Mají tvary zvuk? V naší hudebce ano

Mají tvary zvuk? V naší hudebce ano
Technologie nám dávají možnosti, které bychom bez nich neměli. Třeba vidět zvuk nebo slyšet tvar. Pokusili jsme se zbořit mýtus, že s chromebooky se výtvarko-hudebka učit nedá.
Jde to, funguje to. A bavilo to žáky i nás učitele.

Jak si výtvarka a hudebka notují s technikou?

Nemám hudební sluch a rytmus mi nic neříká. Zápis “D#sus4” je pro mě příklad dobrého hesla do počítače a ne akord. I přes to jsme zorganizovali kombinovanou hodinu hudebky a výtvarky s využitím chromebooků. 

Operní gumoví panáci

Tohle to je krásná a chytlavá blbinka, která funguje přímo v prohlížeči. Blob Opera je experiment se strojovým učením, který vznikl v rámci Google Arts and Culture. Hrajete si v ní se čtyřmi operními hlasy v reálném čase. Stačí pouze myší natáhnout “gumového bloba”. Přetažením blobů nahoru a dolů změníte výšku hlasu. Přetažením dopředu a dozadu změníte zpívanou hlásku. 

Jenže trik je v tom, že ve skutečnosti neslyšíte reálné operní hlasy. Vyluzujete zvuk v souladu s modelem strojového učení. Umělá inteligence naposlouchala 16 hodin záznamu operních zpěváků a my si teď můžeme úžasně hrát. 

Prostě lahůdka. Však si to vyzkoušejte sami. Jen vás varuji, jen tak brzy z té stránky neodejdete. 

Blob Opera

Malujeme zvukem

Co kdybyste namalovali obraz a pak si jej poslechli? Proměňte své štětce v hudební nástroje a skládejte přímo na plátně! Tohle jsem si nakreslil (zkomponoval) během chviličky já. Hned se cítím líp. Na skutečnou flétnu mi to nikdy nešlo, ale s myší v prohlížeči tato nevýhoda odpadá.

Stále tu používáme Google Arts and Culture, jen trochu jinou službu. Propojujeme zvuk, obraz a strojové učení. 

Paint with music

Víte, kdo to byl Kandinsky?

Myslím, že naši malí čtvrťáci si jméno tohoto abstraktního malíře zapamatují mnohem lépe praktickým cvičením, než kdyby o něm pouze četli v učebnici. Vyzkoušeli si totiž další prima experiment, který se jmenuje nepřekvapivě Kandinsky.

Právě Kandinsky prý vnímal tvary jako zvuky. Kdyby žil nyní a viděl, co vše lze vytvořit myší v prohlížeči, určitě by se mu splnil životní sen. On během svého života slyšet trojúhelník nemohl, my dnes ano. 

Myší navrhněte abstraktní malbu a nechat ji rozeznít. 

Kandinsky Google Music Lab

Skutečné skládání hudby

A posuneme se k další službě. Song Maker vám umožní naklikat si své vlastní tóny a akordy (snad to píšu správě?!) a poskládat je do melodie. Vše si můžete uložit a sdílet s ostatními. 

Song Maker

Beat, bum, beat, bzum, tůůůů, bam

Tohle to je další neskutečně návyková online služba přímo do výuky hudebky — Incredibox

Představte si 7 týpků a každý z nich beatuje to své. Vy jako dýdžej mixujete výslednou skladbu. Jen s tímto samotným bychom si vystačili na celou vyučovací hodinu. Každý žák je originál a každý namixoval jiný beat. 

Incredibox na chromebooku

Je toho mnohem víc

Takovýchto hudebně-výtvarných hříček můžete do své experimentální hodiny zařadit mnohem víc. Najdete je na Music Lab v Google Arts and Culture. Je jen na nás, jakou přidanou hodnotu a výukový cíl k tomu my jako učitelé dáme. 

Proč a jak

Na otázku “Proč” je odpověď snadná. S technikou v hudebce a výtvarce můžete zbourat zažité stereotypy a vyzkoušet s žáky nové metody a nástroje, oni určitě to ocení. Jen tak mimochodem se u toho naučí něco o hudební stupnici, slavných malířích, budou mít možnost tvořit (i ti, kteří nemají hudební a výtvarný cit) a také se seznámí se strojovým učením. 

A co dalšího konkrétně to přineslo mým malým 10letým čtvrťákům? Prima digitální dovednosti — orientace v prohlížeči, schopnost uložit svoji nahrávku a sdílet svoji práci s ostatními. Třeba na Jamboardu nebo v OrgPadu.

Na otázku “Jak” je odpověď ještě snazší — my použili chromebooky a prohlížeč. To je vše. Ale už z samotného principu těchto online služeb vyplývá, že fungovat budou na jakémkoliv operačním systému. Jen nezapomeňte na sluchátka. Přeci jen, když 25 dětí začne skládat a hrát hudbu, může to být pěkný rachot. 

Časová náročnost

Pro zde uvedené aktivity by vám 1 vyučovací hodina měla stačit. (My k tomu přibrali i výtvarku a o ní někdy příště). 

V tandemu se učí líp

Jak jsem psal v úvodu, mám hudební hluch. Právě proto jsem na celé aktivitě pracoval s úžasnou propagátorkou technologií a také hudebnicí Baruš. Připojila se k nám do hodiny na dálku a vše vedla formou videokonference. 

Baruš Jeřábková