Pak jsme přešli na program Inkscape. Přeci jen je to freeware a ukládá do univerzálního formátu svg. Obrovskou výhodou takového kreslení je to, že po krátkém zaučení a seznámení se s funkcemi programu je schopen v podstatě každý něco nakreslit.
Někdo lépe a někdo potřebuje delší dobu.Začínám obvykle kreslením pravidelných vektorových tvarů. Může to být návrh na textil, kachličky… Fantazii se meze nekladou. I když to na první pohled vypadá složitě, dají se podobné obrázky nakreslit během jedné první hodiny včetně stručného výkladu.
Začneme vysvětlením, co je to vlastně vektorová grafika a jak se liší od rastrové. S fotkami žáci pracovali už dříve, tak to rychle pochopí. Jako ukázka poslouží kružnice, u které se dá velmi jednoduše změnit poloměr, výplň, tloušťka a barva obrysu.
Poté si vytáhneme z okraje pravítka k určení středu a zachování souměrnosti. No a pak už jen kreslíme hvězdy, růžice, kruhy, upravujeme jejich parametry, barvu nebo průhlednost.
Dříve nebo později se někdo zeptá, jak přidat pozadí nebo jak prohodit pořadí objektů. V tuto chvíli se hodí malá vsuvka — povídání o tom, co jsou to hladiny, jak se objekty vrství a jak se mění jejich pořadí. A víc toho opravdu v této fázi není potřeba. Podívejte se sami na výtvory mých loňských sedmáků.