Na celé hodiny můžete opustit typické indické silnice s kolonami aut, prachem a věčným troubením a ponořit se do ticha vodních cest lemovaných palmami, svěží zelení, rybářskými vesničkami a jedinečně úžasnou přírodou.
Těch řek a říček tu prý do moře ústí až čtyřicet a není poznat, kde končí řeka a kde začíná moře. Systém kanálů je velmi složitý a hlavní trasa z města Kollamu do Allepy není jedinou, kterou můžete absolvovat. I když patří mezi nejpolulárnější. Plavební kanály tu dlouhá staletí sloužily jako jediná dopravní cesta pro zboží, zejména pro náklady rýže, koření — hřebíčku, zázvoru, koriandru nebo oříšků kešu, kterými je Kerala pověstná. V současnosti je však cesta mezi největšími městy v oblasti rychlejší autobusem díky mnoha mostům, které byly přes kanály postaveny.
A tak na mnoha trajektech najdete pouze turisty. Ale určitě stojí zato prozkoumat i jiné cesty než tu hlavní a doporučenou v průvodci. Vždyť pro mnohé obyvatele vesnic a vesniček na březích kanálů je loďka nebo trajekt jedinou spojnicí s civilizací. A pohled na nekonečné plantáže palem se jen tak neomrzí.
Občas minete loďku až po okraj naplněnou kokosáky, ze kterých se získává kokosové vlákno na provazy a rohože, kopra — rozemleté jádro kokosáků nebo kokosový olej. Mezi tuto zeleň jsou zasazeny drobné vesničky a chatrče rybářů a nad hladinou visí vahadla obrovských “čínských rybářských sítí”.
U vody se pere prádlo, jiní se jen tak koupou, nebo lezou na vrcholky palem sklízet kokosáky. Běžně se mladé špičky palem nařezávají a prýštící míza se chytá do nádobek. Po zkvašení pak vzniká opojný nápoj.
I těch turistů tu mnoho není. I když je Kerala známá svými krásami, přeci jen, z mezinárodních letišť a doporučených tras většiny cestovních kanceláří je sem daleko. Vždyť jen cesta vlakem z Delhi přes Mumbai do Kočinu trvá zhruba 48 hodin!
A proto pokud plánujete navštívit Keralu, je mnohem výhodnější letět do Mumbai a odtud vlakem nebo vnitrostátní leteckou linkou do Thiruvananthapuramu.
Pokud by vám běžný trajekt nestačil, tak typickou místní atrakcí jsou plovoucí hausboty — kettuvalamy — bývalé lodě obchodníků a kupců. Jsou to lodě z přírodních materiálů, stavěné tradiční metodou ze dřeva kokosových palem, z bambusových tyčí a listů. Vše je sváznáno provazy z kokosových vláken.
Dříve tyto hausbóty dopravovaly náklady rýže, odtud pak pochází jejich název “riceboats”. Nyní jejich funkci převzaly náklaďáky a z riceboats vznikly luxusní plovoucí hotely.
Milovníky ptactva tu určitě zaujme množství druhů ptáků a pohled na orly, lovící v místních jezerech ryby nebo jen tak posedávající na ráhnech lodí, je nezapomenutelný. A kombinace nádherně barevných ledňáčků se sytou zelení mangrove porostů je úchvatná.
Praktické informace
- Nejpopulárnější trasou je plavba z Allepey do Kolamu. Z obou konců lodě vyplouvají kolem desáté hodiny ráno a cesta trvá zhruba 8 hodin.
- Přímo v Kollamu jsou kanály zanesené, a proto trajekty vyplouvají z malé vesničky Panmana. Doprava sem je zahrnuta v lístku na trajekt.
- Lístky je dobré koupit přímo v přístavu v oficiání kanceláři státního (DTPC) nebo soukromého dopravce.
- Cena lístků na běžný trajekt je zhruba 400 Rs (160Kč)
Čínské rybářské sítě
Jedná se o obrovské a složité dřevěné konstrukce postavené na březích řek nebo moře. Fungují na systému vahadla. Na vodorovně orientovaném rámu je napnuta síť, které je vyvážená na druhé straně kameny a jiným závažím. Skupina rybářů ponořuje síť do vody, pak přes vahadlo vytahuje nahoru a vybírá úlovek.
Praktické informace
Nejpopulárnější trasou je plavba z Allepey do Kolamu. Z obou konců lodě vyplouvají kolem desáté hodiny ráno a cesta trvá zhruba 8 hodin.