Ne vše, co tu bylo prezentované, sám v učitelské praxi využiji. Mnohem důležitější byly samotné nápady, nadšení učitelů a nové směry výuky. A o to tu šlo nejvíce.
Ocenil jsem, že vyznění celé akce bylo spíše o tom, proč něco dělat než jak to dělat. Jednotliví prezentující ukázali své projekty, výsledky mnohahodinové práce s žáky nebo jen mluvili o tom, jakými kroky došli k výsledku. Zejména v dopoledním bloku přednášek snad ani jednou nezaznělo to klasické „klikněte sem, pak klikněte tam, pusťte tuto konkrétní aplikaci…“
Ano, byla to konference zaměřená primárně na iPady. A konkrétně ve školství. Ale nápady si tu mohl načerpat v podstatě kdokoliv. Nejen uživatelé jablečné platformy.
Přednášky
-
Petr Mára o tom, co Apple poskytuje školství – výstižné a zajímavé povídání o novinkách v iOS, centrální správě zařízení a Apple ID ve škole i o výuce pomocí Classroom.
-
Jan Jílek za pořádající firmu http://www.24u.cz o tom, co oni sami mohou školám nabídnout.
-
Hodina plná inspirace – prezentace mnoha učitelů a jejich hostů o tom, jak oni sami používají a využívají iPady ve výuce.
Pro mě osobně byl tento blok tím nejzajímavějším z celé konference. Teprve při takové akci si člověk plně uvědomí, co vše by se dalo dělat. A že informatika (a výuka obecně) není jen o konkrétním programu či operačním systému a může být- bohatá na nápady
- tvořivá a zajímavá
- multimediální
Zaznělo tu mimo jiné třeba proč blogovat a psát web, co se dá dělat s greenscreen, viděli jsme výstupy projektů i animace, poslechli si videoklip…
Podívejte se spíš na weby a účty jednotlivých přednášejících:
- Jitka Rambousková http://www.cojsemvyzkousela.cz
- Hanka Pilařová a Jarka Pachlová http://zsstraz.cz/index.php?a=3833
- Katka Navarová www.i-sen.cz/?s=katka+navarov%C3%A1
- Pavlína Loňková http://ucitelky.weebly.com
- Jarda Mašek https://www.jaroslavmasek.cz
- Martin Hála + Jitka Matějková www.jituleadadule.cz
Workshopy
Kdo chtěl více praxe a konkrétní typy na programy, mohl si vybrat z nabídky jednotlivých workshopů celkem 3 akce tak, aby pokryl své konkrétní potřeby a zájmy. Podívejte se na moji osobní skladbu témat a na konkrétní poznatky, které mi to dalo.
Ozobot ve výuce – hravé programování (Hanka Šandová, Štěpánka Baierlová)
Ozobot je malý, ale šikovný robot s „českým srdcem, který se vejde do dlaně a umí sledovat čáru. Ta může být nakreslená na obyčejný papír nebo prstem na tablet. Kromě sledování čáry má i sadu příkazů, tak se dá „programovat“ a můžeme skrze něj řešit různé úlohy a zadání.
Autorky slibovaly hravé kódování s počítačem/tabletem i bez a a zejména zkušenosti z výuky.
Myslím, že se jim to dokonale povedlo.
- všichni jsme si rozpohybovali malého robota (mnozí poprvé v životě)
- ověřili jsme si, že se dá „programovat“ kreslením fixou na papíře nebo tažením čáry na tabletu
- získali jsme tipy na materiály a úkoly pro Ozoboty
- a hlavně si vyslechli reálné zkušenosti skutečných učitelek z praxe ohledně programování a práce s Ozoboty.
iPad jako nástroj přírodovědného bádání (Miroslav Staněk, Ph.D.)
Málokdo by asi čekal rozříznutou bramboru, kus drátu nebo ocet na technické konferenci věnované iPadům. Ale bylo to velmi inspirující. Skutečně jsme pomocí sady bluetooth senzorů změřili množství údajů (vodivost proudu, napětí, teplotu a další).
Sami jsme se vžili do role žáků a vyzkoušeli si jednotlivé experimenty. Vše jsme měřili sadou čidel SPARKvue a zaznamenávali a vyhodnocovali pomocí tabletů.
Použitie ADOBE aplikácií nielen vo vyučovaní informatiky (Miroslav Alexovič)
Původně jsem šel na úplně jinou přednášku. Chtěl jsem si poslechnout Petra Máru — Jak spravovat iPady vzdáleně. Jenže mi došlo, že ve velkém stejně asi iPady ve škole nenasadíme a raději jsem čas využil k více praktičtější přednášce (z mého úhlu pohledu). A rozhodně to nebyla chyba.
Velmi inspirující Miroslav Alexovič ukazoval, jak používají ve škole aplikace Adobe Spark (Page, Video, Clip, …).
Možná právě tento konkrétní workshop mě přesvědčil, že s pomocí vhodné aplikace, dobrého nápadu a inspirativního vedení učitelem dokážou žáci cokoliv.
V jeho podání byla práce s aplikacemi velmi jednoduchá a intuitivní. Zaujalo mě zejména povídání o věku žáků. To, co prezentoval, byly výsledky žáků prvního a nižšího druhého stupně. A rozhodně se neměli za co stydět.
Co o akci napsali jiní
Valná většina toho, co na ni letos na Učitelském summitu na International School of Prague dýchlo, nebyly po letech aplikace. A je to dobře. Ono je to ve výsledku jedno, v čem se tvoří. Hlavně že se tvoří, že je to efektivní, že nás to tvaruje, posouvá k cíli a že nás to baví. Letos to bylo o nápadech. O příbězích. A o konkrétních lidech. O učitelích a jejich dětech. O tom, co se daří, jaké slepé uličky na nás mohou číhat.
(Pavlína Loňková, http://ucitelky.weebly.com)
Po roce opět proběhl Učitelský summit. Tentokrát se neobracel do minulosti, ale hledal nové inspirace pro budoucnost.
(Jitka Rambousková, http://www.cojsemvyzkousela.cz)
Takové ty praktické a přízemní záležitosti
Výborná organizace celé akce padá na vrub pořádající firmě http://www.24u.cz. Registrace, komunikace před akcí i samotný průběh konference probíhaly vše bez zádrhelů. Dobré jídlo a zajímavé prostory přednášek jsou už jen takovou třešničkou na dortu.
Znovu příští rok?
Jedna sobota na učitelské konferenci v Praze mi dala víc, než dva roky informatiky na Pajdáku. Závěr si z toho udělejte tedy sami.