Nastal tedy nejvyšší čas otestovat umělou inteligenci i v české škole. A zjistit, na kolik je efektivní a vhodná ke skutečnému nasazení. Chatboty a umělou inteligenci lze dobře využít v informatice i v rámci výuky cizího jazyka.
Jakou AI nebo asistenta používáte?
Někteří žáci mají zkušenosti s Asistentem Google, s Alexou od Amazonu a se Siri od Apple. Ptal jsem se, jak je nejčastěji používají. Toto je přepis jejich nejčastějších dotazů a pokynů:
-
Put “buy rolls and cola to do list”
-
Call mom
-
What´s the weather today?
-
Open up YouTube
-
Sing me a song
-
Hey Siri, give me a beat
Podívejme se tedy, jak nám může pomoct takový chytrý asistent (bot) přímo od firmy Microsoft. Alexu ani Siri k dispozici ve škole nemáme, tak jsme zvolili online řešení od Redmondské firmy.
Bot běží na adrese https://vsa.services.microsoft.com/en-us/v1.0/ a funguje jako jednoduchá (a překvapivě dobře funkční) online poradna.
Žáci tedy dostali 5 hypotetických problémů či dotazů.
Vyřeší umělá inteligence tyto naše problémy?
1. Jak pořídit snímek obrazovky?
2. Jak nastavit vlastní obrázek jako pozadí plochy?
3. Jak v tabulkovém kalkulátoru nastavit ohraničení tabulky?
4. Jak v textovém editoru přidat zápatí a záhlaví?
5. Jak opravit nefunkční zvuk v operačním systému?
Jejich úkolem bylo:
-
vykomunikovat s botem řešení daného problému
-
vyzkoušet navrhované řešení v praxi
-
zaznamenat počet kroků, které v komunikaci potřebovali
-
vyhodnotit úspěšnost – počet dotazů vedoucích do cíle
Bot namísto učitele
Celým výstupem hodiny pak bylo vyřešení daných problémů. Jako důkaz mi žáci poslali screenshoty svých konverzací s botem. Právě proto jsem se v prvním úkolu ptal: „Jak pořídit snímek obrazovky?“
Pracujeme totiž v operačním systému s nastavenou angličtinou jako hlavním jazykem prostředí. Všichni žáci po 2-7 dotazech došli k návodu pro Snipping Tool, česky Výstřižky. Takže paráda. Úkol splněn.
Kolik dotazů jsme potřebovali k řešení?
Na některé otázky jsme získali odpověď okamžitě, což je perfektní. Nejnižší počet dotazů vedoucích k cíli byl 2. Na dva pouhé dotazy jsme dostali od umělé inteligence funkční odpověď.
Zároveň je patrné, že je potřeba se umět dobře a přesně ptát. Zatímco na otázku o záhlaví a zápatí našli někteří žáci odpověď na 4 dotazy, jiným to trvalo celých 23 otázek a odpovědí.
Podívejte se na výslednou tabulku se statistikou.
Možná byl problém v jazyce. Dotazy botům totiž lze pokládat pouze v angličtině. Tím se dostávám k tomu podstatnému – využití botů ve výuce jazyka. Je to prostě ideální způsob aplikace metody CLIL.
Málokdo z šesťáků věděl, jak se anglicky řekne „záhlaví a zápatí („header and footer“). Museli tedy prvně vyřešit, jak se vlastně toho bota ptát, museli pochopit jeho anglické odpovědi a museli umět na ně reagovat – položit následnou otázku. To vše v angličtině.
Prima výzva.
Hau ken aj sevf obrázek
Nezajímala nás tentokrát informatická angličtina, ale obecné fráze, otázky a odpovědi, které má bot přednastavené pro komunikaci. Reaguje jimi na položené otázky a udržuje konverzaci.
Zde jsou:
-
I’m Microsoft’s Virtual Agent. I’d love to help you. You can also ask to talk to a person at any time. Please briefly describe your issue below.
-
OK, let’s start over. Please describe your issue and I’ll look for the best solution.
-
Glad to talk to you.
-
Great, glad that worked. If you need more help, you can ask another question.
-
Did this solve your problem?
-
Which of these solutions would you like to view?
-
Here’s what I think you are asking about: Open Snipping Tool and take a screenshot. Is that correct?
-
Great, glad that worked. If you need more help, you can ask another question.
-
I’m sorry that didn’t work. You can try another question, or you can talk to a person.
-
Glad to talk to you.
-
Which one did you mean?
-
Which of these solutions would you like to view?
Nastal čas nasadit AI do škol?
Všichni tak nějak víme, že ta inteligence není ještě příliš inteligentní. Nicméně základní dotazy zvládá a důležité je, že umí i pomoci. Mým žákům dnes pomohla najít řešení jejich problémů bez zásahu učitele.
Mám se jako učitel bát o práci? Zatím snad ještě ne.
A věta „Začal jsem se hádat s botem, byl trochu agresivní“ během hodiny skutečně padla. Někteří žáci to totiž brali hodně vážně a osobně.