
Instalovat přece umí každý!
Nebo ne?
Na počátku všeho byla věta. Ta věta je v RVP vzdělávací oblasti informatika. Možná působí jako obecná fráze. Když jsem ale přemýšlel, jak ji naplnit, vznikla z toho dvouhodinová aktivita do informatiky.
Ta věta zní:
“Na 2. stupni se výuka prohlubuje o další technické znalosti a dovednosti, které umožní poučeně vybírat hardware, software a propojení do sítě a řešit pokročilejší problémy.”
V očekávaných výsledcích učení se to jen hemží výrazy jako“vysvětlí fungování…”,identifikuje nejčastější závady softwaru…” Jak učíte na vaší škole téma aplikace, programy, jejich instalace a zejména řešení problému?
Já na to šel takto
Místo nudné teorie jsme zkombinovali modelové situace, práci s pracovním listem a praktické úkoly.
Cílem je, aby si žáci utvořili obrázek o tom, jaké existují různé cesty k instalaci software, kdo vůbec může instalovat, proč jim to někdy nejde.
A samozřejmě, aby si sami “šáhli” na to, o čem mluvíme. A vyřešili i své případné problémy.
Příběhy z digitálního života
Začínáme příběhy. Konkrétními, ze života žáků (nebo aspoň těmi, co by se jim klidně mohly stát). Pomáhají nastartovat diskuzi a ukázat, že téma instalace se jich opravdu týká.
Lenka a program do přírodopisu
Lenka potřebuje ve škole nainstalovat program Graphical Analysis. Bude totiž v hodině přírodopisu měřit vitální kapacitu plic. Problém? Je na školním počítači, a na těch to obvykle bez administrátorských práv nejde. A co když má doma Windows? Který instalační soubor si pak vybere – .exe, .msi, .app, nebo .dmg?
A co když existuje webová aplikace jako alternativa?
Tyto otázky skvěle navedou k diskuzi o uživatelských právech a různých typech instalačních souborů.
Stáhněte si podklady ke stanovišti.
[stanoviště Lenka]
Mirek a ty otravné reklamy
Mirek prostě odklikával všechna oznámení na internetu. Znáte to, “Povolit zasílání oznámení”, “Přihlásit se k odběru”, cokoliv, jen ať to zmizí.
A najednou se mu prohlížeč ‚zbláznil‘ – začaly na něj vyskakovat podivné reklamy a choval se divně. Co se stalo? Mohlo to být klikání na oznámení, ale taky návštěva nebezpečných webů, stažení souboru nebo instalace doplňku. A co s tím teď? Odinstalovat doplňky? Odebrat práva k oznámením? Obnovit nastavení prohlížeče?
Skvělý scénář pro řešení problémů se softwarem a bezpečností.
Řešení: Blokování nebo povolení vyskakovacích oken (v Chrome. Ve Mozilla Firefox je to obdobné). Ukažte žákům i řešení přímo pro Android).
Poznámka učitele
Vzhledem k tomu, že otravné doplňky prohlížeče a weby, co nutí reklamní oznámení, neustále vznikají a zanikají, a protože zabezpečení moderních prohlížečů je stále dokonalejší, mívám při této aktivitě problém udržovat funkční ukázku. Připravte si tedy alepoň nějaké video, kde to žákům demonstrujete. Protože co včera fungovalo při přípravě výuky, dnes už fungovat nemusí.
Že je to téma opravdu důležité a aktuální, dokládají reálné dotazy žáků i kolegů, proč jim prohlížeč ve vyskakovacím okně nabízí nákupy zboží nebo lechtivé obrázky nahých žen.
Honza a ten super skin
Honza si chce do prohlížeče nainstalovat nový super cool skin, ale ve škole mu to nejde.
Tady se bavíme o bezpečnostních politikách ve školách a rizicích, která se týkají i zdánlivě neškodných doplňků prohlížeče a věcí, jako je změna vzhledu prohlížeče nebo “ten úžasný nový kurzor s koťátkem”, který mu doporučil někdo z čínského TikToku.
Stáhněte si podklady ke stanovišti.
[stanoviště Honza a Mirek]
Petr a starý notebook
Petr měl pocit, že rodinný notebook je dýchavičný a systém už trochu blbne. A tak se rozhodl ho přeinstalovat. Smazal všechna data. Co mohl udělat jinak? Hlavně zálohovat! A měl vůbec právo něco takového dělat na rodinném notebooku??
Po pár minutách práce ale nově přeinstalovaný notebook úspěšně naběhl s čistým systémem a běží naprosto skvěle a rychle.
Tohle ukazuje, jak důležitá je záloha dat a otevírá otázku, co jsou to licence operačního systému, které operační systémy jsou dostupné zdarma a legálně. A co je to vlastně ten licenční klíč a proč ho v případě chromeOS Flex vůbec nepotřebujeme.
Řešení: Jak nainstalovat chromeOS Flex
Stáhněte si podklady ke stanovišti.
[stanoviště Petr]
Všechno přehledně v tabulce
Po diskuzi nad těmito (ne)veselými příběhy je dobré si to všechno třídit. Pomůže s tím pracovní list. Řešíme v něm rozdíly, práva, rizika a bezpečnostní aspekty.
Stáhněte si pracovní list.
[pracovní list 1]
Uvědomění
Původně jsem si myslel, že tato aktivita je banální a jednoduchá. Než jsem se žáků zeptal na tyto otázky:
- Máš na svém osobním počítači administrátorská práva?
- Je tvůj mobil/tablet zabezpečený pomocí Google Family Link nebo jiným způsobem?
- Můžeš na svůj mobil/tablet instalovat aplikace bez omezení?
- Máš na svém školním počítači administrátorská práva?
- Máš na svém školním počítači omezeno nastavení prostředí a prohlížeče?
A s překvapením jsem zjistil, že oni neví. Prostě netuší, jestli doma na svém PC jsou admini nebo ne. Občas na něco kliknou, jinde něco odsouhlasí a netuší co. Jestli to bylo z MS Store nebo to byl stažený .EXE soubor. Nedělají rozdíl mezi lokálním programem a webovou aplikací.
Jdeme na věc
Teorie je jedna věc, praxe druhá. Proto přecházíme k úkolům. Připravil jsem žákům čtyři stanoviště a konkrétní úkoly. Při řešení měli připravený další pracovní list s otázkami, na které postupně odpovídali.
Stáhněte si pracovní list.
[pracovní list 2]
- Nainstaluj aplikaci z oficiálního obchodu do svého mobilního telefonu nebo školního počítače. Tady si žáci ověří, že z obchodů je to bezpečné a snadné. A taky se zkusí zamyslet, jestli by šlo použít webovou aplikaci místo instalace (zdravíme Lenku).
- Nainstaluj si doplněk prohlížeče — blokování reklam. To je něco, co jako běžný uživatel zvládneš, a ukazuje to, jak si můžeš vylepšit prohlížeč (a taky navazuje na Mirka).
- Vyřeš Honzův problém. Na připraveném počítači si zkus najít a odinstalovat ten otravný doplněk nebo obnovit nastavení prohlížeče. Tohle je učení se řešením problémů.
- Zkus si nainstalovat operační systém. Třeba chromeOS Flex na starším notebooku. Jasně, tohle je pro pokročilejší uživatele, vyžaduje to přípravu instalačního média a hrozí ztráta dat (záloha je kámoš!). Ale ukáže jim to, co se děje při velké instalaci.
Zdánlivě obyčejné
I takové všední téma, jako je instalace programů a aplikací, může být pro žáky klíčové a patří do nové informatiky. Jde tu o bezpečné a kompetentní využívání digitálních technologií.
A také někdy mám pocit, že se nová informatika někde zúžila jen na téma algoritmizace, žáci mají z přemíry Scratche už k dalším podobným aktivitám oprávněný odpor, a je třeba rozvíjet i jiná, dosud okrajová témata.
Co žáci ocenili
- Problémy s prohlížečem se jich opravdu týkají a použijí to v praxi.
V čem jsem měl problém
- Chápu, že tyto aktivity mohou být časově a organizačně náročné. V našem případě jsme tomu věnovali 2 vyučovací hodiny a nebylo to úplně plynulé a snadné. Příště to určitě protáhnu. Ideálně budeme realizovat jednu modelovou situaci během celé vyučovací hodiny.
- Měl jsem připravený super otravný web, který zobrazoval v prohlížeči šílená oznamovací okna. Bohužel (naštěstí) ho Chrome brzy začal blokovat automaticky a tak jsem musel improvizovat a hledat náhradu. Může se to stát i vám.
- Instalace chromeOS flex vyžaduje, že máte k dispozici alespoň starší notebook nebo PC. Zde pravděpodobně nebudou pracovat jednotlivci, ale spíše skupiny. Případně projdou jedním stanovištěm, kde si to pod vaším vedením vyzkouší. Protože jsem použil výkonný notebook (i7, 16 GB RAM), trvala instalace operačního systému pouhé 2 minuty. Ano, čtete správně. Včetně nastavení BIOSu jsem jednu skupinu dokázal odbavit za cca 5 minut a to je super).
Holt informatika neznamená jen umět programovat, ale i chápat technologie kolem nás. A téma instalací k tomu určitě patří.
Příloha | Velikost |
---|---|
Stanoviště 1 - Lenka | 1.5 MB |
Stanoviště 2 - Mirek a Honza | 4.86 MB |
Stanoviště 3 - Petr | 1.09 MB |
Pracovní list - instalace | 93.22 KB |
Dotazník ke stanovištím | 94.57 KB |
Informatika / Digitální technologie
- instalace aplikací
- správa doplňků
- problematika operačních systému
Praktická cvičení