„Pane učiteli, to nemůžeme zvládnout!“ jsem slyšel několikrát.
A přece ten projekt podle nedávno publikovaného zadání dopadl výborně. Integruje práci s informacemi, vlastní tvorbu materiálů, grafiku, ekologickou výchovu a mnohé další.
Co bylo účelem práce
- Zamyslet se nad problematikou třídění odpadů a emisí v ovzduší.
- Pochopit data prezentovaná formou textu a zpracovat je.
- Vyjádřit informace pomocí tabulky a grafu.
- Naučit se tvořit infografiky.
- Použít znalosti tvorby dokumentů a vytvořit typograficky správný a strukturovaný dokument.
Zadání
Vytvoř textový dokument, ve kterém zpracuješ odpovídající formou problematiku tříděného odpadu.
Tvá práce bude obsahovat
- textovou část
- grafy
- infografiku a obrázky
- závěrečné zhodnocení
- zdroje informací
Dokument bude hodnocen po obsahové i po formální stránce (styly nadpisů, záhlaví, zápatí, obsah dokumentu, číslování stran, typografická správnost).
A jak to dopadlo
Dopadlo to lépe, než jsem čekal. Většina prací byla na velmi dobré úrovni.
Takže si to shrňme. Moji žáci v polovině deváté třídy umí použít styly nadpisů, vytvořit strukturovaný text a vygenerovat obsah dokumentu.
Umí také přečíst vstupní data a správně je interpretovat. To důležité si vypsali do přehledné tabulky.
Na základě tabulky vytvořili graf. Nebavili jsme se o zpracování dat poprvé, takže použité typy grafů byly správně zvolené, nechyběly výstižné nadpisy, jednotky a legenda.
Ještě lepší vyjádření dat než grafem je infografikou. K jejich generování jsme použili výborné online služby (viz zadání)
Součástí zadání bylo i vytvoření jednoduchého motivačního plakátu s úderným textem. Opět pomohly online služby. Jejich prostředí je sice v angličtině, ale jsou dostatečně intuitivní. A navíc zde použitá anglická terminologie žákům skutečně problémy nedělá.
Někteří žáci data pouze přepsali a vyjádřili infografikou, mnozí ale dokázali nad daty přemýšlet v souvislostech a hledali další širší vztahy.
V druhé části úkolu jsme pracovali nad daty z Českého statistického úřadu. Informací bylo velké množství. Někteří žáci zpracovali dodanou tabulku bez jakékoliv úpravy a vyjádřili ji poněkud nepřehlednými grafy. Jiní se nad problematikou zamysleli, vybrali si to podstatné a zhodnotili.
Co mě nadchlo, že skutečně dokázali z toho množství dat vyvodit vlastní rozumné závěry.
A opět data vyjádřili grafem. Zdají se i vám dobře udělané?
Bohužel závěr práce zvládli jen někteří z nich a bohužel mnozí si jej spletli se slohovou prací. Vyskytly se i termíny jako „práce se mi líbila“ nebo „Nejdřív se mi do toho nechtělo, ale pak jsem se do toho zabrala“.
Uvést zdroje dat a použitých materiálů bylo podmínkou práce. Bohužel ne všichni je uvedli.
A jak to vidím já?
Dopadlo to lépe, než jsem čekal. Výše uvedené ukázky jsem víceméně náhodně vybral ze zhruba šedesáti žákovských výstupů. Někdo byl lepší v grafech, jiný zas v úpravě dokumentu. Obecně však všichni odevzdali dobře vypadající práci.
Čím se odevzdané práce lišily, byly komentáře, vlastní závěry a zhodnocení dat. Potěšilo mě, že mí žáci umí nad informacemi přemýšlet, data zjednodušit a definovat vlastní myšlenky.
Takže za mě dobrý.
A na závěr příklady hotových prací.