Jak na Computer Science First with Google – praktický návod krok za krokem

Computer Science First by Google
Internetový kurz programování ve Scratchi, doplněný o metodickou podporu, videa a další materiály od firmy Google, je opravdu výborný a komplexní.
O to překvapivější je pak určitá složitost a nelogičnost v jeho nastavení a ovládání.
V tomto návodu se podíváme, jak na to. Nebojte se toho, zvládnout se to dá a výhody jsou jasné. V prvním díle tohoto seriálu jsme si řekli, co to vlastně Computer Science First with Google je. Nyní se zaměříme na registraci uživatelských účtů, popis prostředí a možnosti učitelské správy.

Internetový kurz programování ve Scratchi, doplněný o metodickou podporu, videa a další materiály od firmy Google, je opravdu výborný a komplexní.

O to překvapivější je pak určitá složitost a nelogičnost v jeho nastavení a ovládání.

V tomto návodu se podíváme, jak na to. Nebojte se toho, zvládnout se to dá a výhody jsou jasné. V prvním díle tohoto seriálu jsme si řekli, co to vlastně Computer Science First with Google je. Nyní se zaměříme na registraci uživatelských účtů, popis prostředí a možnosti učitelské správy.

Princip CS First ve zkratce

  1. Učitel se zaregistruje v CS First with Google jako „Teacher“.

  2. Učitel vybere z nabídky jeden tematický kurz a založí třídu pro své žáky.

  3. Žáci se také zaregistrují v CS First with Google jako „Student“ a získají přihlašovací jméno a heslo.

  4. Žák se pomocí kódu třídy přihlásí ke konkrétnímu kurzu spravovanému učitelem.

  5. Žák se přihlásí stejným jménem a heslem, které získal v CS First, do online editoru Scratche.

  6. Žák postupuje kurzem, z videí a materiálů od Google získá pokyny a návody jak ovládat Scratch, používat části kódu a naprogramovat určitou funkci ve Scratchi.

  7. Dané úkoly plní v online editoru Scratch.

  8. Žák sdílí hotové projekty svému učiteli.

  9. Učitel vidí žákův pokrok v rámci kurzu. Má přehled o jeho zhlédnutých videích, odpovězených anketách a splněných úkolech.

To je ve zkratce vše. Podívejme se nyní na jednotlivé kroky podrobněji.

Registrace učitelského účtu

Učitel se zaregistruje v https://csfirst.withgoogle.com pomocí Google účtu. Pokud máte a používáte Google Classroom, je výhodné zvolit stejný účet.

Při přihlášení vyberete svoji roli – tedy „Teacher“.

Základem je třída a tematický kurz

Učitel založí novou třídu (Start a New Class), nastaví datum začátku kurzu a získá jedinečný kód, který sdělí svým žákům.

Každý kurz má své téma. Na výběr tu máme 5 krátkých aktivit (Sample Activities). Tyto trvají přibližně hodinu a jsou vhodné pro jednorázové lekce typu „Hodina kódu“ a podobně.

Prostě prima lekce bez nutnosti absolvovat celý velký osmidílný kurz.

Určitě oceníte šíři témat. Nejedná se totiž o žádnou programátorskou suchařinu. Vždy je tu příběh, legenda a z ní vycházející zajímavý úkol. Žáci tak mohou rozpohybovat písmena ve svém jméně, naprogramovat jednoduchou hru a nebo navrhnout logo. Vše jednoduše, s návodem a maximální podporou ve formě videa.

Učitelé, nebojte se toho. Google svůj kurz opravdu promyslel. Navíc vám dává k dispozici karty se správným řešením všech úkolů.

Ještě než začnete s vlastním kurzem, projděte si stránky učitelské podpory. Je zde dobře vysvětleno, co a jak dělat.

Pokud byste chtěli obsáhlejší a delší kurz, máte na výběr ze sedmi velkých témat (Vyprávění, Přátelé, Móda a design, Umění, Sport, Hudba a zvuk, Herní design)

Každé z témat obsahuje osm lekcí s velmi rozmanitými aktivitami. Neznamená to tedy, že v tématu Hudba budete pracovat pouze s hudbou. Obsahuje i něco z grafiky, rozmanité logické problémy, mnoho herních prvků a dalších zajímavých aktivit.

Obsah jedné z osmi lekcí kurzu

Obsah těchto osmi aktivit v rámci tématu na sebe navazuje. Student postupuje od těch lehčích a více méně teoretických ke komplexnějším problémům.

Jde to i bez učitele

Součástí každé aktivity je vždy stručné video, které uvádí do problematiky.

Podívejte se například jak lektor vysvětluje žákům způsob jak naprogramovat ovládání objektu ve hře pomocí kurzorových šipek. Není to dokonale jasné?!

V podstatě se dá říct, že žáci mohou pracovat naprosto samostatně a učitele k tomu nepotřebují!

Registrace z pohledu žáka

Tady je to bohužel trochu komplikovanější. Tohle Google zas tak moc nevychytal.

Žák zvolí svoji roli, tedy „Student“, zadá kód kurzu, který mu poskytl učitel a zaregistruje se v https://csfirst.withgoogle.com

Přitom NEMŮŽE použít svůj Google účet. Získá špatně zapamatovatelný číselný identifikátor jako uživatelské jméno a heslo, které NELZE změnit.

Bohužel.

Těmito údaji se přihlašuje do systému CS First a také k https://scratch.mit.edu. I když tedy někdy předtím v online Scratchi pracoval a má tam účet, nelze jej tu použít.

CS First z pohledu učitele

Učitel má přehled o uživatelských jménech a heslech, pokroku jednotlivých žáků v rámci kurzu, získává zpětnou vazbu z anket a dotazníků a hlavně vidí jednotlivé žákovské projekty ve Scratchi.

Jenže ani tady to není z hlediska Google moc dotažené a uživatelsky přívětivé. Prý z „důvodů bezpečnosti“ vidí učitel jen číselné kódy žáků. Nevidí jejich jména! Může si je sice v systému přejmenovat, aby věděl, kdo a jak pracuje a poskytnout mu pomoc a zpětnou vazbu.

Jenže tyto změny se ukládají pouze do cache konkrétního prohlížeče a PC, na kterém aktuálně pracuje. NEPŘENÁŠÍ se online. Pokud se tedy přihlásíte z jiného počítače, typicky tedy z kabinetu nebo z domova, vidíte opět jen ty šílené číselné kódy a NEMÁTE přehled o tom, kdo co v kurzu dělá.

Přehled účastníků kurzu CS First with Google

Připadá mi to v dnešní době naprosto zbytečně komplikované a neefektivní. O co snadněji by se v kurzu pracovalo se skutečnými jmény a s Google účty. Zejména ve spojení s Google Classroom. Jediná možnost, jak mít přehled o žákovské práci, je jednotlivě nasdílet úkol z CS First do Google Classroom a ohodnotit jej tam (tuto možnost najdete poněkud skrytou v sekci „View all materials“ na záložce Activities).

Jak to má konkurence?

Věděli jste, že třeba takový Code.org umí propojit své kurzy programování s Google Classroom, importovat žáky a sledovat tak jejich práci? Přihlaste se do něj svým Google Classroom účtem a vyzkoušejte to. Jedná se opravdu o elegantní a pohodové řešení.

Tento můj článek vlastně ani nepotřebujete

Jednotlivé lekce jsou totiž podrobně popsané a připravené pro učitele k okamžitému použití. Stačí, když si stáhnete Computer Science Lesson Plans (kompletní přípravy – plány hodin pro učitele) a budete podle nich postupovat.

Co vše poskytl Google ke Scratchi

Vy jako učitel dostáváte kompletně připravený kurz včetně všech materiálů a návodů jak na to.

Toto vše máte k dispozici v CS First with Google

K dispozici máte:

Krátká a výstižná výuková videa

Videa tu suplují práci učitele. Dá se říct, že vše, co účastníci potřebují, se dozví z jejich sledování. Celý kurz je tedy připravený na samostatnou práci žáků.

Nečekejte dlouhá povídání. Jsou to obvykle tři až čtyři minuty velmi dobře natočeného výkladu. Svižné a výstižné. Jsou sice jen v angličtině (a nově od března 2019 některá i ve španělštině), ale žáci si mohou zapnout titulky nebo celý přepis.

První díly jsou poněkud teoretické, ale jsou nutné pro pochopení principů programování. Některé žáky může povídání o „computer science“ trochu nudit, ale hned v dalších dílech následují konkrétní praktické úkoly.

Zpětná vazba od účastníků

V průběhu kurzu žáci odpovídají na otázky ohledně své práce, postupu a případných problémů. Občas jsou jim položeny testové otázky ke zjištění, zda problematice opravdu rozumí.

K výsledkům takovýchto dotazníků máte jako učitel přístup. My je konkrétně nijak nevyužili, ale líbí se mi, že učitel může sledovat průběh kurzu a případně zasáhnout.

Přehled zpětné vazby v CS First with Google

Karty řešení

Jako učitel získáte přístup k řešení všech úkolů. Můžete tedy žákům snadno poradit i v případě, že sám si nejste ve Scratchi příliš jistý. Prima pomůcka.

Karty řešení v Computer Science with Google

Další podpůrné materiály

Další materiály už nejsou nutné pro vlastní práci v kurzu, ale určitě jej zpříjemní. Stáhnout a vytisknout si můžete plakáty k vyvěšení v učebně nebo třeba získat nálepky a certifikáty pro úspěšné řešitele.

Výhody převažují

Proč do toho tedy jít, když je registrace tak zbytečně komplikovaná? Protože výhod je mnohem víc než záporů.

My zatím s žáky 9. ročníku prošli kurzy „Game design“ a „Art“. Můžu tedy hodnotit jen 2 ze 7 kurzů. Jsou obsahově velmi povedené, zajímavé pro účastníky a odladěné do posledního detailu. Opravdu podporují informatickou gramotnost a rozvíjejí programátorské myšlení.

Určitě je ale nutné zmínit, jak to vidí a vnímají samotní žáci. O tom bude třetí a poslední díl našeho seriálu o programování v Computer Science with Google. Vyjde tu brzy.