Učitel známkuje, komentuje a často i vysvětluje své rozhodnutí a hodnocení. Prostě poskytuje zpětnou vazbu. Dostals z písemky čtverku? Tady je počet bodů a kritéria. Srovnej je se svým výkonem.
Slovní hodnocení zas může pomoct hodnotit to ostatní, neznámkovatelné. Kdo dá ale zpětnou vazbu učiteli?Možností je víc. Pokud pominu profesionálně navržené a řešené výzkumy typu „Mapa školy", stále mi zbývá pár drobností, které už léta používám.
Slovní hodnocení zas může pomoct hodnotit to ostatní, neznámkovatelné. Kdo dá ale zpětnou vazbu učiteli?Možností je víc. Pokud pominu profesionálně navržené a řešené výzkumy typu „Mapa školy", stále mi zbývá pár drobností, které už léta používám.
Někdy do písemek přidám otázku, která s testovaným oborem nemá nic společného. Odpovědi mě často pobaví i poučí. Podívejte se na pár ukázek.
Jindy mi žáci napíší vzkaz přímo na rub písemky.
“Přírodopis je zajímavý, to jenom já jsem líný.” (P.J. 2015)
Občas se i pobavím. Třeba když je písemka chráněna drsným chlapíkem :-)
Tento Ninja chrání před horší známkou než 3.
Bohužel můj ninja byl silnější a žák dostal čtyřku.
Dalším výborným nástrojem, který se mi osvědčil, jsou online nástěnky. V některé z posledních hodin poskytnu žákům odkaz na veřejnou nástěnku a nechám je „lepit lístečky”.
Nástěnky mám za několik let zpětně a občas se k nim vracím.
Toť vše. Je to jednoduché a prosté. I učitel potřebuje zpětnou vazbu.