Jak se dostat do indického Ladakhu? Máme tu dvě pozemní trasy a jednu leteckou

autobusové nádraží Jammu
V diskuzním fóru se objevil dotaz, jak se co nejrychleji dostat po příletu do Indie nahoru do Ladakhu.
Možnosti se nabízejí tři. Dvě z nich jsou pomalé a ta třetí je dražší.
V prvé řadě je potřeba si uvědomit, že v Indii se běžně překonávají obrovské vzdálenosti. To, co je u nás nedaleko a pár minut jízdy po dálnici, je v Indii otázkou dlouhých hodin natřásání v autobuse po nekvalitních silnicích. Počítejte s tím.

Takže na mapě to možná vypadá jako kousek, ale průměrná rychlost autobusů po takovýchto cestách je zhruba 25-30 km/h, Pokud si pronajmete na cestu do hor jeep, rychlost se zvýší na zhruba 35-40 km/h. Mimo horské oblasti je doprava samozřejmě rychlejší.

Druhý problém bych viděl ve slovíčku “rychle”. Proč se chce někdo okamžitě po přílet vrhnou do autobusu nebo vlaku a cestovat na sever? Pokud vás netlačí čas, dejte si jeden den v Delhi na aklimatizaci, odpočinutí po letu, výměnu peněz, nasátí atmosféry Indie.

Samozřejmě je možné si lístky na vlak objednat už z domova přes internet (těžko je seženete přímo po příchodu na nádraží, tak to v Indii s vlaky nefunguje). Počítejte také se zpožděním letu a jinými komplikacemi.

Cesta přes Manali

Z Delhi odjíždí autobusy do Manali z Kashmeri Gate Inter State Bus Terminal. Hned u něj se nachází stejnojmenná stanice metra. Rychlejší a pohodlnější varianta  je koupit si lístek přímo na Paharganji na “turistickou linku”. Autobusy odjíždějí v odpoledních hodimách a přijíždějí do Manali druhý den dopoledne. Odtud další den ráno jede státní autobusová  linka (Himachal Road Transport Corporation — HRTC)směr Leh.

Trasa Manali — Leh je dlouhá 473 km a trvá dva dny.  Byla otevřena teprve v roce 1989 a je zážitkem sama o sobě. Je totiž drouhou nejvyšší silnicí na světě.  Hodně turistů se na ni vypraví jen proto, aby si ji projeli. Je otevřena zhruba od poloviny června do začátku října. Z Manali míří přes sedlo Rottang do údolí Lahaul a poté se klikatí podle řek a přejíždí čtyřtisícová sedla. 

Večer prvního dne autobus zastaví ve vesnicích Keylong, Serchu nebo Pang, cestující přespí v některém z místních hotýlků. Další den velmi brzy ráno se pokračuje směr Leh.

Poté, co autobus vyjede do sedla Taglang La (5328 m), následuje vždy pauza. Pro mnohé cestující je to osobní výškový rekord. Po dlouhém sezení v autobuse se ve výšce motá hlava. Proto pozor na případné problémy s výškovou nemocí.

Do Lehu autobus dorazí ve večerních hodinách. Důležitým místem na této trase je město Darcha — hned kousek za sedlem Rottang  — výchozí odbočka pro dlouhý trek směr Padum a přes Zanskar do Lehu.

cestou přes sedlo Rorhang

Pokud máte dostatek času, rozdělte si trasu na více etap. Jednou z možností může být také cesta vlakem z Delhi do Kalky, odtud krátký přejezd místním autobusem nebo tzv “toy train” do Shimly, prohlídka Shimly a jízda autobusem směr Manali. Tato varianta vám umožní lépe si prohlédnout nádhernou přírodu indického Himálaje, je však výrazně delší.

Cesta přes Šrínagar

Z Delhi se vydejte vlakem do města Jammu. Toto je poslední město pod Indickým Himálajem a železnice tu končí. Vyberte si vlak tak, aby dojel do Jammu brzy ráno. Následující cesta do Šrínagaru totiž trvá celý den a k ranním vlakům bývají přímo na vlakovém nádraží přistaveny soukromé autobusy.

Pokud žádný nestihnete, přejeďte na autobusové nádraží. Odtud odjíždějí státní linky (Jammu & Kashmir State Road Transport Corporation — JKSRTC)směr Srinagar. Cesta je dlouhá 290 km a trvá přibližně 10 hodin. Často se však stane, že během léta zaprší a trasa je uzavřena z důvodu závalů.

Ze Šrinagaru odjíždí autobusy směr Leh. Bývají vyprodané, takže je možné, že se budete muset ve Šrinagaru nějakou dobu zdržet.

Dříve trvala cesta do Lehu dva dny s přenocováním v Kargilu. Nyní je silnice ve výrazně lepším stavu a je možné, že linkový autobus pojede přímo a noc strávíte na sedadle autobusu. I přesto jsou serpentiny do sedla Zoji La (3528 m) velmi silným zážitkem a ne každý to zvládne.

Cestou do Ladakhu vede silnice kolem množstvá důležitých klášterů. Pokud máte čas, za návštěvu určitě stojí buddhistický  klášter  Lamayuru.

Silnice v Lahaulu

Silniční kontroly

Obě trasy, jak přes Manali tak přes Srinagar jsou vysoce strategické. Tvoří jedinou spojnici se severní horskou oblastí Indie. Počítejte proto se zvýšenou přítomností policie a vojska. Opakovaně i uprostřed noci budete nucemi vystoupit z autobusu, předkládat pasy, vyplňovat formuláře.

Hodně lidí to rozčiluje, ale uvědomte si prosím, že ještě nedávno byly autobusy v oblasti Kargilu odstřelovány kašmírskými nebo pákistánskými partizány a po trase se jezdilo jen na povolení v konvojích vedenými vojenským vozidlem. Ve srovnání s tímto stavem se situace neskutečně zlepšila.  

Letecky do Lehu

Leh má letecké spojení s Delhi a Srinagarem. Na trase létají dvě soukromé společnosti a indické státní aerolinky. Pokud plánujete let, objednejte si letenku s dostatečným předstihem. Zvlášt v létě bývá i dva měsíce dopředu vyprodáno. A některé společnosti létají jen 3 x týdně.

Cena se pohybuje od 100 do 450 USD. Ocitnete-li se v Delhi a letenku neseženete, kontrolujte dostupnost letu z Jammu. Trasa letu je totiž Jammu — Srinagar — Leh. Pokud poletíte ze Srinagaru, dejte si pozor na bezpečnostní kontroly. Jsou extrémně zesíleny. Může se stát, že od příjezdu k letišti po nástup do letadla vás budou 10 — 12 krát kontolovat. Proto si k běžné době odbavení přidejte minimálně 1,5 hodiny. V roce 2006 jsme díky tomu málem zmeškali let.

Jammu a Kašmír

Další informace k Indii najdete v podrobném průvodci

indický průvodce

Zobrazit průvodce