Žák učitelem - naše screencasty

Žák učitelem - naše screencasty
Vytvořit návod tak, aby mu ostatní porozuměli, není zas tak jednoduché. Sepsat text, aby měl hlavu a patu, neumí každý. A co kdyby to měli žáci celé namluvit a odprezentovat ve videu? Tak vznikly naše screencasty - komentované dění na obrazovce - které jsme testovali s žáky sedmého ročníku.

Tomuto delšímu projektu předcházela tvorba scénářů — viz můj nedávný článek na téma Scénáře. Mám tu pár šikovných žáků, kteří si již delší dobu pořizují v rámci svého “klanu” záznamy svých her a nahrávky průchodů jednotlivými levely umisťují na Youtube. Pracují obvykle v programu Fraps.

Pro školní práci jsme zvolili jednu z mých oblíbených online služeb a to konkrétně server http://www.screenr.com/ Ke svému běhu potřebuje pouze nainstalovanou Javu. Časový limit pěti minut je naprosto dostačující pro školní projekty. Pokud byste ale z nějakých důvodů potřebovali záznam delší, vyzkoušejte server http://www.screencast-o-matic.com. Zde je limit delší. Konkrétně jde o patnáct minut. Dle mých zkušeností ale kratší doba nutí žáky k přesnějšímu vyjadřování a jejich návody byly pak mnohem údernější a poslouchaly se lépe než rozvleklé dlouhé popisy.

Témata nahrávek byla opravdu rozmanitá. Objevily se tu návody na založení emailu, hezké byly popisy her a svojí informativní hodnotou mě velmi příjemně překvapily třeba screencasty o tom, jak si zabezpečit Facebook a jak předejít rizikům na sociálních sítích.

Lego

Na co si dát pozor při nahrávání

  • Zkontrolovat verzi Javy. Na starší verzi nebude služba funkční.
  • Otestovat funkčnost mikrofonu v operačním systému před samotným nahráváním.
  • Otestovatr funkčnost mikrofonu přímo ve webové stránce s nahráváním (červený ukazatel se pohybuje)
  • Opakovaně vysvětlit funkci záznamu celé obrazovky a záznam jen výřezu o daných rozměrech.

Proč online

Pracujeme v různých operačních systémech, offline programy dostupné zdarma, které jsme dřív používali, se příliš neosvědčily. I když záznam online má také své mouchy, průběh nahrávání byl o poznání bezproblémovější. Navíc žáci mohou představit hru nebo program, které mají nainstalovaný doma a ve škole pak video ze svého online účtu zpracovat.

K čemu jsme se nedostali

I když mohli, nechtěli se žáci pochlubit svými výtvory na Youtube.com. Také sdílení na sociálních sítích se příliš neuchytilo. Takže jsme prezentace nahrávek omezili jen na předvedení v učebně s použitím dataprojektoru. Zde vložné ukázky jsem vybral a na Youtube.com zveřejnil já sám.

Jak na animace

Animace v Toondoo

Slovní fotbal