Hlavně se prosím z hodnocení v Google Classroom nezblázněte - manuál pro unavené učitele

Klasifikace v Google Classroom
Učitelé se adaptovali na učení online, naše kurzy se postupně plní studijními materiály, žáci (možná) studují. A mnoho z vás uvažuje, jak žáky v Google Classroom testovat, klasifikovat a vůbec celkově hodnotit.

Naštěstí Učebna je na to připravená.

Ano, klasifikace v Učebně je možná

Tímto nadpisem jsem snad odpověděl na vaši základní otázku, zda to vůbec jde. Testování a klasifikace funguje v Učebně výborně. S pomocí několika triků a nastavení dokážete celý proces testování, importu známek, hodnocení větších projektů i výpočet výsledné známky sami nastavit a používat.

Já sám už takto učím a řeším klasifikaci pomocí Google Classroom třetí rok. Tady máte k tomu manuál.

Spouštíme klasifikaci v kurzu

Ve výchozím stavu je klasifikace v kurzu vypnutá a musíte ji sami aktivovat. Toto najdete v nastavení kurzu. Zde zapněte “Výpočet celkového hodnocení” a rozhodněte, se, jestli ho také chcete ukazovat studentům (volba “Zobrazit celkové hodnocení studentům”).

Ve videu uvidíte
  • Jak spustit a nastavit klasifikaci v rámci kurzu.

  • Jak vypadá hodnocení z pohledu žáka a učitele.

Je libo vážený průměr? Typy klasifikace v Classroom

Ne všechny známky v kurzu musí mít stejnou hodnotu. Malá pětiminutovka má určitě jinou váhu v klasifikaci než velký čtvrtletní test. Ale samozřejmě můžete také pouze počítat celkové body za jednotlivé úkoly a testy. To vše lze v Google Classroom určit.

Ve videu uvidíte
  • Jak nastavit různé kategorie (váhy) známek (úkolů).

  • Jak to vypadá v praxi v rámci konkrétního kurzu.

Proč je počet bodů důležitý

Dejte si pozor na častou chybu učitele, kdy vám počet bodů za úkol neodpovídá počtu bodů v testu

Pro všechny, kteří se nepotřebují dívat na osmiminutové video: Počet bodů, které máte v konkrétním testu (kvízu/Formuláři Google) musí odpovídat počtu bodů, které si nastavíte v rámci úkolu v kurzu

Ve videu uvidíte
  • Jak zjistit, kolik bodů je maximum v rámci testu.

  • Jak nastavit bodové hodnocení u konkrétního úkolu.

  • Jak se počítá bodové hodnocení a jak ovlivňuje celkový prospěch v rámci kurzu.

Zaveďte do klasifikace Rubriky

Rubriky jsou něco naprosto jiného než kategorie známek ve váženém průměru. Zatímco kategorií určujete, zda je jedna známka důležitější než jiná, pomocí Rubrik můžete v rámci jednoho úkolu dát různé bodové hodnocení za různé části jedné práce (tedy například za gramatiku, za sloh, za úpravu…). A to včetně slovního komentáře.

Jak by se vám to líbilo? A navíc s možností ušetřit si práci a nemuset vše vypisovat neustále dokola? Článek na takovéto samostatné téma pro vás připravuji.

Musím vše řešit v každém kurzu zvlášť?

Ano i ne.

Klasifikaci si povolíte/zakážete/nastavíte zvlášť v každém kurzu. To je otázka pár minut včetně kategorií. Opravdu nic náročného. A Rubriky, které vám v prvním kurzu dají asi nejvíce práce, můžete snadno exportovat a také importovat z jiných kurzů. To už je otázka pár kliků myší.

A úkoly i testy můžete v rámci svých kurzů recyklovat velmi snadno. Vždyť tu přece existuje možnost “Znovu použít příspěvek”.

Hledáte návod na testy? Chvíli ještě počkejte

Možná jste si všimli, že tu vůbec neřeším, jak tvořit testy. Ano, Google Formuláře fungují a určitě se k nim dostaneme v dalším díle tohoto seriálu. Zaslouží si samostatný článek, protože toho umí opravdu hodně. Vlastně musím připustit, že umí všechny typy otázek, které byste jako učitelé mohli v písemce potřebovat.

Ale ještě chvíli vydržte. Promyslete si klasifikaci v rámci vašeho kurzu, určete typy úkolů, testů a známek a nastavte si podle toho vážený průměr. Slibuji, že návod “Jak na testy v Google Classroom” vám určitě napíšu a natočím.

Raději projekt než test

Nezačínejte prosím váš kurz testem. Nemá to smysl

Učebna Google je výborná právě v tom, že dokáže žákům poskytnout a naplánovat postupné zveřejnění různých typů materiálů od PDF, prezentací, videí až po odkazy na zajímavé webové stránky. Stejně širokou paletu prací vám pak žáci mohou vrátit zpět. Mohou pracovat individuálně nebo po skupinách. Možnosti jsou vážně bohaté. Proto je vhodné při klasickém e-learningu zadávat spíše dlouhodobé projekty.

U projektů si promyslete Rubriky hodnocení, často mohou mít při vzdálené výuce větší smysl než malý pětiminutový test s možnostmi A, B, C. Stejně nemáte jistotu, že žák při domácí výuce test neopíše z učebnice a nebo ho za něj nenakliká tatínek.

Nechte si testy na později, až budete všichni zpět ve školách a Učebna Google bude jen takovou výbornou online podporou při smíšené výuce (Blended learning).

Používejte zdravý selský učitelský rozum. To dáme!