
Zapomeňte na teoretické debaty, tentokrát šlo o praxi – o konkrétní nástroje, které mohou učitelé a žáci ihned začít používat.
Jak spustit umělou inteligenci ve školství
Úvodní slova patřila moderátorům, kteří přivítali účastníky a zdůraznili, že se jedná o 19. díl úspěšné série Digiday. Tato speciální edice spojila tři organizace zaměřené na vzdělávání a umělou inteligenci: GUG.cz, NPI Česká republika a AI dětem. Cílem bylo ukázat praktické využití AI nástrojů ve školství. Moderátoři povzbudili diváky k interakci prostřednictvím chatu, kde byly sdíleny materiály a odkazy.
Filip Dřímalka: Svět práce se mění – buďte připraveni s AI
Prvním hostem byl Filip Dřímalka, lektor zaměřující se na vzdělávání dospělých a autora knihy “Budoucnost nepráce”. Dřímalka (v čase 08:32:00) představil pohled na to, jak AI mění svět práce a jaké dovednosti budou v budoucnu klíčové. Zdůraznil, že učitelé by se měli stát tvůrci, kteří aktivně hledají cesty, jak svou práci zlepšit s pomocí AI. Technologie již nejsou zastaralé systémy, ale příležitostí k realizaci vlastních i žákovskýchhttps://www.youtube.com/watch?v=fHDDVy2oPOQ&t=512s nápadů.
Dnes existují AI nástroje téměř na vše – od tvorby obrázků a videí po analýzu dat. Důležité je vnímat svou práci jako systém a umět si ji s pomocí AI zefektivnit. Dřímalka na konkrétních příkladech ukázal, jak AI může pomoci s informacemi, jejich analýzou a rozvojem práce, a to i ve vzdělávacím kontextu.
Pavel Hodál a Martin Mareš: Zpřístupnění nástrojů Gemini a Copilot ve školním prostředí
Pavel Hodál a Martin Mareš, nadšení učitelé a lektoři, se zaměřili (v čase 32:00:00) na konkrétní kroky k zavedení AI nástrojů Gemini a Copilot ve školách. Pavel vysvětlil, jak nastavit organizační jednotky a štítky věku v Google Workspace, aby žáci starší 18 let mohli snadno používat Google Gemini. Upozornil na rozdíly v dostupnosti a funkcích bezplatné a placené verze Gemini v České republice.
Martin se věnoval dostupnosti a využití nástroje Copilot od Microsoftu ve školách. Zdůraznil, že učitelé s pracovními účty mají k Copilotu přístup od 18 let, ale žáci mladší 18 let mohou využít webovou verzi Copilot bez přihlášení, čímž se zamezí sdílení osobních údajů pro trénování modelů. Copilot nabízí generování obrázků a shrnutí dokumentů.
Martin Krček: Praktické ukázky využití Google Gemini
Martin Krček následně (v čase 00:56:00) představil konkrétní a praktické příklady využití Google Gemini ve výuce. Přirovnal vývoj AI k “holčičce”, která se neustále učí novým věcem – od psaní a počítání po kreslení a “vidění”. Ukázal, jak lze Gemini využít jako průvodce při plánování školních výletů, který nejen navrhne zajímavá místa, ale poskytne i odkazy a obrázky. Zdůraznil, že Gemini může pomoci při tvorbě různých textů, ačkoliv s možnými chybami, ale jako výborný start pro další práci.
Dále představil Gemini jako “ajťáka na drátě”, který dokáže poradit s Google Tabulkami a dalšími technickými problémy. Jednou z klíčových funkcí je také schopnost “vidět” obrázky a poskytnout o nich relevantní informace, což demonstroval na příkladech poznávání míst v Brně a identifikace lodi v Anglii.
Gemini také dokáže pomoci s kontrolou domácích úkolů z chemie. Krček představil i pokročilejší možnosti propojení Gemini s dalšími Google službami, jako je vyhledávání v e-mailu a na Google Disku, ačkoliv tato funkce zatím není plně dostupná v češtině z důvodu požadavků na korektnost a evropské legislativy. Zmínil i pokročilé modely jako Gemini 1.5, které nabízejí zpracování obrovského množství textu. Ukázal také možnosti automatického generování tabulek a dokumentů v Google Workspace.
Karel Klatovský: Co vše umí Copilot
Na DigiDay #20 Karel Klatovský ukázal (v čase 01:29:50), jak mohou učitelé využít umělou inteligenci v Microsoft 365. AI už není jen o chatbotech, ale přímo se prolíná do běžně používaných aplikací, jako je Word, PowerPoint nebo Teams.
Jednou z užitečných funkcí je diktování a přepis audia, což výrazně usnadňuje práci s textem. AI také pomáhá s kontrolou pravopisu, stylistikou a překlady, čímž zlepšuje kvalitu učebních materiálů. Copilot pro Microsoft 365, placený doplněk, nabízí pokročilé generativní funkce – umí shrnovat texty, generovat obsah a pracovat s dokumenty. V PowerPointu pak AI pomáhá efektivně vytvářet prezentace.
Zajímavou novinkou je funkce “Pokrok ve čtení” v Teams, která sleduje čtenářské dovednosti žáků a poskytuje personalizovanou zpětnou vazbu. AI také překládá dokumenty a weby, čímž boří jazykové bariéry. Pro učitele je užitečná i při přípravě testů – umí generovat otázky se správnými i špatnými odpověďmi.
Copilot (dříve Bing Chat) zvládne i tvorbu obrázků, ale Klatovský zdůraznil nutnost učit žáky kriticky pracovat s informacemi a rozpoznávat dezinformace. AI v Microsoft Edge pak pomáhá se shrnováním obsahu PDF a při online schůzkách v Teams asistuje s tvorbou poznámek.
Na závěr Klatovský vysvětlil rozdíl mezi bezplatnou verzí Copilotu a placenou verzí pro Microsoft 365. Učitelům doporučil AI vyzkoušet – může jim usnadnit práci, personalizovat výuku a lépe připravit žáky na digitální svět.
Tomáš Kapler: Poznejte pokročilé možnosti ChatGPT
Tomáš Kapler, expert na AI a autor článků, se zaměřil (v čase 01:59:00) na pokročilé možnosti ChatGPT, přičemž zdůraznil rozdíly mezi bezplatnou a placenou verzí (ChatGPT Plus). Vysvětlil, že bezplatný ChatGPT nemá přístup k internetu, takže jeho odpovědi jsou založeny pouze na jazykovém modelu, což ho činí nevhodným jako zdroj aktuálních informací. Naopak bezplatný Copilot je v mnoha ohledech lepší než bezplatný ChatGPT.
Kapler ukázal, že síla jazykového modelu spočívá ve schopnosti analyzovat kontext a srovnávat informace z různých zdrojů, pokud mu je kontext poskytnut. Představil využití ChatGPT pro přípravu na hodinu. Zdůraznil možnosti placeného ChatGPT, jako je generování grafů a složitých výpočtů pomocí pluginů, pokročilé generování grafiky s kontrolou nad stylem a poměrem stran, vytváření vlastních asistentů napojených na různé služby, spouštění kódu v Pythonu pro datovou analýzu a schopnost detailně porozumět obrázkům.
Na závěr se dotkl otázky neutrality AI systémů a zdůraznil, že multimodální modely, které budou umět generovat a analyzovat video, budou klíčovým tématem budoucnosti.
Jan Tyl: Zajímavé projekty pro školy s důrazem na vzdělávání
Jan Tyl, výzkumník a propagátor umělé inteligence, představil (v čase 02:30:00) své projekty digitálních lidí poháněných AI, které využívá ve vzdělávání. Představil vývoj digitálního filozofa, Matildy, digi Havla a digi moderátorky, přičemž každý z nich má specifické zaměření a schopnosti interakce.
Detailněji se věnoval projektu Neo, digitálnímu průvodci pro Suchý únor, navrženému tak, aby s mladými lidmi komunikoval o této problematice jazykem jim blízkým. Dále představil projekt TVR (Tvořivá Virtuální Realita), který umožňuje studentům spoluvytvářet příběhy a světy. Klíčovým projektem je digi Havel, který je v současnosti využíván na 200 školách pro výuku demokracie a lidských práv.
Tyl také představil magický deníček, aplikaci pro hlubší sebepoznání studentů s prvky AI personalizace a zpětné vazby. Zdůraznil důležitost ověřování informací poskytovaných AI a představil projekt digi Expert, který odpovídá na otázky na základě nahraných materiálů a odkazuje na zdroje.
Petr Otevřel: Legislativa AI – Autorská práva a osobní údaje
Petr Otevřel, právník, se věnoval (v čase 03:01:00) legislativním aspektům využití AI, konkrétně autorským právům a ochraně osobních údajů. Vysvětlil, že výstupy generované AI aktuálně nejsou považovány za autorské dílo, protože autorem může být pouze fyzická osoba. Nicméně, úprava AI generovaného obsahu člověkem může vést ke vzniku autorského díla. Otázkou zůstává, zda autorskoprávní ochrana může vzniknout i u sofistikovaných promptů.
Otevřel upozornil na rizika právních vad výstupů AI, které mohou být trénovány na obrovských datasetech, u kterých není jasný původ dat. Doporučil důkladně prověřovat výstupy AI a zmínil, že poskytovatelé AI služeb poskytují smluvní licence k použití jejich výstupů, ale nenesou odpovědnost za případné zásahy do práv třetích osob.
Pro školy doporučil opatrnost při vytváření log a materiálů s potenciálně komerčním využitím pomocí AI. V oblasti ochrany osobních údajů zdůraznil zásady GDPR a řízení rizik, zejména u dětí. Doporučil používat školní účty před osobními, protože často obsahují smlouvy o zpracování osobních údajů.
Bára Karpíšková Katka Švidrnochová: Generování videí pomocí AI pro vzdělávací účely
Bára Karpíšková a Katka Švidrnochová z AI dětem se zaměřily (v čase 03:35:00) na praktické využití AI pro generování videí ve vzdělávání. Zdůraznily, že děti by se měly s generováním videí setkávat, aby rozvíjely svou kreativitu a kritické myšlení v kontextu narůstajícího množství AI generovaného obsahu. Bára představila různé nástroje pro generování krátkých videoklipů, jako je RunwayML, Pika Labs a Genmo, a upozornila na jejich výhody a nevýhody.
Detailněji popsala proces tvorby traileru k projektu “Cesta do fantazie”, kde kombinovali tradiční metody tvorby storyboardu s generováním obrázků pomocí ChatGPT (DALL-E) a jejich úpravou v generátorech jako Leonardo AI a Bambo. Zdůraznila důležitost konzistence obrázků a možnosti přetváření původních obrázků do nových stylů. V závěru se věnovala editaci videí v nástrojích jako Canva a CapCut, které nabízejí i knihovny zvuků a hudby pro vzdělávací účely.
Závěr
Digiday #19 přinesl bohatou škálu praktických ukázek a doporučení pro využití umělé inteligence ve vzdělávání. Odborníci z různých oblastí představili konkrétní nástroje a postupy, které mohou učitelům pomoci zefektivnit výuku, rozvíjet kreativitu žáků a připravit je na budoucnost. Zazněla důležitá témata týkající se dostupnosti nástrojů, autorských práv a ochrany osobních údajů, která by učitelé a školy měli brát v potaz při implementaci AI do výuky.
Celá akce potvrdila (v čase 04:07:00), že umělá inteligence již není vzdálenou budoucností, ale praktickým nástrojem, který může obohatit vzdělávací proces.
Na akci spolupracovali:
- GUG — https://gug.cz
- NPI ČR — https://www.npi.cz
- AI dětem — https://aidetem.cz
- a moje maličkost
Živý stream proběhl 20. února 2024