Narmada parikrama: Od chrámů po chatrče – jak vypadá nocleh na pouti

Narmada parikrama: Od chrámů po chatrče – jak vypadá nocleh na pouti
Naplánovat si cestu po indickém venkově může znít romanticky a zajímavě. Nezapomeňte ale, že „venkov“ v Indii znamená i naprostou absenci služeb a ubytování západního typu. Hotely tu prostě nenajdete. Během stovek kilometrů budete spát tam, kde se ocitnete, a v tom, co je právě k dispozici.

A nemusí to vždy být úplně příjemné.

7 příběhů z cesty podél Narmady

Narmada parikrama mě letos, co se týče ubytování, zavedla na místa, která by se dala popsat jako ráj i jako pravý opak. Každý nocleh měl svou atmosféru a svůj příběh – od čistých chrámů po zaprášené skladiště. Vybral jsem pro vás ty nejvýraznější zážitky, které snad nejlépe ukazují kontrasty cesty indickým venkovem.

Nocleh č. 1 – Hostem málem proti své vůli, hašiš a nepovedená večeře

“Hééééj, kam si myslíš, že jedeš! Ášram je tady! Vrať se!” zakřičel místní sádhu. S takovou vřelostí jsem se nehodlal hádat.

Šlapal jsem totiž do pedálů tak usilovně, že jsem přehlédl hledané ubytování. Probral mě až výkřik místního sádhua. Viděl moji ceduli Narmade har a hned pochopil, že hledám místo k přespání, a tak mě vesele a nekompromisně pozval k sobě. 

Sešlo se nás tam více poutníků, a zbytek dne jsme strávili velmi klidně: povídali jsme si, popíjeli čaj, ostatní kouřili hašiš, vykoupali jsme se v Narmadě a připravili večeři.

Obrázek

Když už je řeč o vaření, během večera se všichni shodli na tom, že jídlo v místních pouličních restauracích není dobré – je překořeněné a olejnaté. Zatímco domácí strava – to je něco jiného. Kvalitní suroviny, ghee namísto oleje, vybrané chutě… Přiznám se, že mě opravdu navnadili a na večeři jsem se těšil. Hádejte, co jsem dostal: překořeněné, pálivé, olejnaté jídlo bez jiné výrazné chuti. Ale darovanému koni na zuby nehleď. 

Obrázek

Nocleh č. 2 – Čistý kravín, milý chrám, super pokoj

Jabalpur je velké město s 1,5 mil obyvatel. Chrámy, gháty a ášramy u řeky jsou poněkud daleko od centra. Hledal jsem něco klidného s myšlenkou, že pokud neseženu ubytování na ghátech u řeky, musím se vrátit do centra. Protože ten den jsem opravdu toužil po klidném a samostatném pokoji namísto společné ubytovny. Měl jsem za sebou dlouhý a náročný den. 

S nadějí na klidný nocleh jsem zamířil do chrámu přímo u řeky, kam mě nasměroval ochotný prodavač čaje. Místní kněz viděl unaveného poutníka, pozdravil Narmade har a rovnou mi do ruky strčil klíče od samostatného krásného a čistého pokojíčku s koupelnou v patře nad svatyní. 

Mezitím, co jsem se ubytoval a osprchoval, mi připravili úžasnou večeři o několika chodech. Bylo to milé? Rozhodně. Bylo to pohodlné? Určitě ano. Jednalo se o standardní evropské ubytování? V žádném případě. Zvládl by to evropský turista poprvé v Indii? Opravdu pochybuji. 

Zatímco pokoj v patře nad chrámem byl opravdu čistý, okolní prostředí mohlo pro neznalého nováčka působit poněkud šokujícím dojmem. 

Posuďte sami: je to chrám, jídelna, kuchyně i přechodná ordinace lékaře. Dokonce chlév pro krávu a parkoviště pro mé kolo – vše v jednom. 

Obrázek

Zvládli byste takové ubytování nebo byste se vraceli 10 km do centra města do některého z drahých a standardních hotelů? 

Nocleh č. 3 – Balkon přímo nad řekou v historickém chrámu

V Maheshwaru máte různé možnosti, jak se ubytovat – od levných hotelů daleko od řeky až po luxusní a extrémně drahý palác na nábřeží ve stylu indických mahárádžů. 

Já jsem ale zvolil jinak: ubytoval jsem se v podobné stavbě přímo vedle toho superluxusního hotelu, v areálu starého hinduistického chrámu. Atmosféra místa je jedinečná – kamenné balkony, staleté sochy, výhled na ghát, uzavřené klidné nádvoří.

Obrázek

Se sádhuem, který ášram spravuje, jsem se seznámil před 13 lety. Jeho balkon a všechny prostory ášramu mají ten nejlepší výhled na řeku, jaký znám. Strávil jsem tu tři dny, povídal si s lidmi, koupal se, popíjel čaj a užíval si tuhle nádheru plnými doušky. 

Podívejte se, kde si úžasně dobít své duchovní baterky:

Obrázek

Nocleh č. 4 – Sám v hale pro 200 poutníků

Kde proboha najdu nocleh v tomhle obrovském a zmateném městě? Opakovaně a marně jsem se na předměstí Barwani ptal na ubytovnu pro poutníky. Moje hindština není nijak skvělá a anglicky se tu nikdo nechytal. 

Nakonec se mě zničehonic ujal chlápek na motorce. Prokličkoval labyrintem křižovatek a já zuřivě šlapal do pedálů ve vleku za ním. Celou dobu obvolával členy místního spolku, který se tu stará o poutníky. Něco ve stylu: “Pánové, rychle sem, přijel poutník, ale je to turista z Evropy, tak sebou pohněte a postaráme se o něj. Je v této sezóně asi poslední!” 

Narmada parikrama má totiž svá pravidla – jedním z nich je, že během monzunů poutníci svou cestu přeruší. Do konce letního období zbývaly pouhé čtyři dny, takže jsem byl skutečně jedním z posledních na cestě. 

V zimě se v ášramu v Barwani schází až 200 poutníků denně. S ubytování a jídlem jim pomáhají místní dobrovolníci – od učitelů až po bankéře a policisty. Uvaří a rozdají několik stovek jídel denně. Založili kvůli tomu místní spolek, hledají zdroje financí, dávají část svého platu a koordinují dobrovolníky. 

Obrázek

Jenže teď byl červenec, pouhých pár dní před koncem sezóny. A tak jsem měl obrovskou halu jen pro sebe. Pustil jsem si větráky, abych se ochladil a odehnal komáry, vypral prádlo, poobědval a prošel se po městě. Zajel jsem i do nedalekého Bawangaja, kde stojí 26 metrů vysoká socha prvního džinistického Tirthankary. Večer jsem si pak dlouze povídal s místními dobrovolníky o tom, proč a co všechno pro poutníky dělají.

Obrázek

Nocleh č. 5 – Na křižovatce u důchodců

Je 5 hodin odpoledne, v nohách mám ten den už nějakou tu stovku kilometrů, jsem unavený, zpocený a hladový. Projížděl jsem oblastí, kde opravdu nebylo kde spát a jak se pořádně najíst. 

Konečně jsem dorazil na opuštěnou venkovskou křižovatku. Kolem se rozléhají nekonečné lány čili papriček a rýžová políčka. Jen v dálce vidím malý vesnický statek. Silniční rozcestník tvrdí, že do nejbližšího městečka je to ještě 20 km a už se mi upřímně do toho nechce.

Stojí tu jen malá bouda s nabídkou čaje a smaženými samosami. Sušenky, samosy a pakory mi už lezou krkem. Já chci nocleh a normální večeři! Takže zbývá jen klasický čaj. Objednám si, sedím, mlčky si vychutnávám skleničku sladkého mléčného nápoje se zázvorem a skořicí. Přemýšlím, jestli tohle celé trápení má vůbec nějaký smysl.

Při placení mi to nedá a zeptám se prodavače, jestli tu náhodou není jiné místo na přespání. Ani nedoufám v odpověď a apaticky se obracím zpět a rovnám cyklobrašny. 

Pak jsem málem šokem spadl z kola, když mi prodavač jen tam mimochodem říká, že v tom nedalekém statku bydlí starší pán, který se před půl rokem sám vrátil z Narmada parikramy a nyní ubytovává poutníky, kteří potřebují nocleh. 

Za pouhé 2 minuty jsem dojel ke statku a během dalších 5 min se domluvil s majitelem, ubytoval se, vyřešil večeři a zamířil pod sprchu.

Obrázek

Tohle se stane, když si v Indii dáte čaj!

Zbytek večera mi pan domácí vyprávěl, jak před pár měsíci ve svých 64 letech dokončil pouť podél obou břehů Narmady – zvládl ji za neuvěřitelné čtyři měsíce. Sdílel se mnou příběhy o místech a lidech, kteří mu cestou pomohli, a o tom, jak hluboce ho parikrama proměnila. Právě proto teď otevírá svůj domov jiným poutníkům. 

Obrázek

Nocleh č. 6 – Bílý ášram v kupě hnoje

Ta vesnice vypadala naprosto šíleně. Hliněné chatrče, blátivá cesta rozšlapaná od desítek krav, mouchy a hromady hnoje úplně všude. Nejprve jsem se kravěncům opatrně vyhýbal, ale nakonec jsem to vzdal a šlapal přímo, až močůvka stříkala všude kolem.

Ptal jsem se na ubytování a ášram, který tu měl teoreticky někde být. Vesničané shodně ukazovali někam dopředu. V duchu jsem se připravoval na nocleh někde mezi mouchami na špinavém dvorku. Ale posílali mě stále dál a dál až za vesnici na břeh řeky. 

A pak se přede mnou ukázala nádherná bílá perla nového čistého a moderního ášramu. Větší kontrast jsem si snad ani nemohl představit. Jako v Jiříkově vidění jsem obdivoval terasu, výhled na řeku, připravovanou fontánu. A hlavně si pak u večeře povídal s 5 místními mnichy. 

A jak jsme tak klidně seděli na terase a pozorovali západ slunce nad řekou, přišel zespoda od břehu další pěší poutník. K pouti si nevybral silnice a stezky, ale přesně kopíroval tok řeky a šel po břehu co nejblíže vodě. Tam, kde já zkracoval trasu silnicí, on kopíroval poctivě všechny meandry a záhyby Narmady. 

Dostal večeři stejně jako já a pak dlouho seděl na terase, kouřil hašiš a v tichosti rozjímal nad řekou. 

Obrázek

Kdo by to čekal – mezi blátem a mouchami jsem tu našel oázu klidu a čistoty.

Nocleh č. 7 – Pohádková zahrada, noc ve skladišti a toalety raději bez komentáře

Na první i druhý pohled vypadal tento chrámový areál naprosto úžasně. Nádherná zahrada, fontány, klid, čisto, květinové záhony, upravené budovy a velmi srdečné přivítání. Připadal jsem si jako v ráji. 

Obrázek

Jen do té doby, než mě zavedli na pokoj. Nebylo to nic jiného, než skladiště se zaprášenou matraci. Byl to prostě takový ten pokojíček někde bokem, kam se v každé domácnosti postupně odkládají nepoužité věci, které je vám líto vyhodit. Takže jsem si v mezích možností uklidil, rozprostřel své vlastní čisté prostěradlo a vydal se hledat sprchu s toaletou. 

Obrázek

Mám standard po mnoha letech v Indii posunutý poněkud níže než jiní, zažil jsem toho už hodně a vím, že některé věci prostě nemá cenu řešit. Ale to, co jsem viděl a zažil na toaletách a sprchách určených hostům… raději nechám bez dalších podrobností.

Romantická cesta po indickém venkově?

Zní to lákavě, ale je tu jeden háček – venkov v Indii nemusí být jen romantický a ne vždy odpovídá představám z líbivých cestopisů. Ve skutečnosti tu nenajdete žádné hotely a služby. Jen to, co se po cestě náhodou vyskytne. A vždy to bude jistý kompromis mezi exotikou, zážitkem a mírou osobní nepohody a tolerance k ne-evropským podmínkám. 

Venkov má své jedinečné kouzlo, ale romantika je tu poněkud jiného druhu. 

Tak s tím prosím počítejte.

Narmada parikrama, jeden z ášramu

Na pouti Narmada parikrama klasické hotely nečekejte – nocleh se řídí tím, co je zrovna k dispozici, a může jím být chrám, ášram či prostá bouda u cesty.

Madhjapradesh

Další informace k Indii najdete v podrobném průvodci

indický průvodce

Zobrazit průvodce