
Ukázalo se, že technologie mohou být branou do společnosti pro osoby s hendikepem a že máme k dispozici nástroje a metody, jak jim zajistit, aby výuka byla skutečně přístupná.
Nejen technologie, ale i člověk
Jak zaznělo v úvodu od Karla Giebische, technologie lidem s handicapem doslova otevírají bránu do společnosti, pomáhají jim překonávat překážky a žít samostatněji a plněji.
Během streamu toho však zaznělo mnohem víc.
Nejzásadnější myšlenky DigiDay #24
DigiDay #24 ukázal, že digitální technologie mohou žákům se speciálními vzdělávacími potřebami otevřít dveře ke vzdělání, samostatnosti i větší sebedůvěře. Nejde však jen o zařízení a aplikace – skutečný posun přichází, když se technika spojí s porozuměním, pedagogickým citem a ochotou hledat cesty šité na míru.
Diskuse i praktické ukázky potvrdily, že moderní operační systémy už dnes nabízejí širokou škálu asistenčních funkcí, které jsou připravené pomoci – stačí vědět, kde je hledat. Zazněla ale i varování: bez promyšleného zapojení do výuky a bez podpory učitelů mohou i sebelepší nástroje selhat.
Právě proto je zásadní budovat digitální kompetence pedagogů, sdílet zkušenosti a využívat podpory, kterou nabízejí odborná centra či portály NPI ČR.
DigiDay potvrdil, že cesta k opravdové inkluzi vede přes důvěru, ochotu se učit a lidský přístup, který dává technologiím skutečný smysl.
Chcete to podrobněji a přitom nemáte čas sledovat záznam na YouTube? Zde je stručný výtah.
↓
Praktické tipy a ukázky z DigiDay #24
Během živého vysílání, které trvalo přes čtyři hodiny, zazněla řada přednášek a praktických ukázek. Zde je přehled klíčových témat:
Karel Giebisch — Technologie jako brána do společnosti
Pan Giebisch (v čase 10:33), který je od narození nevidomý, se podělil o své osobní zkušenosti s využíváním technologií. Popsal, jak mu technologie pomáhají překonávat bariéry, zajišťují samostatnější a efektivnější život a boří předsudky o lidech s handicapem.
Uvedl, že lidé se zrakovým handicapem ovládají technologie pomocí klávesnic, dotykových gest a hlasového výstupu (odečítače obrazovky), nikoliv myší nebo sledováním obrazovky. Tyto odečítače jsou dnes součástí mobilních telefonů, počítačů i tabletů.
Zmínil také, jak umělá inteligence (AI) mění možnosti, například popisováním obrázků nebo videí. Podtrhl, že technologie umožňují lidem s handicapem pracovat na různých pozicích, nejen těch tradičně spojovaných s postižením. Nabídl, že rád navštíví školy a ukáže pedagogům, jak pracovat se studenty se zrakovým postižením a pomůže zbourat strach a předsudky. Podle jeho slov člověk s handicapem není jiný než běžný člověk, jen má určité omezení, se kterým se dá pracovat. Doporučil ptát se přímo lidí s handicapem, jak nejlépe uzpůsobit studijní materiály, protože oni sami vědí nejlépe, co potřebují.
Michal Černý — Digikompetence učitele a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Michal (v čase 39:26) hovořil o tom, jak digitální kompetence učitelů souvisí s přístupností a inkluzí. Zdůraznil, že moderní technologie výrazně ovlivňují to, jaké typy vzdělávacích materiálů jsou přístupné a inkluzivní. Důležitými aspekty jsou také diferenciace a individualizace vzdělávání (každý potřebuje specifický přístup) a aktivizace žáků.
Spolu s Danielou Ryšavou a kolegy z NPI ČR vytvořil portál DigCompEdu.npi.cz, který nabízí sbírku vzdělávacích materiálů a inspiraci pro práci s digitálními kompetencemi.
Zmínil, že inkluzivita není jen pro jednoho nebo dva žáky, ale odstraňování bariér pomáhá typicky všem. Upozornil na to, že vzdělávací potřeby se v průběhu života mění a je třeba prostředí dynamicky přizpůsobovat. Hovořil také o fenoménu naučené bezmocnosti, která může vzniknout, když žáci kvůli nerozvinuté kompetenci (např. čtení) zakouší selhání v mnoha předmětech. Opačným jevem je Pygmalion efekt – nalezení nástrojů, které žákům pomohou zakusit úspěch.
Ukázal příklady nástrojů, jako je jednoduché rozšíření v Chromu pro převod textu na hlas, které snižuje kognitivní zátěž. Zmínil také profil Učitel 21 na https://ucitel21.rvp.cz , který slouží k sebehodnocení digitálních kompetencí učitelů podle evropského rámce a pomáhá zjistit, v čem se dále rozvíjet. Na závěr zdůraznil, že digitální rámec je širší než jen tvorba obsahu, zahrnuje i bezpečnost, řešení problémů, komunikaci a sdílení, a informační gramotnost.
Josef Dašek — ChromeOS a podpora žáků se znevýhodněním
Josef, koordinátor Google for Education v ČR a na Slovensku, hovořil (v čase 01:00:30) o možnostech operačního systému ChromeOS. Popsal různé funkce, které pomáhají žákům s různými potřebami učení a kognitivními schopnostmi, jako je přizpůsobení klávesnice, podpora psaní, a hlavně podpora porozumění a soustředění.
Zmínil funkci režim čtení (reading mode) v Chromebooku, který přizpůsobí čtení obsahu na obrazovce, včetně předčítání textu v češtině, s možností zvýrazňování čtených pasáží a nastavení rychlosti či barev. Dále hovořil o podpoře organizace a úkolů (poznámky, bloky v tabulkách) a různých rozšířeních, jako je Snap and Read pro čtení webových stránek či PDF, nebo font Open Dyslexic. Zmínil nástroj NotebookLM pro shrnutí textu nebo dokonce obsahu YouTube videí.
Josef také mluvil o své návštěvě Accessibility Discovery Centre v Londýně, kde jsou uzpůsobena pracovní místa pro lidi s různými typy postižení a ukazují se tam možnosti technologií, jako je ovládání Chromebooku pohybem hlavy pro osoby s omezenou hybností. Zdůraznil, že vývojáři spolupracují s lidmi, kteří mají konkrétní handicap, aby technologie posouvali dál. Podtrhl, že technologie pomáhají překonávat každodenní překážky pro mnoho lidí.
Renata Votavová “Vzdělávání a podpora NPI ČR
Renata z Národního Pedagogického Institutu představila (v čase 01:30:10), jak NPI ČR poskytuje komplexní podporu školám pro vzdělávání žáků se SVP, a to jak běžným školám, tak i školám zřízeným podle § 16 odst. 9 školského zákona. Mezi klíčové oblasti podpory patří metodické vedení pro ředitele, učitele a asistenty pedagoga, včetně rozvoje digitálních kompetencí a výuky nové informatiky u žáků se SVP. Sama vede tým zabývající se společným vzděláváním a podílí se na revizích kurikula. Představila 3 důležité webové portály od NPI ČR:
- Zapojíme všechny: Přináší informace o inkluzi a práci se žáky s různými druhy znevýhodnění, včetně teoretických vstupů a inspirace z praxe.
- Digitalizace.rvp.cz/podpora-zaku-se-svp: Nabízí metodické materiály, například seriál k výuce ICT a digitálních kompetencí pro žáky s těžkým a středně těžkým mentálním postižením.
- Revize.edu.cz: Provází změnami v RVP ZV, které zahrnují novou informatiku a digitální kompetence.
Dále informovala o vzdělávacích akcích NPI ČR, které se zaměřují na novou informatiku a rozvoj digitálních kompetencí. Vzdělávání probíhá online (tradičně středy od 17:00) i prezenčně. Uvedla příklady webinářů zaměřených na žáky se specifickými poruchami učení, poruchou autistického spektra, tělesným postižením, zrakovým postižením a kognitivním znevýhodněním (lehké mentální postižení), včetně využití AI pro diferenciaci výuky.
Jako vrchol vzdělávací sezóny zmínila Letní školu pro učitele žáků se SVP, která proběhne již podruhé a je určena pro sdílení zkušeností mezi pedagogy. Zdůraznila, že podpora NPI ČR by se měla dostat k širší učitelské veřejnosti, včetně učitelů v běžných školách, kde je díky inkluzi mnoho žáků se SVP.
Libor Klubal iOS a macOS — technologie bez bariér
Libor poutavě povídal a (v čase 01:46:30) prezentoval, jak operační systémy od Applu usnadňují práci lidem s různými formami handicapu. Ukázal funkce pro uživatele s postižením zraku, sluchu či motoriky. Zmínil funkce pro čtení obsahu, jako je zvýraznění textu při předčítání a režim čtečky (Reader mode) v Safari, který odstraní rušivé prvky z webové stránky a zobrazí pouze čistý text. Pro mobilitu a motorické problémy ukázal funkci Assistive Touch, což je plovoucí tlačítko na obrazovce, pod které lze nastavit různé akce pro zjednodušení ovládání zařízení. Pro sluchově postižené zmínil funkce jako zvukové upozornění na důležité zvuky v okolí (např. siréna) a zvuky na pozadí, které mohou pomoci dětem s poruchou pozornosti nebo PAS odfiltrovat rušivé hluky a lépe se soustředit.
Hovořil také o možnosti zobrazování titulků, ačkoliv u češtiny ještě není podpora ideální. Ukázal funkci Asistovaný přístup (Guided Access), která umožňuje uzamknout zařízení v jedné aplikaci a zablokovat určité části obrazovky, aby dítě nemohlo vyskočit jinam – tuto funkci využívají kolegové ve školách zřízených podle § 16 odst. 9.
Iva Jelínková — Nejen technika, ale i pochopení: Jak učím děti se speciálními potřebami
Iva je pedagožka ze Speciální základní školy v Poděbradech a spoluzakladatelka platformy iSen. Její příspěvek se (v čase 02:16:29) zaměřil na praktické tipy a zkušenosti z práce s žáky se SVP, včetně těch s těžkým postižením. Zdůraznila, že vše, o čem mluvila, je vyzkoušeno v praxi v jejich škole, kde mají děti s různými typy a stupni postižení.
Představila font Open Dyslexic, speciálně vyvinutý pro lepší čtení u dětí s dyslexií, s charakteristickými rozestupy a ztluštěním písmen, které pomáhá udržet směr čtení. Iva Jelínková zdůraznila klíčové pravidlo: vždy pomůcku s dítětem nejprve vyzkoušet, protože to, co se zdá na první pohled super, nemusí v praxi fungovat. Pomůcky rozdělila do skupin podle toho, s čím dětem pomáhají:
- Komunikace: Komunikační tabulky a komunikátory (krabičky s nahranými slovy/větami) – je důležité najít správnou míru a začínat s jednoduchými systémy.
- Zrak: Vizualizéry a čtecí lupy, které zvětšují text a lze u nich nastavit barvy – u čtecích lup je důležitá dobrá motorika pro držení řádku.
- Ovládání technologií: Externí ovladače, jako je klávesnice s velkými tlačítky nebo dvoutlačítkový ovladač nahrazující myš – opět nutné individuální vyzkoušení.
- Tvorba materiálů: Program InPrint pro tvorbu vizualizovaných materiálů (učebnice, recepty, testy, mapy, hry) pro děti s problémy se čtením nebo orientací v textu, využívající symboly.
- Fyzické pomůcky: Adaptace běžných pomůcek, např. interaktivní tabule s náklopným stojanem pro přístupnost dětem na vozíku.
- 3D tisk: Obrovský potenciál pro tvorbu personalizovaných pomůcek usnadňujících úchop nebo pohyb, přesně na míru potřebám dítěte. Upozornila na rizika používání virtuálních brýlí u dětí s handicapem, zejména s ohledem na epilepsii a psychický dopad návratu z virtuálního světa do reality.
Zdůraznila, že digitální technologie by měly být jedním z nástrojů, které se střídají s tradičními pomůckami, a je důležité vědět, kdy a jak je dávkovat, aby nedocházelo k závislosti. Hlavní nadčasové doporučení pro učitele je vždy si rozmyslet, čeho chci s technologií dosáhnout a jestli to pomůcka splňuje, a ne ji používat jen proto, že ji mám.
Radek Pavlíček — Podpora studentů se specifickými nároky na MU Brno
Radek promluvil (v čase 02:45:52) jako vedoucí Střediska Teiresiás, což je pracoviště Masarykovy univerzity v Brně, jehož posláním je zajistit přístupnost všech akreditovaných studijních oborů studentům se smyslovým, pohybovým či jiným postižením.
Středisko funguje již od roku 2000 a má zhruba 50 interních a až 100 externích zaměstnanců, kteří podporují stovky studentů s specifickými potřebami. Poslání střediska spočívá ve třech hlavních směrech: metodické řízení (univerzální studijní design, individuální přizpůsobení), poskytování praktického servisu (studentům, uchazečům, učitelům, zaměstnancům) a působení jako metodické centrum na národní i mezinárodní úrovni.
Středisko poskytuje širokou škálu služeb:
- Přístupnost fyzického a digitálního prostředí budov a webů univerzity.
- Vlastní knihovna a vydavatelství s možností tisku materiálů v Braillově písmu nebo získání digitálních adaptací. Radek Pavlíček ukázal, kde si lze ověřit, zda již daný dokument není adaptován (Knihovna přístupných dokumentů).
- Vlastní studijní oddělení řešící specifické úpravy studia a zkoušek.
- Tlumočení (do znakového jazyka) a přepis mluveného slova do textu (zdůraznil stále nezastupitelnou roli živých přepisovatelů u složitějších textů).
- Vlastní výzkum a vývoj, pokud potřebný nástroj chybí.
- Zpřístupnění sportu, např. fotbal nevidomých.
- Konference a akce pro osvětu a posilování digitální gramotnosti (např. konference Agora pro zrakově postižené, Setkání SP). Na konferenci Agora je možné si technologie vyzkoušet pod vedením zkušených lektorů.
- Vzdělávací portál Pelion s návody a materiály.
Radek Pavlíček zdůraznil, že přístupnost by měla v první řadě řešit potřeby uživatelů s trvalým zdravotním postižením, i když pomáhá i lidem s dočasným nebo situačním omezením (např. slunce svítící na displej). Řešení potřeb těch s trvalým postižením je podvozkem inkluze. Zmínil také možnost nechat si zdarma vytisknout haptické mapy jakéhokoliv místa na zeměkouli díky partnerství se Seznam.cz, což může pomoci žákům se zrakovým postižením v zeměpise nebo na výletech.
Jiří Chytil Windows jako nástroj pro inkluzivní výuku: Jak podpořit žáky se SVP
Jiří (v čase 03:17:51) ukázal širokou škálu vestavěných funkcí Windows, které usnadňují vzdělávání žáků se SVP. Mezi ně patří nástroje pro usnadnění ovládání, jako je Lupa, Čtečka obrazovky (Narrator) a hlasové ovládání. Popsal možnosti přizpůsobení vizuálního prostředí a podpory psaní. Detailně představil funkci Diktování textu ve Wordu (a dalších aplikacích Windows 11), která umožňuje převádět mluvené slovo na psaný text, což je velká pomoc pro lidi s problémy s motorikou. Ukázal, jak lze hlasové ovládání použít i pro navigaci v operačním systému nebo zadávání příkazů v Copilotu.
Další užitečnou funkcí je Asistivní čtečka (Immersive Reader), která umožňuje přizpůsobit vzhled textu (velikost písma, barvy pozadí/textu) a nechat si text přečíst robotickým hlasem, s možností zvýrazňování čtených slov. Zmínil také funkci Živé titulky (Live Captions), která sice zatím nepodporuje češtinu, ale může být užitečná při výuce cizích jazyků. Funkce Lupa umožňuje zvětšovat části obrazovky a ovládat zobrazení. Windows také nabízí možnosti propojení s naslouchátky. Jiří Chytil ukázal video demonstrující ovládání Windows pomocí hlasového ovládání pro osoby s omezenou motorikou. Zdůraznil, že funkce usnadnění přístupu jsou dostupné ve Windows stejně jako v jiných systémech a školy by měly žákům umožnit vyzkoušet různé typy zařízení a operačních systémů.
Záznam a co dál?
Celý DigiDay #24 ukázal, že ačkoliv téma digitální inkluze a asistivních technologií ve vzdělávání je velmi rozsáhlé a rychle se vyvíjí, existuje již nyní řada nástrojů, zdrojů a lidí, kteří mohou školám a pedagogům pomoci. Klíčem je nejen samotná technologie, ale také digitální kompetence učitelů, pochopení potřeb žáků a ochota zkoušet a přizpůsobovat používané postupy a pomůcky.
Záznam celého vysílání je dostupný pro ty, kteří nemohli být s námi živě, nebo si chtějí prezentace a diskuse připomenout.
Na akci spolupracovali:
- GUG — https://gug.cz
- NPI ČR — https://www.npi.cz
- a moje maličkost
Živý stream proběhl 29. 4. 2025