Google Classroom je snadný a rychlý způsob, jak toho dosáhnout. Jako podpora výuky je naprosto geniální. A dokáže nahradit populární LMS Moodle?
Co to vlastně je ta „Google Učebna“?
Google Classroom je volně dostupná webová služba, která vám jako učiteli umožní rychle a snadno zprovoznit v internetu prostor pro výuku. Pozvete sem své žáky a pak jim velmi snadno
-
posíláte oznámení do společného streamu
-
přidáváte odkazy, soubory nebo třeba videa
-
zadáváte, přijímáte a známkujete úkoly
-
komunikujete se studenty
To vše si zřídíte online, snadno, zdarma a velmi rychle.
Funkční výukové prostředí během 1,5 minuty
Ano, přesně tolik času mi trvalo zprovoznění Google učebny. Pokud máte Google účet, zabere vám zhruba 10 sekund najít úvodní stránku Google Classroom a přihlásit se tam.
Za dalších 10 sekund založíte první kurz.
Během jedné minuty se v prostředí zorientujete.
Ve zbývajícím čase zobrazíte unikátní kód, který dáte žákům, aby se mohli zapsat do konkrétního kurzu.
V mém případě bylo vše hotové za jednu a půl minuty. Ještě máte pocit, že je to složité?
Nyní je zprovoznění ještě jednodušší
Do Google Classroom se můžete hlásit libovolným Google účtem. Před zhruba rokem padlo omezení na GSuite pro vzdělávání. Nyní tedy nemusíte jako učitel ani jako student využívat školní systém Google účtů (GSuite for Education), ale stačí váš libovolný soukromý Google účet.
Tím padla poslední námitka těch, kteří nechtěli žákům vytvářet účty na oficiální školní doméně.
Od Moodle ke Google Classroom a zpět
Byl jsem a stále ještě jsem velkým zastáncem LMS Moodle. Jako prostředek vzdálené podpory výuky i jako prostředí pro materiály a klasifikaci je pro mě nenahraditelný. Už před léty jsem psal o tom, že Bez Moodle se nedá žít.
Jenže oba systémy, jak Moodle tak i Google Classroom, mají určité výhody, nevýhody a omezení.
Pojďme se na ně podívat.
Proč nasadit a používat Google Classroom
Je v cloudu, je snadné, je zdarma.
-
Zřízení služby je velmi snadné a rychlé. S tou minutou a půl, o které píšu o pár odstavců výše, opravdu nepřeháním. Oproti tomu LMS Moodle se musí nainstalovat na webový server. To vyžaduje specifické znalosti.
-
Nastavení prostředí je intuitivní a bezproblémové. V podstatě jen vytvoříte kurz a pozvete studenty. Oproti tomu prvotní nastavení Moodle rozhodně není něco, co by měl dělat běžný učitel. Je to spíš práce pro administrátora a poučeného uživatele Moodle.
-
Classroom běží v cloudu a odpadají starosti s údržbou a aktualizací systému. Moodle se neustále vyvíjí a je potřeba ho aktualizovat.
-
Tenhle bod je krátký, ale o to důležitější. Obrovskou výhodou Google Classroom je integrace s Google One a využití všech výhod Google cloudových služeb.
-
Ve srovnání s Moodle je tu rychlejší a pohodlnější práce s úkoly a jejich evidencí. Velmi snadno zobrazím hotové a nehotové práce, případně je vrátím k přepracování.
-
Libovolné oznámení nebo úkol můžete zadat všem a nebo vybraným žákům. To je výrazně pohodlnější a rychlejší než v Moodle.
-
Oba systémy umožňují komunikaci v rámci kurzu. V Classroom mi možnost poslat mail celé skupině připadá jednodušší.
-
Existují zajímavé doplňky do prohlížeče Chrome, které ještě více usnadní publikování a práci s Google Učebnou.
Nevýhody a omezení Google Classroom
Asi největší výhoda Classroom je současně i jeho největší slabinou. Classroom je snadné a jednoduché. Chybí mu tedy některé pokročilé funkce, které bych jako učitel požadoval. Moodle je má vyřešené a fungují velmi dobře. Namátkou mi u Classroom vadí a chybí:
-
Výrazně horší orientace ve streamu kurzu. Podklady lze sice členit do kategorií, ale už chybí pokročilé možnosti formátování, nadpisů, lepšího členění kvůli orientaci. V nekonečném streamu se žáci často ztratí a přehlédnou něco, co dávno zapadlo o několik obrazovek dolů.
-
Chybí přehledná evidence hodnocení testů (neplatí, pokud používáte žákovské Google účty na vlastní doméně). Classroom umí kvízy. A umí také importovat výsledky do hodnocení studentů. Jenže tato funkce vyžaduje jednotné přihlášení studentů přes školní doménu.
-
Neumí používat skupiny (podle tříd, nebo podle výuky) a tím pádem mě nutí provozovat paralelní Classroom kurzy. To zbytečně přidělává práci. Vše tedy dělám třikrát. Mám ale i paralelky, kde je skupin šest. Neumím si představit, že udržuji šest stejných kurzů.
-
Nemožnost dočasně skrýt materiály nebo celou sekci. Zadám jako učitel písemku a hned ji vidí všichni. I ti, kteří zrovna nejsou ve škole. Moodle umí použít hesla, materiál skrýt a nebo omezit přístup na konkrétní IP adresu. Sice to mohu obejít tím, že úkol zadám jen konkrétním žákům, ale těch kliků je potřeba moc.
-
Z toho vyplývá, že veškeré materiály, které nechci, aby žáci viděli předem, musím nahrávat postupně až během konkrétní hodiny. Stojí to čas a námahu.
-
Moodle má dobrou evidenci hodnocení. V Classroom mohu zobrazit odevzdané nebo chybějící úkoly konkrétního žáka, ale už nemůžu souhrnně sledovat jejich hodnocení. Musím každý konkrétní úkol rozkliknout a kontrolovat. V případě 70 studentů je to otravné.
-
Do Moodle mohu doinstalovat obrovské množství modulů, které rozšíří jeho funkčnost. Umí dokonce kompletní integraci Google účtů, práci s Google diskem a cloudem obecně. Vše, co vyzdvihuji u Classroom, mohu tedy používat i v Moodle. Jenže to vyžaduje znalosti systému a určitě to nezvládne běžný učitel, který řeší aktuální potřebu rychlého sdílení materiálů.
Komu tedy Google Classroom poslouží nejlépe
Classroom je ideální pro učitele, který potřebuje rychle a snadno předat materiály studentům, občas od nich vybrat nějaký ten referát, poslat rychlou zprávu nebo čas od času oznámkovat studentskou práci.
Všem ostatním bych doporučil Moodle
Jestli plánujete nebo už provozujete složitou strukturu kurzů a lekcí, které na sebe navazují, pokud už máte strukturovaný postup výuky, podle plánu odkrýváte další a další materiály, píšete často testy a vaše klasifikace v kurzu má mnoho položek, bude pro vás zřejmě vhodnější LMS Moodle.
Ten totiž tohle vše umí. Šikovný učitel s ním dokáže zázraky.
Moodle je skvělý nejen jako doplněk běžné výuky, ale i pro takzvaný „blended learning“ nebo přímo pro vzdálenou výuku. Na to by byl Google Classroom opravdu slabý — je to jiný nástroj s jiným určením.
Jsou i jiné systémy pro podporu výuky
Edmodo
Edmodo je sociální síť určená pro komunikaci učitelů, žáků a rodičů. Vzhledem a funkčností připomíná Facebook. Chvíli jsem jej používal, ale po hype ohledně sociálních sítí a jejich škodlivosti :-) jsem přestal.
Microsoft Teams
Firma Microsoft provozuje také své vlastní řešení pro správu výuky. Microsoft Teams jsou zdarma k dispozici učitelům a školám, které využívají Office 365 Education.
Takový účet sice mám, ale v praxi jsem Microsoft Teams nikdy nenasadil, nemůžu tedy srovnávat.
Takže jako to mám já osobně? Odejdu od Moodle k Classroom?
Nevím. Silné stránky Moodle jsou pro mě v současné době hodně důležité a opravdu mi v Classroom chybí. To, že jsem celý rok učil v Classroom, mi hodně práce ušetřilo a hodně práce naopak přidalo.
Vzhledem k tomu, že nechceme dávat žákům účty na školní doméně, nemůžu oficiálně používat Classroom s těmi mladšími 13 let na jejich soukromých Google účtech. Pro takové třídy mám Moodle. Se staršími, kdy více komunikujeme, pracujeme na větších projektech, sdílíme a spolupracujeme, využiji Classroom.
Jenže!
Vše směřuje do cloudu a s postupujícím časem se mění také metody a cíle výuky. Moodle jsem začal používat v roce 2011 a možná už nadešel ten správný čas se od něj odprostit a začít něco nového, více poplatného dnešní době.
Pro žáky je běžné používat cloudové služby, psát ve sdíleném dokumentu, chatovat nad ním a spolupracovat. Classroom jim vyhovuje. Těžkopádnost Moodle (včetně těch mnoha výhod a výborných funkcí) může být nakonec největší překážkou.
Je jen mým specifickým problémem, že jsem si zvykl na propracovaný systém testů a klasifikace i výborného členění a plánování výuky v Moodle. Mám v něm už hodně materiálů a stálo mě to mnoho hodin práce. Kdybych se nyní rozhodoval nově a stavěl podporu výuky na zelené louce, asi bych šel přímo do Google Classroom. Cloud u mě vítězí.