Úkol zněl jasně - nech ozobota nakreslit schéma květenství. Někomu se to povedlo a někomu ne. Minimálně jsme si však zopakovali, co je to “okolík”, “složený okolík” a jak to souvisí s cykly v programu.
Pamatujete si, co je to okolík?
Květenství je soubor květů na společném stonku uspořádaných podle určitých pravidel. Tolik suchá teorie. Konkrétně květenství okolík vypadá takto a vidět ho můžete třeba u Prvosenky jarní.
Poznáváte? A vidíte v tom určitou pravidelnost? Květy s dlouhými stopkami vyrůstají paprskovitě z jednoho bodu.
Tak nyní na chvíli přestaneme s botanikou a pojďme na algoritmus. Na schématu okolíku lze použít jednoduchý algoritmus s opakováním a práci si ulehčit.
Trochu složitější to bude u složeného okolíku, což je složené květenství, ve kterém stopky okolíku jsou zakončeny dalšími okolíky zvanými okolíčky. Takže opět pravidelnost a opět určitý algoritmus s cyklem.
Vidět v přírodě jej můžete třeba u Bršlice kozí nohy. Vidíte v tom ten cyklus uvnitř cyklu?
Kreslíme květenství ozobotem
Pojďme si tedy vše namodelovat pomocí ozobotů a simulátoru trasy. Stačí si pouze uvědomit, že takový složený okolík je jen schéma, které se cyklicky opakuje a skládá celek z malých shodných částí. A že je potřeba ten cyklus uvnitř cyklu převést do blokového jazyka.
Simulátor je webová služba, ve které pomocí kódu programujete vašeho virtuálního ozobota. Můžete si v ní opakovaně namodelovat, jak se má robot chovat. Pak už stačí jen program nahrát do vašeho ozobota a nechat ho projet tvar květenství přímo na lavici.
No a pak jsem udělal tu chybu,
když jsem si myslel, že si žáci pamatují a dokážou naprogramovat i jiná a složitější květenství. Třeba takový černý bez.
Ne všichni to zvládli a botanika už jim nic neříká. Nicméně alespoň něco málo jsme díky robotům a informatice zopakovali. Příště už vím, že tomu musím věnovat víc, než jen jednu vyučovací hodinu.