nás, jak ji využijeme a jak k ní budeme vést naše žáky. Ať už se jedná o tvorbu vizuálních gamebooků, skládání hudby, psaní příběhů nebo natáčení filmů, AI nám může otevřít nové možnosti a podpořit naši kreativitu. Důležité je nechat se inspirovat, experimentovat a nebát se zkoušet nové věci.
Na akci spolupracovali:
- GUG — https://gug.cz
- NPI ČR — https://www.npi.cz
- AI dětem — https://aidetem.cz
- a moje maličkost
Živý stream proběhl 22. 10. 2024