
Ve streamu 3. února 2025 během hodiny a čtvrt zaznělo mnoho zajímavých informací. Pár z nich jsem tu pro vás vypsal.
3 klíčové myšlenky
Co zaznělo nejdůležitějšího během povídání se Slávkem?
- Učitel by měl být spíše průvodcem a podporou, než autoritou. Nebojte se přiznat, že něčemu nerozumíte a nechte žáky zapojit se do řešení problémů. Podporujte skupinovou práci a vzájemné učení.
- Důležitost propojování výuky s reálným světem a se zájmy žáků. Slávek se snaží využívat moderní technologie k tomu, aby žáci lépe pochopili historické události a osobnosti. Vnímejte, co žáky zajímá.
- Důraz na formativní hodnocení. Poskytujte žákům zpětnou vazbu v průběhu práce, ne až na konci.
2 nejdůležitější rady
Dvakrát “Co si odnést z vysílání”:
- Zapojte technologie do výuky a nechte žáky tvořit a experimentovat. Motivujte žáky k analýze, syntéze a kreativitě.
- Sdílejte zkušenosti a inspirujte se navzájem. Využijte online platformy a sociální sítě k výměně nápadů a k podpoře s kolegy.
1 konkrétní aktivita
Výuková aktivita, kterou můžete vyzkoušet už zítra s žáky:
Začněte s tvorbou falešných profilů historických osobností na sociálních sítích.
- Žáci si nastudují informace o dané osobnosti a vytvoří její profil na Instagramu nebo Facebooku, jakoby žila v dnešní době.
- Slávek Hora doporučuje: Marie Terezie nakupující pomůcky do školy v dnešních obchodech. Tato aktivita pomáhá žákům lépe pochopit danou dobu, osobnost a její motivace a zároveň rozvíjí jejich digitální kompetence.
- K tomu můžete využít nástroj pro tvorbu falešných profilů na https://zeoob.com.
- Důležité je diskutovat se studenty o tom, že i takto se bohužel se dají šířit lživé informace a fake news.
- POZN: Je nutné si uvědomit a mít připravené argumenty, proč tato aktivita nebyla zbytečná.
Podívejte se na záznam
Pár konkrétních aktivit s technologiemi v dějepise
Slávek výukových aktivit zmínil pravdu mnoho. Toto je výpis alespoň některých z nich.
- Tvorba falešných profilů historických osobností na sociálních sítích. Žáci si nastudují informace o dané osobnosti a vytvoří její profil na Instagramu nebo Facebooku, jakoby žila v dnešní době. Například, jak by Marie Terezie nakupovala pomůcky do školy v dnešních obchodech. Tato aktivita pomáhá žákům lépe pochopit danou dobu, osobnost a její motivace a zároveň rozvíjí jejich digitální kompetence.
- Vytváření interaktivních časových os. Žáci si mohou vytvořit časovou osu v Padletu nebo jiném nástroji a uspořádat nejdůležitější události z daného období. Mohou přidávat obrázky, videa a odkazy na další zdroje.
- Tvorba elektronické knihy o vzniku Československa. Žáci se rozdělí do skupin a každá skupina zpracuje jednu kapitolu (např. ústava, armáda, měna, státní symboly). Poté všechny kapitoly spojí do jedné elektronické knihy, a to ve formátu ePub a video.
- Oživování hrdinů z válečných konfliktů. Žáci si vyberou hrdinu a zjistí si o něm informace. Poté ho představí ostatním žákům.
- Diskuze o kontroverzních tématech. Například, zda je atentát legitimní.
- Využití umělé inteligence. Žáci mohou použít AI k vyhledávání informací, generování nápadů nebo psaní textů. Je ale důležité, aby si ověřovali správnost informací a rozvíjeli své kritické myšlení.
- Digitalizace analogových materiálů. Žáci mohou digitalizovat knihy, fotografie a další materiály a sdílet je s ostatními.
Musím v dějepise vždy využívat technologie?
A na závěr důležitá myšlenka: Používejte digitální nástroje jen tehdy, když mají přidanou hodnotu. Pokud je efektivnější papír a tužka, není na tom nic špatného.
Více se dozvíte v záznamu vysílání – a zapojte se do diskuse v komentářích.

Bohuslav Hora
Měl být zemědělcem, ale chtěl být učitelem, tak se jím stal. Zástupce ředitelky v ZŠ Bystřice, okres Benešov, učitel češtiny, dějepisu a informatiky, lektor smysluplného využívání ICT ve výuce. Spolu s Petrou Boháčkovou píše blog Dejtemipevnybod.cz. Uživatel jablečných strojů, certifikovaný lektor Apple Professional Learning Specialist.