informatika

Potkal jsem učitele informatiky, co učí v programu starém 18 let — nutil žáky pamatovat si položky menu nazpaměť.
Vím, že by se to dalo dělat jinak

Předmět “Informatika” na základní škole  v sobě zahrnuje obrovské množství témat. Je to obor, který se  neustále vyvíjí a posunuje dál.

V dnešní době nestačí učit pouze textový editor a operační systém konkrétní verze. Patří sem spíše

  • práce s informacemi
  • zpracování dat
  • logika a algoritmy.
Programujeme hru pomocí Chat GPT a není to vůbec růžové Pavel Hodál 22. 2. 2023
Vyzkoušeli jsme grafiku s AI, umíme generovat i text. Takže je nejvyšší čas zjistit, zda pomocí Umělé Inteligence dokážou žáci ZŠ něco smysluplného naprogramovat. Třeba hru.

Ano, využíváme chat GPT k tomu, abychom navrhli scénář, vygenerovali HTML či PHP kód a spustili funkční hru. To vše bez znalosti programování.
Strojové učení pro malé děti - naučili jsme systém rozpoznat jablko a pomeranč Pavel Hodál 20. 1. 2023
Všichni nyní řeší umělou inteligenci s obrázky nebo texty. Ale přemýšleli jste někdy nad tím, jak vysvětlit našim žákům skutečnou podstatu těchto systémů?

Naštěstí tu existují jednoduché služby, díky kterým si i malé děti mohou prakticky vyzkoušet, jak funguje strojové učení a vytrénovat vlastní model “Umělé Inteligence”. To vše dokonce zábavnou formou a během 1 vyučovací hodiny.
Chat s umělou inteligencí nás naučil funkce s 61% pravděpodobností  Pavel Hodál 9. 12. 2022
Kdo nezkusil v poslední době chat s umělou inteligencí jako by nebyl. Minimálně v mé sociální bublině. Zajímá mě to zejména z učitelského hlediska. 
Takže cestou po schodech z kabinetu do třídy vznikla krátká rychlá aktivita.

Délka přípravy: 4 minuty. Následky: doživotní.
Vykvetli nám ozoboti Pavel Hodál 22. 4. 2022
Asi bylo ode mně naivní myslet si, že 15letý deváťák si pamatuje, co je to květenství, což je látka ze 7. třídy. Ale pokusili jsme si téma připomenout pomocí programování ozobotů v rámci hodiny informatiky.

Úkol zněl jasně - nech ozobota nakreslit schéma květenství. Někomu se to povedlo a někomu ne. Minimálně jsme si však zopakovali, co je to “okolík”, “složený okolík” a jak to souvisí s cykly v programu.
Jak na digitální bezpečnost a prevenci kyberhrozeb - rozcestník užitečných zdrojů Pavel Hodál 24. 3. 2022
Čelíme nyní obrovské vlně dezinformací a jiných kyber hrozeb. Nemáme zbraně. To, co umíme nejlépe, je vzdělávat. Sami už dlouho učíme naše žáky, jak se bezpečně pohybovat v internetu a ověřovat informace.
Staň se internetovým úžasňákem! Interland je zábavná hra, která žákům ukáže zásady internetové bezpečnosti Pavel Hodál 14. 6. 2021
Dobrých aktivit, které rozvíjí bezpečnost v internetu, není nikdy dost. Firma Google nyní do češtiny lokalizovala svůj ucelený program Internetoví úžasňáci. Pokud vás dosud míjel, určitě jej zkuste.
Jedná se o online hru, která cílí na zásady digitální bezpečnosti, obranu proti fakenews, silná hesla a digitální občanství obecně. To vše v povedené interaktivní podobě. Pro učitele navic s detailní metodikou.
Programování s kobylkou zelenou je úžasný způsob, jak začít s JavaScriptem Pavel Hodál 16. 11. 2020
Ne, nejedná se o hodinu přírodopisu, ale online lekce kódování od firmy Google. Navíc včetně povedené aplikace.

Pokud vaši žáci už odrostli Code.org a chtějí psát skutečný kód, ukažte jim web Coding with Grasshopper a nechte je samostatně pracovat.
Proč (ne)vyzkoušet centrální správu výuky s Khan Academy Pavel Hodál 5. 11. 2019
Kdo čtete tento web delší dobu, asi už víte, že mám v oblibě kurzy, kterými si žáci mohou projít sami. Letos jsme se vrhli na jednoduché programování v JavaScriptu v rámci české verze Khan Academy.
Chtěl jsem něco, co by si žáci prošli samostatně a tempem, které jim vyhovuje. To vše kurz Khan Acedemy splňuje. Ušetřil mi tak čas a energii, které jsme mohli využít jinde.