DigiDay #20: AI pod kontrolou

DigiDay #20: AI pod kontrolou
DigiDay #20 si posvítil na kritické myšlení a mediální vzdělávání v době, kdy nás obklopuje umělá inteligence.

Cílem bylo dát pedagogům i široké veřejnosti do rukou nástroje a strategie, s nimiž se dá zorientovat v záplavě informací, odhalit dezinformace a využívat AI eticky – ať už ve školních lavicích nebo v běžném životě.

Jak se nezbláznit v době umělé inteligence?

Žijeme v éře, kdy se umělá inteligence stává běžnou součástí našich dnů. Ať už jde o algoritmy, které nám doporučují obsah na sociálních sítích, nebo o deepfakes, které zpochybňují naši představu o realitě, je důležité chápat, jak AI funguje. Stejně tak je zásadní umět se bránit jejím rizikům. DigiDay #20 nabídl konkrétní rady a postupy, jak si udržet kontrolu nad tím, co konzumujeme, a jak rozvíjet kritické myšlení – u sebe i u studentů.

Klíčové příspěvky a témata DigiDay #20

Kamil Kopecký: Jak umělá inteligence ovlivňuje mediální gramotnost

Kamil Kopecký se zaměřil na to, jak umělá inteligence proniká do mediální gramotnosti. Je proto zásadní naučit se předpokládat, že i informace, kterým jsme dříve bezmezně věřili, mohou být dnes zkreslené. Kopecký ukázal, jak snadno se dají generovat dezinformace a podvodné fotografie s pomocí AI. Popsal, jak i běžně dostupné nástroje mohou být zneužity k tvorbě nepravdivých článků a deepfakes. Zdůraznil, že důvěra ve zdroje a autority je otřesena a upozornil na rizika “svlékacích aplikací”. Neopomněl ani zmínit legislativní snahy reagovat na tento nebezpečný fenomén.

Václav Maněna: Nástroje a ověřování informací v éře AI

I v době pokročilé AI zůstává zdravý rozum nejdůležitějším nástrojem pro ověřování informací. Podle Václava Maněny je ale třeba podpořit ho dalšími nástroji a technikami. Maněna představil praktické ukázky, jak ověřovat informace a odhalovat fakes. Zdůraznil, že i tradiční nástroje mají stále smysl, jen je třeba je používat s ohledem na nové možnosti manipulace. Ukázal také, jak AI může pomoci s ověřováním informací, například s pomocí nástroje PimEyes, který rozpoznává obličeje.

Adéla Lábusová: Wellbeing v digitálním světě s AI

Základní lidské potřeby nemůže plně uspokojit nikdo jiný než člověk. Proto je důležité rozumět sám sobě a mít rozvinutý well-being. Jen tak dokážeme správně a bezpečně komunikovat s AI. Adéla Lábus se zaměřila na psychosociální dopady nadužívání technologií a na to, jak AI ovlivňuje well-being dětí i dospělých. Zdůraznila, že důležité jsou reálné sociální vztahy a schopnost regulovat emoce. Upozornila na rizika digitální závislosti a na důležitost stanovení hranic pro používání digitálních zařízení.

Pavel Matějíček: AI v rukou útočníků

AI usnadňuje útočníkům vytvářet podvodné zprávy a phishingové kampaně, ale stejné nástroje mohou pomoci i obráncům. Pavel Matějíček popsal, jak hackeři a dezinformátoři využívají AI k tvorbě realistických podvodů, včetně hlasových botů a falešných bankovních aplikací. Zdůraznil, že je důležité vzdělávat děti v oblasti kybernetické bezpečnosti a učit je, jak se bránit těmto útokům.

Mira Fridrichová a Eva Nečasová: Pravda, lež, fikce a umělá inteligence

Rizika AI spočívají v tom, že deepfakes nelze běžně technicky poznat, a v rychlosti, s jakou se věci mění. Důležitá je proto mediální výchova a příprava na reflexi se studenty. Fridrichová a Nečasová se zaměřily na to, jak AI ovlivňuje vnímání reality a jak snadno se dá zacílit klamavá reklama na rizikové skupiny. Upozornily na důležitost mediální výchovy. Zdůraznily, že je třeba se hodně připravit na reflexi se studenty, protože uvědomění si manipulace může být pro ně velmi silné.

Závěr a doporučení

DigiDay #20 nabídl komplexní pohled na problematiku umělé inteligence a její vliv na společnost a vzdělávání. Zazněla řada praktických rad a doporučení pro učitele, rodiče i studenty. Klíčové je rozvíjet kritické myšlení, mediální gramotnost a schopnost ověřovat informace. Nebát se experimentovat s AI ve výuce, ale zároveň si uvědomovat její potenciální rizika. Důležité je také podporovat reálné sociální vztahy a well-being.

Doporučení:

  • Vzdělávejte se: Sledujte aktuální trendy v oblasti AI a mediální gramotnosti.
  • Kriticky myslete: Ověřujte si informace z různých zdrojů a nenechte se zmanipulovat.
  • Diskutujte: Mluvte o rizicích a dopadech AI s dětmi i dospělými.
  • Experimentujte: Využívejte AI ve výuce, ale s rozvahou a s ohledem na etické aspekty.
  • Podporujte wellbeing: Pečujte o své duševní zdraví a o reálné sociální vztahy.

 

Na akci spolupracovali:

Živý stream proběhl 17. 4. 2024