Píše mi Ananas a já to nechci číst



Přijali byste žákovskou práci od uživatele „Ananas Games“? Já ji odmítl. Žádné ovoce totiž neučím. Žáka Ananase ani žákyni Games totiž neznám a k nám na školu nechodí.

Blíží se konec školního roku, známky jsou uzavřené a vysvědčení připravené k tisku. A tak se už s pravidelnou jistotou objevuje jeden nešvar, kvůli kterému jsem se dříve rozčiloval a nyní se mu už jen směji. 

Komunikační nešvary

Termín odevzdání žákovských prací dávno uplynul, odevzdávárna je zavřená, e-learning v Moodle soubory odmítá. A tak mi žáci posílají nevyžádané maily. Ve dvě v noci se snaží odevzdat svoje projekty z března a diví se, že nereaguji.

Snaha odevzdat svou práci i po termínu je pochopitelná. Pokud mi dojde email s normálním zobrazeným jménem (Jan Novák kupříkladu), žák se podepíše v těle zprávy a práce je skutečně jeho a také podepsaná, rád mu druhý den ráno slušně odpovím a práci okomentuji.

Častěji mi ale přichází zprávy s nenastaveným jménem v adrese, případně s různými legračními názvy a patvary. Mám tu podepsané maily s cizí prací i naprosté anonymy.

Napsal mi Bil Gates a jednou dokonce i Můj Penis

Už od páté třídy chci po žácích, aby měli jeden oficiální účet se skutečným jménem. Ten používali ke komunikaci, na které opravdu záleží.

Přesto mi chodí texty od Kopretinky01, Bila Gatese, Lorda a jiných. Ale já je vážně neznám a neučím!

Pro inspiraci přikládám krátký výpis žákovských jmen v emailech tohoto týdne.

  • Drive
  • Ananas Games
  • Nepotřebuji Jméno
  • AK
  • LORTH
  • Marabartosek71
  • Who? Já!
  • tomik.charvat

A skutečný vrchol nastal zhruba před pár lety, kdy mi přišel emotivní email od žákyně, která chtěla zlepšit známku z informatiky. Hrozila jí čtverka na konci školního roku. A tak mi poslala veškeré své projekty. Bohužel je poslala z emailu, kde měla jako zobrazované jméno a příjmení nastavené „Your Dick“.

A pak se velmi divila, že jsem práce nepřijal.

Komunikační platformy, které jsme doposud vyzkoušeli

  • email a jeho náležitosti
  • chat v místní síti (Empathy)
  • chat a videokonference v internetu (Hangouts, Skype)
  • mobilní aplikace (Viber, Snapchat, WhatsApp, Messenger)
  • k dispozici je i Moodle chat a diskuzní fórum v rámci e-learningových kurzů (příliš nevyužíváno)

Možností je tedy mnoho. Zde uvedené chyby jsou proto naprosto zbytečné a žák, který je tropí, si zaslouží poradit. Ne však zlepšit známku z informatiky na poslední chvíli.

Než mi napíšete, pročtěte si následující seznam

  • Zkontrolujte si své zobrazované jméno. Probírali jsme to už v páté třídě. Ověřte si, že tam máte nastavené vaše skutečné jméno a příjmení. Hledejte v nastavení váš profil. Změnit je to snadné.
  • Přidejte si k profilu i aktuální profilovou fotku. Mnoho nepodepsaných zpráv jsem identifikoval pouze podle snímku v profilu odesilatele.
  • S tím souvisí další důležitá rada. Podepisujte své emaily celým jménem a příjmením. Učím tisíc Marušek a dva tisíce Pepíčků. Když mi přijde urgentní neidentifikovatelný mail podepsaný pouze slovem „Jakub“, netuším, s kým si to píšu a kdo potřebuje poradit.
  • Je užitečné používat automatický podpis. Dejte si do něj kompletní jméno a kontaktní údaje.
  • Nikdy, opravdu nikdy neposílejte emaily z poštovního účtu maminky či tatínka. Je trapné, když si pak myslím, že si píšu s vámi a přitom mi odpovídá vaše maminka během pracovní doby. Už mi tento týden došel email od žáka odeslaný z účtu nějaké cizí paní. Naštěstí byl podepsaný. Koho mám tedy oznámkovat? Žáka nebo maminku či tetu?
  • Podepisujte své práce. Když už neumíte nastavit jméno a příjmení v profilu, nemáte rozumnou adresu a neumíte se podepsat, mějte aspoň tolik slušnosti, že se podepíšete do své práce. Stačí jméno v záhlaví, v prezentaci na prvním listu a podobně.
  • Vyplňte smysluplný předmět mailu! Slova jako POMOC, úkol, nebo dokonce Bez předmětu jsou k ničemu.