Chci vám tím ukázat, že připravit si hodinu s prvky CLILu je snadné. Chci vám ukázat, že vám to nezabere víc než 15 minut. Chci vám ukázat, že se toho nemusíte bát.
Celková doba přípravy: pouhých 15 minut
Budete potřebovat:
-
Najít k tématu vhodné video v angličtině na Youtube.com
-
Najít hotový kvíz v angličtině na Kahoot.com
-
Vypsat si alespoň pár základních slovíček. Nemusí jich být moc. Opravdu jen základ. Zbytek necháte na žácích.
-
Vyhledat hotový test v angličtině. Internet je jich plný. Test stáhnete a možná mírně přizpůsobíte svým potřebám.
No a to je vše. Opravdu se to dá zvládnout za čtvrt hodinky.
Modelový průběh hodiny
Předmět přírodopis, téma „horniny, vulkanismus, zemětřesení“ – takové to nudné a nezáživné téma. Pojďme jej tedy trochu oživit.
Takto to v reálu proběhlo v 9. ročníku základní školy.
Vypíšeme si pár základních slovíček k tématu.
- rock - hornina
- earthquake - zemětřesení
- magma - magma
- lava - lava
- igneous rocks - vyvřeliny
- granite - žula
Pustíme si k tomu jedno video. Cílovou skupinou jsou zřejmě anglicky mluvící malé děti. To ale nevadí. Jednoduchá angličtina a zjednodušeně vysvětlená problematika hornin je přesně to, co potřebujeme v české základní škole na úrovni 9. třídy.
Nezapomeňte pustit titulky. Určitě pomůžou porozumění textu.
Teď projdeme video ještě jednou, po částech a vypíšeme z něj anglické termíny, které se týkají hornin a tektoniky. Další slovíčka doplníme podle potřeby.
- metamorphic rocks – přeměněné horniny
- sedimentary rocks – usazené horniny
- earth core — zemské jádro
- earth mantle – zemský plášť
- crust - kúra
- basalt - čedič
- cinder cone — sypaný kužel
- composite volcano – stratovulkán
- shield volcano – štítová sopka
- Richter scale — Richterova škála
- seismic waves — seismické vlny
- currents - proudy
- pebbles - oblazky
- plate boundaries — hranice desek
- molten hot liquid rock — roztavená tekutá hornina
- earth surface — zemský povrch
- lithosphere - litosféra
BYOD – Bring Your Own Device
Anglické výrazy jsem nepřekládal. Jejich význam hledali žáci pomocí překladače na vlastních mobilech. Nějaký vtipálek nechal puštěný zvuk a tak se třídou opakovaně ozývaly výrazy jako „igneous rocks“ nebo „seismic waves“. Nechal jsem to být. Aspoň si zafixovali výslovnost.
Hotových anglických kvízů je plný Kahot!
Při přípravě hodiny jsem pěkný kvíz na téma sopky a horniny našel na druhý pokus během asi 3 minut.
Takže jsme si zahráli Kahoot! v angličtině. Otázky si můžete prohlédnout zde.
Rozumíte jim? Zvládli byste takový kvíz bez přípravy? Povinností u něj byly sešity s výše uvedenými slovíčky. Získali jsme je v první aktivitě, tak proč je nevyužít.
Konečně přichází slibovaná písemka na téma horniny. V angličtině
Teď už to nepůsobí tak tragicky jako na počátku hodiny. Viděli jsme anglické video, hráli kvíz na mobilech v Kahoot! A sešit máme plný slovíček, které se vyskytnou v testu.
Navíc žáci mohli používat překladač ve vlastním mobilu. Důsledně jsem kontroloval, aby měli puštěný jen překladač nebo jiný slovník a nevyhledávali odpovědi na otázky.
Otázky do písemky jsem netvořil. Natolik odbornou angličtinu neovládám. Našel jsem testové otázky v internetu, upravil a použil. Soubor s testem je připojený na závěr tohoto článku.
76 % správných odpovědí!
Tři čtvrtiny otázek odpověděli žáci správně. To je podle mě výborné číslo.
Takto to viděli sami žáci:
Hodina byla super, mnohem lepší než klasické povídání. Překvapilo mě to, že písemka v Aj byla v pohodě.
(K. S. 9.B)
Líbilo se mi, že jsme se naučili nová slovíčka, ale test v angličtině mi přišel náročný.
(G. S. 9.B)
Nápad se mi celkem líbí. Je to dobré a zvláštní a taky se naučíme nová anglická slovíčka. Nedělala bych touhle formou všechny testy, ale sem tam by to bylo fajň.
(K.Š. 9.A)
Kdybych se na test učil, tak je celkem jedno, jestli je v angličtině nebo češtině. S překladačem jednoduchá práce. Až na výjimky.
(D. L. 9.A)
Sice jsme se naučili nová slovíčka, ale jinak jsem tomu testu spíš moc nerozuměla a některé věci jen tipovala.
(Z. S. 9.A)
Já bych s tím určitě pokračoval, protože je to mnohem zábavnější hodina než normální hodina, kdy jen mluvíte o věcech.
(M. K. 9.A)
Když to tak shrnu:
-
Celková doba mé přípravy — 15 minut
-
Celková realizace všech aktivit včetně testu a zpětné vazby — jedna vyučovací hodina
Za mě dobrý.
Závěrečná poznámka pro šťouraly
Protože to bylo poprvé a protože to bylo v angličtině, započítal jsem a zapsal jen ty jedničky a dvojky na vyžádání. Ostatní známky ne.
Je mi jasné, že některá anglická slovíčka jsou zbytečně těžká. Vím, že výrazy jako „hlubinné vyvřeliny“ zřejmě už nikdy nebudou potřebovat. Nebudu je z toho já ani nikdo jiný zkoušet.
Šlo mi o něco jiného. Ukázat jim, že s použitím svých „českých znalostí“ o tématu a s pomocí překladače jsou schopní pochopit a zpracovat i odborný text v cizím jazyce. A to se povedlo.
Příloha | Velikost |
---|---|
Test v angličtině na téma horniny | 18.19 KB |