Taková obyčejná a naprosto všední aktivita - spolupráce ve skupině

Končím s Kahoot, prosazuji projektovou výuku
Používáme tisíce nástrojů a služeb, předháníme se v Wordwall nebo Kahoot. Jako učitelé trávíme čas zvládnutím nových digitálních hraček, a když to žáky omrzí, hledáme nové.

Přitom často zapomínáme na to nejjednodušší. Na skutečné cíle výuky. Jedním z nich je i nácvik komunikace, spolupráce a tvořivosti v týmu.

Používám 58 digitálních služeb, jsem lepší učitel?

Začalo to kvízy v Kahoot!. Když žáky omrzel, přešli jsme na Quizlet. Nyní frčí LearningApps a únikové hry. Co bude hitem za půl roku? Musím jako učitel objevovat neustále nové a nové nástroje? Bavit svoje žáky? Udržovat jejich pozornost dalším přísunem lepších, blikavějších, atraktivnějších online služeb a programů? 

Je skutečně ten, kdo každou hodinu tvoří nové interaktivní hry, lepším učitelem?

Nástroj jako cíl výuky? Rozhodně ne. 

Přiznám se, že mám trochu problém s devalvací online výukových kvízů. Každý den se v oborových skupinách objeví něco nového. Můžu to vyzkoušet a hned zítra nasadit do výuky, pohádat se ve fóru, jestli služba XY je lepší než služba YX a řešit detaily jejího nastavení. 

Nebo se nad tím mohu povznést a vrátit se k původnímu cíli výuky. Socrative, Quizizz, Flippity, Wordwall a další systémy jsou jen nástroje, jsou to kladiva, které potřebuji, abych něco postavil (čti “naučil”).

Vždyť je to přece normální, proč o tom píšeš?

Možná někteří z vás učitelů nevěřícně kroutíte hlavou a říkáte si, že toto vy přece dávno děláte. Výborně, blahopřeji. Vám ale tento text určený není. Cílím na všechny ty ostatní, kteří v internetových fórech donekonečna hledají nové tipy k výuce a stěžují si, že do noci připravují online kvízy a pracovní listy. 

Přestal jsem tvořit

A namísto toho nechávám tvořit žáky. Proč bych dělal vlastní kvízy, které žáci během 5 minut vyřeší a dožadují se další dávky této atraktivní drogy? Učiteli, naklikej to a postarej se o nás!

Ne, otočím celý proces a nechám žáky vymyslet otázky, zvolit možné odpovědi, vybrat tu správnou a poskládat celý test v Khoot! místo mě. Možná se jim to napoprvé nepovede, možná budou otázky kostrbaté. To nevadí. Učí se tak formulovat otázku, vybírat to podstatné a být stručný. 

Ty idiote, cos to tam napsal za blbost!

Přál bych vám vidět (a slyšet) ty silné emoce, které zavládly ve třídě, když žák napsal do zadání testu blábol. Ta otázka nedávala smysl. Spolužáci mu poskytli opravdu jasnou zpětnou vazbu. Příště už to zvládl lépe a finální potlesk od svých vrstevníků si opravdu užil. 

Kahoot za 1 minutu

Věděli jste, že třeba takový Kahoot! umí snadno importovat data ze sdílené tabulky? Nechte žáky tvořit test společně. Všechny naráz. Výsledek jen importujte do testu. Zabere vám to cca 1 minutu a můžete hned hrát kvíz, který si třída připravila sama pro sebe. 

Nejde vůbec o minerály. Ani o lišejníky

Co tím sleduji? Mimo to, že se naučí třeba vlastnosti minerálů, si také procvičí:

  1. Práci s textem — žák vybírá a formuluje podstatné informace do úderné otázky. 
  2. Spolupráci ve sdílené tabulce — tedy něco, co se příliš netrénuje.
  3. Prezentaci své práce — žák řídí celou hru, komunikuje, určuje tempo, hodnotí. 
  4. Schopnost přijmout/poskytnout zpětnou vazbu. 

Nejlepší projet je prázdný projekt

Zadal jsem žákům prázdný projekt. Neurčil jsem téma. Stanovil jsem jen termín splnění a cíl — zpracování dat. 

Zadání

  1. Zvolte vhodnou komunikační platformu. 
  2. Domluvte se se spolužáky, jaké téma zpracujete. 
  3. Posbírejte data. 
  4. Sdílejte tato data tak, aby se k nim dostali všichni členové skupiny. 
  5. Zpracujte data. 
  6. Prezentujte data (tabulka, graf, …)

Co se u toho žáci naučili? Využívat sdílené složky a soubory v rámci cloudových služeb. Pohádat se a pak se domluvit. Vyřešit něco v časovém tlaku. Popohnat spolužáka, který to flákal a nedodal svůj díl práce. Komunikovat v chatu, ve skupině nebo přímo pomocí komentářů v online dokumentu. 

  • Časová dotace: Jeden týden.
  • Věková skupina: 12 let. 

Vznikly velmi pěkné projekty — třeba statistika domácích mazlíčků. Dokonce spočítali své akvarijní rybičky. Nebo třeba graf výšky žáků. Super projektem byla například hitparáda písniček a počet bodů, které jim členové skupiny přidělili. Nebo grafy oblíbenosti seriálů a filmů. Tohle všechno dokázali žáci vymyslet a zpracovat v rámci prázdného projektu. 

A jestli se u toho všeho jen tak mimochodem naučili tvořit graf a trochu statistiky, je to jen dobře. 

Když 1 žák tvoří prezentaci 1 den, udělá ji 25 žáků za 5 minut?

Mojí oblíbenou aktivitou a způsobem, jak šokovat 15leté deváťáky, je úkol vytvořit prezentaci za 5 minut. První reakce bývá údiv a popření. To prý nejde! 

Ano, napoprvé se to často nepovede. Oni se totiž neumí domluvit, rozdělit si práci a využít všechny ty úžasné digitální nástroje. Bohužel i v roce 2021 je často napadne, že to jeden vytvoří a pošle druhému e-mailem, tento dopíše a pošle třetímu… Prostě katastrofa.

Chce to strategii

Dejte jim 15 minut naprosto offline. Třeba na chodbě bez PC a bez mobilů. Ať si domluví nejlepší a nejrychlejší strategii. Kdo založí dokument? Jak to nasdílí ostatním a v jakém pořadí? Co bude tématem a kdo má jaký úkol? Kdo najde data a kdo obrázky? Kdo udělá který slide? Kdo provede kontrolu? Kdo to uzavře a pošle v časovém limitu učiteli? 

Obvykle se to napoprvé nepovede. Za ty roky, co to s žáky praktikuji, se žádné skupině nepovedlo při prvním pokusu splnit limit. Takže trénujeme, oni vylepšují strategii, hledají cesty, komunikují, spolupracují.

A druhý až třetí pokus bývá už úspěšný

Každý rok mě zaráží informace od žáků, že prý jsem první, kdo to s nimi podobné projekty dělal.

Neopouštím internetové kvízy

Stále budu LearningApps, Flippity, Quizlet, Kahoot, Wordwall, Socrative… používat dál. Jsou to výborné nástroje. Jen po nich šáhnu v určité fázi hodiny. Použiju je ke konkrétnímu cíli a pak se posuneme dál. Nepovažuji je za samospasitelné.