Jde to, funguje to. A bavilo to žáky i nás učitele.
Jak si výtvarka a hudebka notují s technikou?
Nemám hudební sluch a rytmus mi nic neříká. Zápis “D#sus4” je pro mě příklad dobrého hesla do počítače a ne akord. I přes to jsme zorganizovali kombinovanou hodinu hudebky a výtvarky s využitím chromebooků.
Operní gumoví panáci
Tohle to je krásná a chytlavá blbinka, která funguje přímo v prohlížeči. Blob Opera je experiment se strojovým učením, který vznikl v rámci Google Arts and Culture. Hrajete si v ní se čtyřmi operními hlasy v reálném čase. Stačí pouze myší natáhnout “gumového bloba”. Přetažením blobů nahoru a dolů změníte výšku hlasu. Přetažením dopředu a dozadu změníte zpívanou hlásku.
Jenže trik je v tom, že ve skutečnosti neslyšíte reálné operní hlasy. Vyluzujete zvuk v souladu s modelem strojového učení. Umělá inteligence naposlouchala 16 hodin záznamu operních zpěváků a my si teď můžeme úžasně hrát.
Prostě lahůdka. Však si to vyzkoušejte sami. Jen vás varuji, jen tak brzy z té stránky neodejdete.
Malujeme zvukem
Co kdybyste namalovali obraz a pak si jej poslechli? Proměňte své štětce v hudební nástroje a skládejte přímo na plátně! Tohle jsem si nakreslil (zkomponoval) během chviličky já. Hned se cítím líp. Na skutečnou flétnu mi to nikdy nešlo, ale s myší v prohlížeči tato nevýhoda odpadá.
Stále tu používáme Google Arts and Culture, jen trochu jinou službu. Propojujeme zvuk, obraz a strojové učení.
Víte, kdo to byl Kandinsky?
Myslím, že naši malí čtvrťáci si jméno tohoto abstraktního malíře zapamatují mnohem lépe praktickým cvičením, než kdyby o něm pouze četli v učebnici. Vyzkoušeli si totiž další prima experiment, který se jmenuje nepřekvapivě Kandinsky.
Právě Kandinsky prý vnímal tvary jako zvuky. Kdyby žil nyní a viděl, co vše lze vytvořit myší v prohlížeči, určitě by se mu splnil životní sen. On během svého života slyšet trojúhelník nemohl, my dnes ano.
Myší navrhněte abstraktní malbu a nechat ji rozeznít.
Skutečné skládání hudby
A posuneme se k další službě. Song Maker vám umožní naklikat si své vlastní tóny a akordy (snad to píšu správě?!) a poskládat je do melodie. Vše si můžete uložit a sdílet s ostatními.
Beat, bum, beat, bzum, tůůůů, bam
Tohle to je další neskutečně návyková online služba přímo do výuky hudebky — Incredibox.
Představte si 7 týpků a každý z nich beatuje to své. Vy jako dýdžej mixujete výslednou skladbu. Jen s tímto samotným bychom si vystačili na celou vyučovací hodinu. Každý žák je originál a každý namixoval jiný beat.
Je toho mnohem víc
Takovýchto hudebně-výtvarných hříček můžete do své experimentální hodiny zařadit mnohem víc. Najdete je na Music Lab v Google Arts and Culture. Je jen na nás, jakou přidanou hodnotu a výukový cíl k tomu my jako učitelé dáme.
Proč a jak
Na otázku “Proč” je odpověď snadná. S technikou v hudebce a výtvarce můžete zbourat zažité stereotypy a vyzkoušet s žáky nové metody a nástroje, oni určitě to ocení. Jen tak mimochodem se u toho naučí něco o hudební stupnici, slavných malířích, budou mít možnost tvořit (i ti, kteří nemají hudební a výtvarný cit) a také se seznámí se strojovým učením.
A co dalšího konkrétně to přineslo mým malým 10letým čtvrťákům? Prima digitální dovednosti — orientace v prohlížeči, schopnost uložit svoji nahrávku a sdílet svoji práci s ostatními. Třeba na Jamboardu nebo v OrgPadu.
Na otázku “Jak” je odpověď ještě snazší — my použili chromebooky a prohlížeč. To je vše. Ale už z samotného principu těchto online služeb vyplývá, že fungovat budou na jakémkoliv operačním systému. Jen nezapomeňte na sluchátka. Přeci jen, když 25 dětí začne skládat a hrát hudbu, může to být pěkný rachot.
Časová náročnost
Pro zde uvedené aktivity by vám 1 vyučovací hodina měla stačit. (My k tomu přibrali i výtvarku a o ní někdy příště).
V tandemu se učí líp
Jak jsem psal v úvodu, mám hudební hluch. Právě proto jsem na celé aktivitě pracoval s úžasnou propagátorkou technologií a také hudebnicí Baruš. Připojila se k nám do hodiny na dálku a vše vedla formou videokonference.