„Začal jsem se hádat s botem, byl trochu agresivní“ - využití umělé inteligence ve škole

Využití umělé inteligence ve škole - konverzace s Chatbotem
V poslední době se zejména na zahraničních webech roztrhl pytel s články o tom, jak využít chatboty ve vzdělávání.
Nastal tedy nejvyšší čas otestovat umělou inteligenci i v české škole. A zjistit, na kolik je efektivní a vhodná ke skutečnému nasazení. Chatboty a umělou inteligenci lze dobře využít v informatice i v rámci výuky cizího jazyka.

Jakou AI nebo asistenta používáte?

Někteří žáci mají zkušenosti s Asistentem Google, s Alexou od Amazonu a se Siri od Apple. Ptal jsem se, jak je nejčastěji používají. Toto je přepis jejich nejčastějších dotazů a pokynů:

  • Put “buy rolls and cola to do list”

  • Call mom

  • What´s the weather today?

  • Open up YouTube

  • Sing me a song

  • Hey Siri, give me a beat

Podívejme se tedy, jak nám může pomoct takový chytrý asistent (bot) přímo od firmy Microsoft. Alexu ani Siri k dispozici ve škole nemáme, tak jsme zvolili online řešení od Redmondské firmy.

Bot běží na adrese https://vsa.services.microsoft.com/en-us/v1.0/  a funguje jako jednoduchá (a překvapivě dobře funkční) online poradna.

Žáci tedy dostali 5 hypotetických problémů či dotazů.

Vyřeší umělá inteligence tyto naše problémy?

1. Jak pořídit snímek obrazovky?

2. Jak nastavit vlastní obrázek jako pozadí plochy?

3. Jak v tabulkovém kalkulátoru nastavit ohraničení tabulky?

4. Jak v textovém editoru přidat zápatí a záhlaví?

5. Jak opravit nefunkční zvuk v operačním systému?

Jejich úkolem bylo:

  • vykomunikovat s botem řešení daného problému

  • vyzkoušet navrhované řešení v praxi

  • zaznamenat počet kroků, které v komunikaci potřebovali

  • vyhodnotit úspěšnost – počet dotazů vedoucích do cíle

Využití umělé inteligence ve škole - počet nutných kroků k výsledku

Bot namísto učitele

Celým výstupem hodiny pak bylo vyřešení daných problémů. Jako důkaz mi žáci poslali screenshoty svých konverzací s botem. Právě proto jsem se v prvním úkolu ptal: „Jak pořídit snímek obrazovky?“

Pracujeme totiž v operačním systému s nastavenou angličtinou jako hlavním jazykem prostředí. Všichni žáci po 2-7 dotazech došli k návodu pro Snipping Tool, česky Výstřižky. Takže paráda. Úkol splněn.

Kolik dotazů jsme potřebovali k řešení?

Na některé otázky jsme získali odpověď okamžitě, což je perfektní. Nejnižší počet dotazů vedoucích k cíli byl 2. Na dva pouhé dotazy jsme dostali od umělé inteligence funkční odpověď.

Zároveň je patrné, že je potřeba se umět dobře a přesně ptát. Zatímco na otázku o záhlaví a zápatí našli někteří žáci odpověď na 4 dotazy, jiným to trvalo celých 23 otázek a odpovědí.

Podívejte se na výslednou tabulku se statistikou.

Využití umělé inteligence ve škole - konverzace s Chatbotem

Možná byl problém v jazyce. Dotazy botům totiž lze pokládat pouze v angličtině. Tím se dostávám k tomu podstatnému – využití botů ve výuce jazyka. Je to prostě ideální způsob aplikace metody CLIL.

Málokdo z šesťáků věděl, jak se anglicky řekne „záhlaví a zápatí („header and footer“). Museli tedy prvně vyřešit, jak se vlastně toho bota ptát, museli pochopit jeho anglické odpovědi a museli umět na ně reagovat – položit následnou otázku. To vše v angličtině.

Prima výzva.

Hau ken aj sevf obrázek

Nezajímala nás tentokrát informatická angličtina, ale obecné fráze, otázky a odpovědi, které má bot přednastavené pro komunikaci. Reaguje jimi na položené otázky a udržuje konverzaci.

Zde jsou:

  • I’m Microsoft’s Virtual Agent. I’d love to help you. You can also ask to talk to a person at any time. Please briefly describe your issue below.

  • OK, let’s start over. Please describe your issue and I’ll look for the best solution.

  • Glad to talk to you.

  • Great, glad that worked. If you need more help, you can ask another question.

  • Did this solve your problem?

  • Which of these solutions would you like to view?

  • Here’s what I think you are asking about: Open Snipping Tool and take a screenshot. Is that correct?

  • Great, glad that worked. If you need more help, you can ask another question.

  • I’m sorry that didn’t work. You can try another question, or you can talk to a person.

  • Glad to talk to you.

  • Which one did you mean?

  • Which of these solutions would you like to view?

Využití umělé inteligence ve škole - konverzace s Chatbotem

Nastal čas nasadit AI do škol?

Všichni tak nějak víme, že ta inteligence není ještě příliš inteligentní. Nicméně základní dotazy zvládá a důležité je, že umí i pomoci. Mým žákům dnes pomohla najít řešení jejich problémů bez zásahu učitele.

Mám se jako učitel bát o práci? Zatím snad ještě ne.

A věta „Začal jsem se hádat s botem, byl trochu agresivní“ během hodiny skutečně padla. Někteří žáci to totiž brali hodně vážně a osobně.