Tak začalo velké detektivní pátrání. Nejsem přece žádný hejl, který lehce naletí, že?! Stálo mě to pár hodin času, detektiva na druhé straně republiky a pevné nervy.
Průzkum trhu
Tato detektivka začala vlastně naprosto normálně. Řekl bych, že to znáte a nakupujte stejně. Vyberete zboží, pročtete recenze… Definitivně se rozhodnete, který typ pořídit a proč. Následuje návštěva srovnávačů cen a kontrola vývoje ceny. Pro jistotu jsem se podíval i za hranice, jestli náhodou tam není kávovar levnější.
Nebyl. Škoda.
Nový kávovar na bazaru? Podezřelé!
Při průzkumu trhu jsem našel hodně klasických e-shopů, které tento typ prodávaly za dost vysoké ceny. Lišily se v řádu maximálně stokorun. Prostě žádná pořádná konkurence. A pak najednou bingo! — narazil jsem na kávovar za 2/3 normální ceny a k tomu prý úplně nový a nepoužitý.
Jenže na bazaru. Prodává jej asi soukromník. Tak mu hned zavolám.
Na druhé straně se ozvala paní a špatnou češtinou vyprávěla něco o výhodné ceně a poškozené krabici. Zdálo se mi to divné. Podobně, jako když mi dříve psal právník z Nigérie, že jsem zdědil miliony po neznámém strýčkovi.
V tuto chvíli končím a hovor pokládám.
Nedalo mi to spát a tak jsem hledal dál a proklepl si účet prodejce na webovém bazaru. Podobného zboží prodává víc a všechny za podezřele výhodné ceny. Sleva 30 % není výjimkou. Podle popisu jsem dohledal i jiné webové bazary, kde inzeruje stejné zboží. Takže zřejmě jede ve velkém.
Je důvěryhodný? Nevím. Na Bazoši toho má hodně, na Sbazaru existuje teprve 1 měsíc.
To už je podezřelé. Takže rozjíždím pátrání. Prodejce mi naštěstí posílá SMS s adresou. Sice je od mého bydliště téměř na druhé straně republiky, ale tady určitě pomůžou online mapy.
Firma, co se jmenuje pokaždé jinak
Nejjednodušší, co můžu udělat, je začít googlit adresu provozovny. Protože název firmy v inzerátu chybí. Nikde nic a stop je v internetu pomálu. Nacházím pouze výše zmíněné inzeráty na bazarech.
V tuhle chvíli mě celá kauza začala opravdu zajímat. Sám školím prevenci kyber hrozeb a učím to i své žáky. Tohle by mohl být ukázkový příklad podvodu a příklad, jak nenaletět!
Pátrání začíná.
Možná je to opravdu soukromník, co dělá pokoutní kšefty, zvlášť když v textu inzerátu sám píše, že není plátce DPH.
V této fázi pomohly mapy Google. Vlastně nepomohly. Na dané adrese žádná firma není. Kontroluji to pro jistoru i na Mapy.cz od Seznamu. Nikde nic. Jen v okolí sídlí pár firem s anglicky znějícími názvy, které však nikde v rejstříku českých firem ani v českém webu neexistují.
Že by firma distribuující desítky ledniček a kávovarů nebyla v internetu? Koukneme pro jistotu na Google Street View a Panorama od Seznamu, jak to skutečně v terénu vypadá.
Nic. Nula. Prázdno. Vidím nějaké obytné domy, křoví, ploty. Žádné sídlo firmy, žádný sklad.
Víte, že Street View vám v detailu zobrazí, kdy byl snímek pořízený? Místo, které jsem kontroloval já, bylo naposledy snímkované v srpnu 2019. Je tedy možné, že firma je mladší a proto ji mapy neznají.
Odpovídám znovu na první SMS a čekám, co bude dál. Obratem mi přichází zpráva s podrobnostmi nákupu s proklikem na e-shop. V textu jsou hrubky a špatná čeština.
Hahaha, nejsem včerejší a nebudu klikat na jakýkoliv divný link poslaný do mobilu. Kontroluji tedy odkaz a ručně ho přepisuji na chromebooku přímo do prohlížeče.
První dojem:
-
Typická překlepová doména, nejdříve jsem se dostal úplně jinam = moje nepozornost, uznávám chybu a vracím se na původní adresu.
-
Doména nejvyššího řádu je .eu. Zřejmě cílí na celou Evropu. Impozantní :-)
-
Web má pouze nešifrovaný protokol. Tady bych se určitě k nákupu neregistroval.
-
Platební bránu jsem tedy ani netestoval, nemá to smysl. Takový blázen nejsem.
-
Web je v češtině, ale s chybami. V menu není žádná diakritika. Tipuji to na špatný strojový překlad.
-
E-shop je vytvořený na Shoptetu. Používá jednoduchou šablonu.
Mezitím probíhá další kolo komunikace s prodejcem. Ale pozor! — zprávy mi začaly chodit na WhatsApp a z jiného čísla, než mají uvedené na webu.
Vracím se proto na e-shop a pátrám po kontaktu, firmě, garancích, smluvních podmínkách. Nic. Jen v patičce nacházím firmu, kterou jsem před chvílí kontroloval v rejstříku, protože podle Google sídlí na stejné ulici jen o pár desítek metrů od domnělého sídla prodejce kávovarů. Asi sousedi. Náhodička.
Ok, jdeme pátrat po registrátorovi a provozovateli domény. Hmm, tady je to zajímavé. Doména byla registrována teprve v srpnu 2022. Tento e-shop funguje pouhé 3 měsíce. Dlouhou historii tedy nemá.
Watson pátrá v terénu
Takže nastal čas vyrazit do terénu. Sherlock Holmes měl svého Watsona. Já neměl čas ani možnost dojet pátrat na druhou stranu republiky, konkrétně do Klatov. Přeci jen, z Brna je to kus cesty. Co s tím?
V tuto chvíli mi opět pomohly Mapy.cz a mapy Google. Znovu jsem vyhledal domnělé sídlo firmy a začal pátrat v okolí, na koho bych se mohl obrátit s dotazem. Kdo by mi tak zahrál roli milého Watsona a pátral na místě?
Našel jsem pár firem v okolí a začal je postupně obvolávat:
“Dobrý den, znáte prosím firmu XY, která má sklady na vaší ulici 100 metrů od vaší provozovny?”
Dobrá zpráva — lidé se mnou opravdu komunikovali a vyslechli si příběh tohoto pátrání. Zřejmě jsem nepůsobil jako telefonní prodejce a byl přesvědčivý. Špatná zpráva — firmu XY ani sklady nikdo neznal.
V duchu si říkám: “A mám vás, podvodníci, odhalil jsem vás!”
Píšu e-shopu, že jsou nedůvěryhodní a nic u nich nekoupím.
Můžu věřit fotkám?
Mezitím mi ale přes WhatsApp i e-mail přišly další zprávy od prodejce, že skutečně existují. Paní poslala fotky ze skladu, vyfotila kávovar i další zboží připravené k expedici.
Na svých kurzech učím dospělé i žáky ve škole, jak ověřit pravost fotky. Snadno můžeme zkontrolovat její EXIF informace (není to samo o sobě důkazem, ale jako první krok to někdy stačí). Datum sedělo. Fotky byly čerstvé. Hned následně jsem je prohnal zpětným vyhledáváním obrázků a na 100 % čekal, že je najdu někde jinde na internetu. A že budu mít konečně důkaz podvodu.
Jenže fotky jsem nikde jinde nenašel, opravdu byly originální a zřejmě focené přímo pro mě. No jo, co když ale podvodník sedí někde v Nigérii ve skutečném skladu, fotí zboží a současně se mnou komunikuje s dalšími stovkami potenciálních obětí? Zfalšovat české telefonní číslo není problém.
Nevzdal jsem se, udržoval čile komunikaci přes WhatsApp, projevoval zájem a kladl prodejci doplňující otázky. Mezitím jsem pátral dál v mapách a usmálo se na mě štěstí. Narazil jsem na milou paní z útulku pro zvířata, která si vyslechla můj příběh a slíbila, že se na uvedenou adresu zajde osobně podívat. Stejnou pomoc mi pak slíbila i paní z obchodu se stavebninami na druhé straně ulice.
Takže pátrání se znovu rozjelo. Před chvílí jsem neměl nic a najednou mám 2 asistenty, Watsony detektiva Sherlocka Holmese, přímo v terénu.
A právě Watson ze stavebnin se ukázal jako nenahraditelný. Já jen informoval prodejce, že kávovar opravdu kupuji a že se na něj přijde někdo druhý den podívat.
Zákazníka je potřeba napínat
Je večer, 17:45 a v tu chvíli začalo další kolo zpráv přes WhatsApp, SMS i telefonáty. Kávovar si mezitím prý zamluvil už někdo jiný. Obchod už ho zabalil a veze na pobočku Zásilkovny. Mají ho tedy z auta vyndat a nechat pro mě?
Přesně tak bych určitě komunikoval jako podvodný prodejce odněkud z Nigérie a nabízel dědictví po bohatém strýčkovi. Vytvářel bych napětí a tlak na okamžité rozhodnutí.
Hra mě v tu chvíli už opravdu bavila. Do SMS rychle píšu:
“Kávovar určitě beru, neprodávejte ho jiným!”
Mezitím na webu kontroluji, v kolik hodin zavírá nejbližší pobočka Zásilkovny. Našel jsem jich v daném městě celkem 19 a když jsem vyloučil sběrné boxy, objevil jsem jen 2 provozovny co mají otevřeno po 17 hod. A jedna z nich je směnárna. Mohl by e-shop podávat balíky ve směnárně na druhé straně města?
Prozatím tuto informaci řadím k dlouhému seznamu podezření, že se jedná o podvod, a oceňuji propracovanou strategii, jak napálit zákazníka.
Zboží se vyprodává, poslední kus, okamžitě zaplať!
Paní v urgentním téměř večením telefonátu slibuje, že balík vyndá z auta a nechá na skladu pro “moji manželku”. Aby si jej mohla na místě prohlédnout.
Nekonečná láska — typické jméno pro prodejce ledniček?
V mezičase, než se moje domnělá manželka aneb asistent Watson aneb paní ze stavebnin dostaví na místo činu, jsem rozjel druhou vlnu pátrání. Prodejce mi totiž e-mailem poslal fakturu s pokyny k platbě. Převodem. Na dobírku prý neposílá.
Tůdle nůdle, to by tak hrálo poslat vám peníze předem. Nespadl jsem z višně.
Na faktuře je nějaký název firmy a IČO. Hurá, další stopa a jdeme pátrat. Sice tu chybí jiné podstatné údaje, jako třeba detaily a jméno zboží, variabilní i specifický symbol, ale to nevadí. Jméno firmy a číslo účtu, kam mám zaplatit, tu je. Je jiné, než v e-shopu, ale kdy byl takový hnidopich a sledoval detaily?! Datum splatnosti okamžitě? Ignoruji!
A to vůbec nemluvím o tom, že faktura nepřišla z firemní domény e-shopu, ale z obyčejného Gmail účtu.
I ta firma se na faktuře jmenuje poněkud divně. Není tu jméno e-shopu, ale úplně jiný subjekt. Jedná se o anglický název a v překladu znamená “nekonečná láska”. Opravdu typické jméno prodejce ledniček a kávovarů, že?!
V telefonu se jednou prodejce zmínil, že v jižních Čechách existují už dlouho, předtím měli hotel a jiné podnikání. Takže nová stopa a pátrání pokračuje v obchodním rejstříku. Tento krok byl naštěstí snadný a výsledek opět špatný. Podle výpisu vznikla firma teprve před rokem a půl. Další lež či nepřesnost v pořadí. Už jsem přestal počítat kolikátá vlastně.
Fingovaný nákup
Nastal čas na terénní průzkum. Úžasná a ochotná paní ze stavebnin v sousedství zavolala do e-shopu a domluvila si osobní schůzku. Skutečně tam druhý den zašla a chtěla kávovar vidět.
Podejce jí vše ochotně ukázal. Hned na to mi volala s následujícími výsledky pátrání:
-
Firma opravdu na dané adrese existuje a má tam sklady. Výborně!
-
Sklady jsou plné zboží a fotky, které jsem dříve dostal, byly pravé.
-
Kávovar mají vystavený a odpovídá popisu.
-
Prodejce čekal, že jej paní okamžitě hotově zaplatí a odnese. Takže na 99 % nelhal a opravdu vše prodává.
-
Prodavačka není češka, to vysvětluje špatnou češtinu v komunikaci.
-
Před prodejnou je mnoho aut s ne-českými registračními značkami.
Můj terénní průzkumník tedy vše zkontroloval a ověřil na místě. Nabádá mě ale k opatrnosti při placení. Ještě jednou díky milý Watsone, že jste vyhověla neznámému člověku z druhé strany republiky, který vám jednou zavolal.
Ano nebo Ne?
Informací k tomu, zda kávovar koupit či ne jsem tedy měl dost. Některé byly hodně rozporuplné. Jenže čím dál víc jsem s prodejcem komunikoval, tím více jsem za vším viděl zvláštní lidský příběh a začínal mu věřit.
STOP! Pavle, ZASTAV, VZPAMATUJ SE!
Není právě toto podstatou všech těch podvodů od falešných internetových vojáků a doktorů, kterým naivní ženy posílají statisíce korun v domnění, že je zachraňují z nebezpečné mise? Internet je jich plný. A scénář se stále opakuje. Důvěra, příběh, komunikace přes WhatsApp, zprávy v 9 hodin večer…
Pokud jste dočetli až sem, sami se zamyslete, zda byste do toho rizika šli či ne. Ušetřit ⅓ hodnoty nového zboží nebo hrát na dražší jistotu v oficiálním prověřeném e-shopu?
Nebudu to dál protahovat. Asi vás zajímá výsledek. Nechci tu rozepisovat detaily platby a další naši komunikaci, ale…
Máme doma kávovar
Vánoční příběhy by měly končit dobře. I v mém případě to tak dopadlo. Máme doma kávovar. Ale cesta k němu nebyla jednoduchá. Prodejci jsem na závěr zavolal a upřímně poděkoval.
Neberte si prosím ze mě příklad. Toto rozhodně není modelová situace, jak nakupovat.
Během cca 5 dní, kdy vše probíhalo, i znásledného telefonátu po doručení, jsem pochopil, že:
-
Lidé ve firmě jsou Ukrajinci, kteří u nás žijí již delší dobu.
-
Opravdu se snaží, podnikají a makají, co to jde.
-
Nekomunikují standardně, nemají “procesy”, nemají móresy zavedených velkých firem. Opravdu věří, že když někomu telefonem něco slíbí, musí vyndat zabalený balík z auta a počkat na zákazníka.
-
Bohužel nemají dořešené detaily, které činí celý jejich podnik značně nedůvěryhodným. Škoda.
Osobní přístup, komunikace se zákazníky, zprávy z různých čísel i během noci… to vše je pro ně zřejmě způsobem, jak se držet nad vodou a podnikat možná trochu jinak. Postaru. My si na to v současnosti odvykli. Komunikujeme jinde s neosobním chatbotem, maily píše marketingový specialista a e-shop velkých firem řídí tlupa programátorů s právníky v zádech. Domů vám zboží doveze další firma s anonymním řidičem.
Amatérismus v komunikaci a chyby e-shopu však tohoto konkrétního prodejce neomlouvají. Moc bych jim přál, aby jejich obchod vzkvétal. Třeba se časem poučí a někdo schopný jim dá věci do pořádku.
Ne, adresu vám nedám. Pátrejte sami
Adresu e-shopu sem nenapíšu, natolik tu firmu zase dobře neznám. Ale v textu jsem nechal několik návodných indicií, podle kterých můžete své vlastní detektivní pátrání rozjet také.
Krásné vánoce vám přeji.
P.S. tento článek nechám automaticky zveřejnit až 24. prosince večer. Přeci jen, píšu tu o vánočním dárku a nechci, aby se to obdarovaná dozvěděla předem.
Neberte si prosím ze mě příklad
Toto rozhodně není modelová situace, jak nakupovat.