Indická železnice – vše o jízdě vlakem po Indii v jednom jediném článku

Lístek na vlak - indická železnice
Potřebuji rezervaci předem? Ano, potřebujete. Bez ní to nejde.
Zapomeňte na pohodlný český systém. Pokud si myslíte, že jednoduše přijdete na nádraží se slovy: „Dobrý den, jeden lístek Dillí – Váránasí, rád bych odjel za hodinu.“ – tak na indické železnici to tak nefunguje. Vše je jinak a mnohem složitější. Ukážeme si, jak na to.

Jak získat lístek na indický vlak?

Odpověď je zdánlivě snadná a jednoduchá. Zamluvte jej co nejdříve.

Rezervaci pro sedadlo nebo lůžko potřebujete na všechny dálkové vlaky v Indii. Je ale možné, že vám pokladní nabídne první volný lístek až za dvacet dní.

sleeper class - indická železnice

Bavíme se tu totiž o spojích, které jezdí desítky hodin až několik dnů. A Indů cestuje opravdu hodně. Indický železniční systém je čtvrtý největší na světě a denně vypraví více než 13 000 souprav ze 7 000 stanic.

Pokud se potřebujete přiblížit někam jen dvě až tři hodiny, nepočítejte s vlakem a jeďte raději autobusem (nebo jeďte vlakem v nejnižší třídě, ale o tom až za chvíli…)

Rezervace se otevírají 90 dní před odjezdem a jsou plně elektronické. Pokud neseženete běžný lístek, existuje tu systém takzvaných turistických kvót a speciálních rezervací pro právě takové případy.

sleeper class - indická železnice

Turistická kvóta a jak ji získat

Mnoho indických vlaků (ale ne nutně všechny) má vyhrazeno několik míst pro turisty (turistická kvóta) a pro držitele IndRail pasů. To je velmi užitečné. Vlak, který může být pro Indy plně vyprodaný, má stále ještě několik volných míst pro vás jako pro turisty.

Takže nemusíte čekat dva týdny ale třeba jen dva dny. Což už je výrazně lepší. Stále to ale neřeší problém akutní rezervace podle potřeby. Ale s tím se smiřte. V Indii jde vše pomaleji a čas tu plyne jinak.

Hodně také záleží na tom, odkud vyjíždíte. Z velkých měst a populárních turistických destinací se vám vyjede mnohem snáz a dříve než z neznámých malých městeček. V Dillí, Kolkatě, Váránasí nebo Agře najdete speciální turistické přepážky přímo na hlavním nádraží.

New Delhi railway station

Třeba takové Dillí má „International Tourist Bureau“ přímo v prvním patře New Delhi Railway Station a je tu otevřeno 24 hodin denně. Vyhnete se tak dlouhým frontám a turistickou kvótu vám prodají přímo na místě. V mnoha jiných městech vás ale nejdříve odkážou na úřad někde daleko od nádraží a získání turistického lístku může být mnohem složitější. A pokud se dostanete mimo běžné a populární trasy, na přednostní rezervaci přímo zapomeňte a smiřte se s týdenními lhůtami.

Fronta na lístky - indická železnice

Rezervaci nemám. Co teď?

Indů jezdí vlakem opravdu hodně. Turistů také a tak se může stát, že neseženete běžný lístek ani turistickou kvótu. Je tu ale několik dalších způsobů, jak se dostat k jízdence.

Reservation Against Cancellation (RAC)

Indické železnice mají celkem unikátní systém prodeje lístků. Ve chvíli, kdy je celý vlak vyprodaný, začínají nabízet takzvané RAC lístky (Reservation Against Cancellation).

Pokud jiný cestující rezervaci zruší, první držitel RAC získá jeho místo a celý pořadník RAC se posune o jednu pozici. Na lístku s RAC máte vždy uvedeno pořadí v době nákupu, například tedy RAC/7, což znamená, že jste sedmý v pořadí.

  • Status rezervace si můžete kdykoliv zkontrolovat a uvidíte, zda byl lístek potvrzen. Pak můžete u svého lístku vidět například zkratku RAC/7/4. Znamená to, že jste se z původně sedmé pozice posunuli na čtvrtou. Pokud se u rezervace objeví zkratka CNF (confirmed), je vše v pořádku a můžete jet. Číslo sedadla nebo lůžka se objeví v den odjezdu vlaku na speciální nástěnce na stanici, ze které vyjíždíte.
  • Nastoupit do vlaku můžete i s nepotvrzeným RAC lístkem. V tom případě nemáte nárok na lehátko a průvodčí vás usadí na libovolné volné místo k sezení. Což nemusí být hned. Je také možné, že vás usadí na dvojsedadlo v uličce a tak se o lůžko budete dělit s jiným spolucestujícím.

občerstvení na nádraží - indická železnice

Waitlisted (WL)

Množství RAC lístků pro každý vlak je omezené a proto jsou všechny další rezervace vedené jako „waitlisted“ (WL). Na lístku se tedy objeví například označení WL/178. Znamená to, že máte před sebou všechny RAC pasažéry a navíc jste stosedmdesátí osmí na čekačce WL. Pokud tento stav trvá i v den odjezdu, je velmi malá šance, že skutečně odjedete.

Množství různých kvót vyhrazených pro konkrétní vlak může být velmi vysoké (turistická, pro hendikepované, pro vojsko, pro minority, …) Pokud se tyto kvóty do odjezdu (z výchozí stanice) nenaplní, je možné, že vaše pořadí na WL prudce poskočí nahoru. Pokud tedy jste ráno před odjezdem někde na pozici 50, nezoufejte. Stále je ještě šance.

  • S nepotvrzeným lístkem WL nelze do vlaku nastoupit.

V případě, že nezískáte status CNF (potvrzeno) pro RAC nebo WL lístek, můžete svoji rezervaci stornovat.

Tatkal

U některých vlaků je vždy rezervováno několik lístků pro takzvaný Tatkal (okamžitý, bezprostřední). Tyto lístky se objeví v nabídce dva dny před odjezdem vlaku a prodávají se s mírným příplatkem oproti běžné ceně.

Co vše potřebujete ke koupi lístku

  • Formulář, který bývá k dispozici na nádraží. Na jeden formulář může žádat nákup lístku až 6 cestujících.
  • název vlaku
  • číslo vlaku
  • datum cesty
  • výchozí stanice
  • cílová stanice
  • cestovní třída
  • jméno, věk a pohlaví cestujícího
  • preference lůžka (LB, MB, UB,SU, SL – viz níže)

rezervační formulář - indická železnice

Jak číst údaje na vlakovém lístku

Červeně jsem vyznačil důležité údaje, které si vždy zkontrolujte.

V tomto případě platí lístek pro vlak číslo 12628 Karnataka Express, odjíždí z New Delhi do Bhopal Junction dne 15. 8. v 21:15, příjezd na místo je následující den ráno v 6:55.

Asi nejdůležitější údaj najdete v levé části – místenka je pro Sleeper class, vůz S2, lůžko číslo 21, které je MB, tedy to prostřední.

Lístek na vlak - indická železnice

Jak rezervovat lístek na indický vlak ze zahraničí

Pro nákup lístků slouží portál https://www.irctc.co.in. Zde je nutné se zaregistrovat. Jak to provést s využitím českého mobilního čísla popisuji v samostatném článku Jak koupit z Česka lístek na indickou železnici.

Pokud se nechcete/nemůžete registrovat přímo na webu indických železnic, může náhradním řešením být nákup prostřednictvím serveru https://www.cleartrip.com. Ten funguje jako prostředník nad oficiálním indickým rezervačním systémem a k ceně jízdenky si přihodí pár Rupií navíc. Platbu lze uskutečnit pomocí jakékoliv platební karty. V případě, že budete chtít nákup stornovat (máte pouze WL nebo cestu nehodláte uskutečnit), storno poplatek je nízký a částku vám vrátí na vaši kartu. Mám to ověřeno na vlastní kůži.

Třídy indických vlaků

2S – Second class

Nejnižší, nejšpinavější, nejvíce zážitková třída. Ale také nejlevnější a jediná bez nutnosti rezervace. Pár vagónů typu 2S zařazují Indické dráhy na konec většiny vlakových souprav. V každé stanici pak probíhá nefalšovaný zmatek, tlačenice a doslova boj o místo. Některé vagóny mají jednoduché dřevěné lavice, jinde narazíte na nízké polstrované sedačky, které jsou trochu pohodlnější.

Jízdné je tu opravdu levné a tak není výjimkou, když v prostoru určeném pro 8 lidí se jich namačká dvacet a víc. Nepočítejte tedy s žádným pohodlím. Nepočítejte s místem na sezení a nedejbože na spaní.

2S – Second class - indická železnice

Ale i takové cestování k Indii patří a už několikrát jsem jej využil ve chvíli, kdy opravdu nebyla možnost sehnat rezervaci do vyšší třídy. Vždycky jsme se nějak poskládali. Na zemi, v uličce…

SL – Sleeper class

Touto třídou cestuje většina pasažérů a vozy Sleeper class tvoří většinu vypravovaných souprav. Vagón tvoří dlouhá ulička rozdělená na oddělené boxy s šesti lůžky. Tyto oddíly nemají čelní stěnu a ústí přímo do uličky. Po boku uličky se pak nachází další dvě lůžka nad sebou podélně s osou vagónu.

sleeper class - indická železnice

Lůžka jsou označena jako

  • LB – lower berth (spodní lůžko) – během dne slouží jako sedadlo pro 3 pasažéry
  • MB – middle berth (prostřední lůžko) – během dne je sklopené a slouží jako opěradlo dolního lůžka, večer se zavěsí na řetězy do vodorovné polohy
  • UB – upper berth (horní lůžko) – visí pod stropem napevno, obvykle nejlepší volba
  • SU – side upper (boční horní lůžko) – krátké a úzké
  • SL – side lower (boční dolní lůžko) – krátké a úzké, během dne je rozdělené na dvě sedadla

boční lůžka SL a SU v sleeper class

Sleeper class nemá klimatizaci. Cirkulaci vzduchu zajišťují obvykle neustále otevřená okna a také ventilátory upevněné pod stropem. Standard čistoty a pohodlí je poněkud jinde a nižší než jsme zvyklí z českých vlaků. Na tento způsob indického cestování je potřeba si zvyknout. Na druhou stranu – denně takto cestují miliony Indů a určitě to k návštěvě Indie patří.

Počítejte s tím, že indické přesuny vlakem trvají dlouhé hodiny až dny a takový vlak na konci trasy může vypadat úplně jinak než na začátku. Vlhké a teplé klima v létě, neustále otevřená okna a dveře vagónů, množství prachu a odpadků. Tím vším se neustále prodírá množství pasažérů a prodavačů všeho možného. Je to zážitek.

prodavač čaje - indická železnice

ACCC chair car

Plně klimatizované vagóny se sedadly uspořádanými ve stylu 2 + 3 podobně jako v letadle. Jsou nasazované na kratší trasy mezi blízkými městy.

FC – First class

Označení „první třída“ je tu poněkud matoucí. Jedná se o vozy bez klimatizace s kupéčky se dvěma až čtyřmi lůžky. Tyto vozy jsou spíše na ústupu a pokud si můžete vybrat, kupte si spíše lístek na AC1, AC2 nebo AC3.

Air-conditioned 3-tier (AC3 or 3A)

Realitivně čistá, klidná a klimatizovaná třída. Rozložení je podobné jako v běžné sleeper class – tedy 3 + 3 lůžka v oddělených boxech a naproti dvě lůžka nad sebou u uličky. Během dne je prostřední lůžko sklopené a tvoří záda spodního sedadla.

Vagóny jsou ale čistší, okna i dveře jsou zavřené a tak je souprava neprůchozí pro různé prodavače a otrapy.

Air-conditioned 2-tier (AC2 or 2A)

Zde najdete stejné rozložení a kvalitu jako u 3A, ale lůžka jsou v jednom oddílu pouze čtyři a celý lůžkový box bývá oddělená od uličky závěsem. Stewardi nabízejí večer lůžkoviny.

Air-conditioned first class - indická železnice

Air-conditioned first class (AC1 or 1A)

Nejlepší a nejdražší třída indických železnic. Plně uzavíratelná kupé mají dvě nebo čtyři lůžka. Jsou vybavena kobercem i lůžkovinami. V ceně je také jídlo. Jízdné je sedminásobkem běžné sleeper class.

sleeper class - indická železnice

Na závěr důležité informace v kostce

  • Nepočítejte s tím, že byste odjeli ihned, vlakem, který jste si vybrali, a bez předchozí rezervace.
  • Vytvořte si účet v indickém rezervačním systému — více v článku Jak koupit z Česka lístek na indickou železnici.
  • Rezervujte co nejdříve.
  • Ve velkých městech vám s rezervací pomůže International Tourist Bureau přímo na hlavním nádraží.
  • Žádejte Turistickou kvótu.
  • Vždy se rezervuje jen jedno přímé spojení. Pokud potřebujete do cílové stanice přestupovat, je nutné si zarezervovat každou cestu zvlášť.
  • Třídy vlaku se výrazně liší čistotou, kvalitou, pohodlím a cenou.
  • Hlídejte si status rezervace (podle PNR Number)
    • WL (Waiting list) – na čekačce, šance na potvrzení závisí na pořadí v seznamu. V případě nepotvrzení nelze cestovat.
    • RAC (Reservation Against Cancellation) – čekáte na potvrzení, vysoká šance, lze nastoupit do vlaku
    • CNF (confirmed) – potvrzený lístek, lze cestovat

Štastnou cestu.

indická železnice

vlakové nádrží Indie

Upozornění

Nepočítejte s tím, že byste odjeli ihned, vlakem, který jste si vybrali, a bez předchozí rezervace.

Další informace k Indii najdete v podrobném průvodci

indický průvodce

Zobrazit průvodce