Slávek Hora: dějepis s digitálními technologiemi

Slávek Hora: dějepis s digitálními technologiemi
Ve vysílání "Tybrďo živě" s učitelem Slávkem Horou jste měli možnost nahlédnout do zákulisí efektivního propojování dějepisu s digitálními technologiemi. Pokud jste živé vysílání nestihli, mám tu pro vás záznam a pár dalších tipů k tomu.

Ve streamu 3. února 2025 během hodiny a čtvrt zaznělo mnoho zajímavých informací. Pár z nich jsem tu pro vás vypsal. 

3 klíčové myšlenky

Co zaznělo nejdůležitějšího během povídání se Slávkem?

  • Učitel by měl být spíše průvodcem a podporou, než autoritou. Nebojte se přiznat, že něčemu nerozumíte a nechte žáky zapojit se do řešení problémů. Podporujte skupinovou práci a vzájemné učení.
  • Důležitost propojování výuky s reálným světem a se zájmy žáků. Slávek se snaží využívat moderní technologie k tomu, aby žáci lépe pochopili historické události a osobnosti. Vnímejte, co žáky zajímá.
  • Důraz na formativní hodnocení. Poskytujte žákům zpětnou vazbu v průběhu práce, ne až na konci.

2 nejdůležitější rady

Dvakrát “Co si odnést z vysílání”: 

  • Zapojte technologie do výuky a nechte žáky tvořit a experimentovat. Motivujte žáky k analýze, syntéze a kreativitě.
  • Sdílejte zkušenosti a inspirujte se navzájem. Využijte online platformy a sociální sítě k výměně nápadů a k podpoře s kolegy.

1 konkrétní aktivita

Výuková aktivita, kterou můžete vyzkoušet už zítra s žáky:

Začněte s tvorbou falešných profilů historických osobností na sociálních sítích.

  • Žáci si nastudují informace o dané osobnosti a vytvoří její profil na Instagramu nebo Facebooku, jakoby žila v dnešní době.
  • Slávek Hora doporučuje: Marie Terezie nakupující pomůcky do školy v dnešních obchodech. Tato aktivita pomáhá žákům lépe pochopit danou dobu, osobnost a její motivace a zároveň rozvíjí jejich digitální kompetence.
  • K tomu můžete využít nástroj pro tvorbu falešných profilů na https://zeoob.com.
  • Důležité je diskutovat se studenty o tom, že i takto se bohužel se dají šířit lživé informace a fake news.
  • POZN: Je nutné si uvědomit a mít připravené argumenty, proč tato aktivita nebyla zbytečná.

Podívejte se na záznam

Pár konkrétních aktivit s technologiemi v dějepise

Slávek výukových aktivit zmínil pravdu mnoho. Toto je výpis alespoň některých z nich. 

  • Tvorba falešných profilů historických osobností na sociálních sítích. Žáci si nastudují informace o dané osobnosti a vytvoří její profil na Instagramu nebo Facebooku, jakoby žila v dnešní době. Například, jak by Marie Terezie nakupovala pomůcky do školy v dnešních obchodech. Tato aktivita pomáhá žákům lépe pochopit danou dobu, osobnost a její motivace a zároveň rozvíjí jejich digitální kompetence.
  • Vytváření interaktivních časových os. Žáci si mohou vytvořit časovou osu v Padletu nebo jiném nástroji a uspořádat nejdůležitější události z daného období. Mohou přidávat obrázky, videa a odkazy na další zdroje.
  • Tvorba elektronické knihy o vzniku Československa. Žáci se rozdělí do skupin a každá skupina zpracuje jednu kapitolu (např. ústava, armáda, měna, státní symboly). Poté všechny kapitoly spojí do jedné elektronické knihy, a to ve formátu ePub a video.
  • Oživování hrdinů z válečných konfliktů. Žáci si vyberou hrdinu a zjistí si o něm informace. Poté ho představí ostatním žákům.
  • Diskuze o kontroverzních tématech. Například, zda je atentát legitimní.
  • Využití umělé inteligence. Žáci mohou použít AI k vyhledávání informací, generování nápadů nebo psaní textů. Je ale důležité, aby si ověřovali správnost informací a rozvíjeli své kritické myšlení.
  • Digitalizace analogových materiálů. Žáci mohou digitalizovat knihy, fotografie a další materiály a sdílet je s ostatními.

Musím v dějepise vždy využívat technologie?

A na závěr důležitá myšlenka: Používejte digitální nástroje jen tehdy, když mají přidanou hodnotu. Pokud je efektivnější papír a tužka, není na tom nic špatného.

Více se dozvíte v záznamu vysílání – a zapojte se do diskuse v komentářích. 

Bohuslav Hora

Bohuslav Hora

Měl být zemědělcem, ale chtěl být učitelem, tak se jím stal. Zástupce ředitelky v Bystřice, okres Benešov, učitel češtiny, dějepisu a informatiky, lektor smysluplného využívání ICT ve výuce. Spolu s Petrou Boháčkovou píše blog Dejtemipevnybod.cz. Uživatel jablečných strojů, certifikovaný lektor Apple Professional Learning Specialist.