Mí jazykově poučení žáci totiž ví, že anglický výraz Oxen znamená „volové“ a že to v angličtině není nadávka.
Řešili jsme totiž kvízy pomocí Quizlet a všechny to bavilo. „Oxen“ byl název jednoho z týmů, který nám služba Quizlet automaticky přidělila.
Co je to Quizlet a jak jej používat
Quizlet je online služba, která umožňuje vytvářet sady kartiček (flashcards) a následné procvičování na nich napsaných termínů, pojmů nebo dokonce obrázků. Umí procvičování, testy i jednoduché didaktické hry.
Nedokážu si bez něj svoji učitelskou praxi skoro vůbec představit. Využívám jej velmi často pro nácvik slovní zásoby v cizím jazyce nebo třeba na poznávačku živočichů v přírodopisu.
Quizlet běží online, je k dispozici bezplatně a k jeho používání nepotřebujete žádný specializovaný program. Na dotykových zařízeních vám však práci může ulehčit mobilní aplikace. Není však nutná. Běžně kartičky cvičíme přímo v prohlížeči.
Skupinové soutěže neboli Quizlet Live
Kde se tu tedy vzali ti volové? Quizlet exceluje při individuální práci s kartičkami, ale i jeho soutěžní a týmový mód má co nabídnout. Jednotlivé týmy automaticky pojmenovává po různých zvířatech — Camels, Bears, nebo třeba Oxen — již výše zmínění volové.
Pro týmovou práci nebo soutěž týmů se jeví praktičtější a intuitivnější než populární Kahoot!. Umožňuje totiž náhodné seskupení účastníků do týmů a umí je i promíchat. Soutěžní potenciál je tak výrazně větší a hodiny se soutěží v Quizlet mají vždy vyšší náboj a „šťávu“ než v Kahoot!.
Soutěž funguje na principu hry Bingo. Žákům se na monitoru nebo na displeji dotykového zařízení objeví otázka vaší vytvořené sady a možné odpovědi. V tom je právě výhoda skupinové práce s Quizlet Live.
Jelikož hráči pracují v týmech, ale každý se samostatnými zařízeními v ruce, není jisté, že správnou odpověď mají zrovna oni sami. Musejí číst otázky, hledat správné odpovědi a při tom riskují, že nesprávně vyznačenou odpovědí vrátí hodnocení celého týmu na nulu a tím znovu na začátek startovní pozice.
Z pohledu učitele vypadá Quizlet Live během hry jinak. Ten, který startuje celou hru, vidí na svém monitoru pokrok jednotlivých týmů. A pokud promítne přehledné osy týmů na projekční plátno, získá celá hra silně soutěžní a dynamický charakter. Zejména pokud některý z týmů skočí téměř z cíle opět na začátek.
Možné varianty hry a jejich výhody
Pokud necháte žáky rozptýlené po třídě a každého se svým dotykovým zařízením zvlášť, je celá hra více dynamická a soutěžní. Nemohou totiž spolu komunikovat. Hrají sice za celý tým, ale odpovídají jen podle svých skutečných znalostí. Častěji se stane, že někdo udělá chybu a tím vrátí celou svoji skupinu na startovní pozici.
Naopak pokud si hráči stejného týmu sednou pohromadě, je hra klidnější. Mohou komunikovat, radit si a porovnávat varianty odpovědí, které se zobrazují na jejich displeji. Ještě jednou připomínám, že hráči sice vidí stejnou otázku, ale odpovědi mají různé a správnou odpověď má jen jeden z nich. Proto práce ve skupině podporuje spíše komunikaci, týmovou práci a společné učení.
Jak soutěžit v Quizlet Live
- vytvořte sadu otázek v Quizlet
- ve webovém rozhraní služby zvolte Quizlet Live a nastartujte hru
- promítněte žákům adresu https://quizlet.live a číselný kód vaší hry, který zadají pro přihlášení
- v dalším kroku žáci zadají své jméno pro snadnou identifikaci
- učitel pak spustí hru a Quizlet Live automaticky vygeneruje týmy z přihlášených hráčů
- učitel spustí sérii otázek
- žáci vidí na svém zařízení otázku a možné odpovědi
- učitel promítá přehled týmů a jejich body
- který tým získá jako první 12 bodů, vyhrává
- po skončení je možné hru opakovat, promíchat žáky v týmech a pokud máte více otázek v databázi, hrát nové hry bez opakovaného přihlašování stále dokola.
Omezení a pravidla
- Potřebujete nejméně 6 účastníku. S menším počtem soutěž nespustíte.
- Dvanáct — to je minimální počet otázek v jednom kvízu. S menším počtem Quizlet Live nezaložíte. Představte si, že hrajete klasické Bingo.
- V každé soutěži je maximálně 12 otázek. Ale pokud máte otázek více, je to dobře! Do první soutěže se vygeneruje 12 náhodně a a pak v dalších kolech se otázky obmění z vaší databáze příslušného kvízu.
Srovnání týmového režimu v soutěžích online služeb Kahoot! a Quizlet
|
Kahoot! |
Quizlet |
|
|
|
Adresa pro učitele - tvůrce |
||
Adresa pro žáky – účastníky týmové hry |
||
Název týmového módu |
Team vs Team |
Quizlet Live |
Cena |
zdarma |
zdarma |
Minimální počet otázek |
– |
12 |
Minimální počet hráčů |
2 týmy, počet hráčů není omezen |
6 |
Možnost zvolit si jméno týmu |
ANO |
NE |
Možnost zadat jména hráčů |
ANO |
ANO |
Možnost náhodně promíchat členy týmů |
NE |
ANO |
Tým může použít více zařízení pro odpovědi (PC, mobil, tablet) |
|
|
Princip hry |
Kvízové otázky |
BINGO |
Průběh hry – zapojení učitele |
|
|
Při chybné odpovědi ztráta všech bodů |
NE |
ANO |
Možnost zpětné vazby učitele žákům po každé otázce |
ANO |
NE |
Zvukový doprovod hry |
ANO |
NE |
Klady |
|
|
Zápory |
|
|
Přehled ke stažení ve formátu PDF
Závěrečné zhodnocení
Kahoot! i Quizlet mají své nesporné výhody i nevýhody pro nácvik a testování. Kahoot! exceluje v množství otázek a v originálním soutěžním módu.
Naopak Quizlet je silnější v postupném procvičování. Jeho nesporná výhoda je pak v dynamickém soutěžním režimu Quizlet Live, který umožní, na rozdíl od Kahoot!, zapojit více žáků na rozdílných zařízeních a spojit je do týmů. Vzhledem k práci s chybou učí důrazu na správnost odpovědí na úkor rychlosti.
Pokud vás a vaše žáky Kahoot! již omrzel, dejte šanci Quizlet a Quizlet Live. Stojí to za to.
Další zajímavé odkazy
- Vyzkoušejte si demo s virtuálním protivníkem Quizlet Live přímo v prohlížeči.
- Výborné srovnání Jitky Rambouskové na téma Souboj testovacích aplikací (Kahoot! Socrative, Google Formuláře).
Příloha | Velikost |
---|---|
srovnani_quizlet-kahoot_soutezni_rezim.pdf | 228.03 KB |